Σε μια περίοδο που η ακρίβεια επηρεάζει την καθημερινότητα των πολιτών, η πρόσβαση στα νησιά για διακοπές ή επαγγελματικούς λόγους αποτελεί σημαντική πρόκληση για πολλές ελληνικές οικογένειες. Στο περιθώριο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας παραχώρησε συνέντευξη για ένα ζήτημα που «καίει» – το υψηλό κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Αναλύει τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης για τη συγκράτηση των τιμών, τις εκπτώσεις, τις νέες ρυθμίσεις που θεσπίστηκαν, καθώς και τις μελλοντικές κινήσεις που σχεδιάζονται για τη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας των νησιών.
Βρισκόμαστε στους Δελφούς, όμως εδώ είστε για να μας απαντήσετε σε ερωτήματα που αφορούν όλους τους Έλληνες πολίτες και όλους τους νησιώτες και όχι μόνο. Ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Ενα πολύ μεγάλο θέμα όπου μέχρι τώρα μία οικογένεια για να πάει σε ένα νησί να κάνει λίγες ημέρες διακοπές ήθελε πάνω από 500 ευρώ μόνο για μόνο για τα εισιτήρια. Ωστόσο, μπορούμε να πούμε ότι μέσα σε λίγες ημέρες βρέθηκε λύση. Πείτε μας τι θα γίνει ακριβώς και πόσο θα μπορέσουν να ωφεληθούν οι Έλληνες πολίτες.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει κοινωνικό πρόσωπο. Πρώτα από όλα και εμείς θέλουμε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για την ελληνική οικογένεια και για το προφανές, που δεν είναι πολυτέλεια να μπορούν δύο γονείς με τα παιδάκια τους που το αυτοκίνητό τους να πάνε στο νησί της αρεσκείας τους και να κάνουν μια βδομάδα διακοπές. Γι αυτό λοιπόν έγινε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να βρεθεί η δυνατότητα οριζοντίως να συγκρατηθούν οι τιμές των εισιτηρίων, μια που δυστυχώς η Ευρωπαϊκή Ένωση βέβαια για τους οικολογικούς ρύπους από 1η Μαΐου στην ακτοπλοΐα σε όλη την Ευρώπη αλλάζει το καύσιμο το οποίο είναι πολύ πιο ακριβό. Νομοθετήσαμε χτες λοιπόν την δυνατότητα να μειωθούν κατά 50% τα λιμενικά τέλη σε όλα τα λιμάνια, τους χώρους της χώρας και στους παραχωρησιούχους, δηλαδή Πειραιά, Θεσσαλονίκη.
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια περιέχουν ένα ποσοστό το οποίο πάει υπέρ των λιμένων και των Λιμενικών Ταμείων της χώρας. Αν λοιπόν εμείς μειώσουμε τα τέλη κατά 50%, αυτόματα μειώνονται και οι τιμές των εισιτηρίων. Αυτό θα είναι σε ποσό πάνω των 30 με 35 εκατομμυρίων και αναλόγως θα ευνοήσει και τους συμπολίτες μας. Δηλαδή η στόχευση είναι αυτή και η δέσμευση είναι αυτή. Άρα οι αυξήσεις οι οποίες ενδεχομένως είναι, θα γίνονταν από την 1η Μαΐου. Έχω την αίσθηση ότι όσα ακούγονται στην αγορά πως δεν θα γίνουν.
Όμως ξέρετε ότι είναι ήδη πολύ αυξημένα αυτά τα εισιτήρια, οπότε και μόνο στο ότι όλοι θέλουμε να πάμε με την οικογένειά μας σε ένα νησί, να περάσουμε λίγες ημέρες καλά. Μπορεί να μην υπάρχουν καλοί μισθοί, όμως λίγες ημέρες του αξίζουν όλοι να περάσουν καλά και το καταλαβαίνουμε τι μπορεί να γίνει. Θα είναι η μοναδική παρέμβαση που θα κάνετε ή θα δούμε και άλλα στο νέο διοικητικό Συμβούλιο;
Δεν θα ανοίξω όλα τα χαρτιά μου στις 15 του μέρες του υπουργείου Ναυτιλίας. Το σημερινό καύσιμο αφορούσε κάποια πλοία, αρκετά είδη συμβατικής ακτοπλοΐας. Όπως γνωρίζετε υπάρχουν ταχύπλοα στα ταχύπλοα. Δεν είχαμε, δεν θα είχαμε περαιτέρω αύξηση του καυσίμου, όμως έχουμε τη μείωση του 50% στα λιμενικά τέλη που αφορά και αυτούς. Άρα περιμένω να ακούσω τις επόμενες μέρες πολύ θετικές ειδήσεις. Ότι έχει να κάνει και με αυτά τα εισιτήρια των ταχύπλοων σκαφών τα οποία πηγαίνουν στις Κυκλάδες, πηγαίνουν στις Σποράδες και ούτω καθεξής. Επίσης θα ήθελα να πω ότι με ιδιαίτερη μέριμνα η ακτοπλοΐα έχει και το 40% εκπτωτικά εισιτήρια. Δηλαδή αν είσαι φοιτητής έχεις 50% έκπτωση, είσαι πολύτεκνος, ομοίως είσαι εργαζόμενος σε ένα νησί. Ομοίως έχεις μια μικρή επιχείρηση. Ομοίως. Αν είσαι νησιώτης, νομίζω ότι με το Υπουργείο Οικονομικών και τον κύριο Αθανασίου θα ξεκινήσει η διαδικασία πάλι για το 2024 και το 2025. Σε ότι έχει να κάνει με το ισοδύναμο για τους νησιώτες μας, έχω κάνει ήδη το αίτημα στο υπουργείο Οικονομικών, οπότε νομίζω ότι και από εκεί κατά πάσα πιθανότητα θα έχουμε νέα τα οποία περιμένουμε και είναι θετικά και θέλουμε να ακούσουμε και πώς μπορούμε να φτιάξουμε έναν οδικό χάρτη τέτοιο ώστε οι πολιτικές της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη να είναι φιλικές με την κοινωνία. Και αυτό προσέξτε, αυτό είναι λαϊκισμός, Αυτό δεν είναι πολιτική που μοιράζουμε δεξιά και αριστερά, αν θέλετε το πλεόνασμα ή το μέρισμα από τις πολιτικές μας, αυτό είναι μετρήσιμο και οργανωμένο. Δηλαδή θέλω να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό, πρώτα απ όλα φυσικά, αλλά και τον Αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, τον κ. Ο, υποστηρίζοντάς μου στην επίβλεψη όλων των αναπτυξιακών οικονομικών Υπουργείων. Τον κύριο Σταύρο Παπασταύρου, Υπουργό Ενέργειας, γιατί θα δοθεί ισοδύναμο από το ενέργεια στα λιμάνια και στα Λιμενικά ταμεία, αλλά και στους Δήμους για αυτό το οποίο εκπίπτει. Τον Υφυπουργό Οικονομικών, τον κ. Θάνο Πετραλιά, Υπουργό Ενέργειας. Επίσης τον Υπουργό Εσωτερικών, τον κύριο Λιβάνη μου. Μια μεγάλη ομάδα, η Κυβέρνηση, δούλεψε μαζί με μένα προκειμένου να μπορούμε να έχουμε ένα θετικό νέο ανακοινώσιμο στην κοινωνία.
Ακόμα και όταν βρισκόσασταν σε άλλο Υπουργείο, δείχνοντας ευαισθησία στα θέματα της εκπομπής που αναδεικνύουμε, όπως για παράδειγμα τη διασύνδεση των νησιών. Οι νησιώτες αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλο πρόβλημα. Πολλά νησιά δεν έχουν πλοία μεταξύ τους και είναι πολύ δύσκολη μετακίνηση των ανθρώπων. Το τι θα γίνει μπορεί να αλλάξει κάτι;
Για τη φετινή χρονιά ήταν δύσκολα. Εχετε δίκιο στο ότι η νησιωτικότητα όμως για μένα και για την πλειοψηφία της κοινωνίας είναι συγκριτικό πλεονέκτημα και δε μπορεί να είναι μειονέκτημα. Είναι τα νησιά μας, είναι η προστιθέμενη αξία στη χώρα μας και τα στολίδια μας και πρέπει να προσέχουμε να μην προκαλούμε αυτό που έχουν. Ένα κοινό σημείο είναι ένα νέο, τετραετή πλέον διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές. Ο οποίος θα γίνει εγκαίρως έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα και περαιτέρω εκπτώσεων και πιο μεγάλης γκάμας σε ότι έχει να κάνει τα πλοία τα οποία θα συμμετέχουν και μελέτες δυνατότητας συνδυασμών και μεταξύ νησιών αλλά και των βασικών λιμανιών μας.
Πρέπει να σταματήσουν τα μονοπώλια στην Ραφήνα ή Θεσσαλονίκη, το Λαύριο και ούτω καθεξής. Πάτρα Νομίζω ότι αυτό που ζήταγε αγορά και ζωντανή και μέση οδός εκείνη τη μέρα ποιο ήτανε; Μας λέγαν κάντε ένα μεγάλο κλειστό διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές, έτσι ώστε να υπάρχει προβλεψιμότητα και για τους δημάρχους και τις κοινωνίες, τοπικές και για τους τουρ οπερέιτορ και για τα ταξιδιωτικά γραφεία και για τους πλοιοκτήτες να μπορέσουμε να οργανώσουμε καλύτερα αυτή την αγορά. Αυτό προαναγγέλλει λοιπόν για τα επόμενα τέσσερα χρόνια σε κλειστό διαγωνισμό και νομίζω θα δώσει καλύτερα αποτελέσματα και στην διασυνδεσιμότητα των νησιών για τα οποία με ρωτήσατε πριν από.