Ηνέα χρονιά 2021 που ανέτειλε αποτελεί μεταξύ άλλων και την έναρξη της πράσινης μετάβασης σε όλο τον κόσμο. Η επικείμενη Προεδρία του Τζο Μπάιντεν με την δέσμευση για την επιστροφή των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής στην «Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα» και τα σταθερά βήματα της Κίνας προς αυτή την κατεύθυνση είναι ενθαρρυντικά δεδομένα.
Όσο για την Ευρώπη, τα βασικά εργαλεία χρηματοδότησης της επανεκκίνησης της οικονομίας μας προς μια βιώσιμη προοπτική εντάσσονται στην Πράσινη Συμφωνία για την μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου κατα τουλάχιστον 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.
Παράλληλα, και ο ευρωπαϊκός νόμος για το κλίμα (μέτρα δεσμευτικής εφαρμογής των πολιτικών) με στόχο την κλιματική ουδέτερη Ευρώπη το 2050, αποτελούν σταθερά βήματα για την παγκόσμια πρόκληση παρ' όλο που η Ευρωπαϊκή Ένωση συμβάλει μόνο κατα 12% στην υπερθέρμανση του πλανήτη αλλά και για την βιώσιμη ανάπτυξη στην ίδια την Ευρώπη.
Η διάθεση του 37% του προϋπολογισμού ύψους 750 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης στην επίτευξη της Πράσινης Συμφωνίας καθώς και ο πιο φιλόδοξος στόχος υποστήριξης μέσω του προϋπολογισμού 2021-2027 δράσεων που σχετίζονται με το κλίμα, αποτελούν θετικές προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων της πράσινης μετάβασης.
Στην χώρα μας από τα 26,7 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στην προγραμματική περίοδο 2021-2027 (νέο ΕΣΠΑ) τα 5 δισ. ευρώ θα διατεθούν για το Περιβάλλον, την Ενέργεια και την «πράσινη οικονομία».
Το παραγωγικό μοντέλο, οι επενδύσεις στην κυκλική οικονομία, η πρόληψη κινδύνου, οι μεταφορές, η ψηφιακή οικονομία, η καθαρή ενέργεια, η έρευνα, η συνεχής ενημέρωση και εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού αποτελούν τομείς με αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις που θα συμβάλλουν στην μόχλευση κεφαλαίων για την επίτευξη του στόχου της Πράσινης Συμφωνίας.
Οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι στην καρδιά αυτού του μεγάλου Ευρωπαϊκού σχεδίου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Αναπτυξιακού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών ποσοστό έως και το 90% των μέτρων για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή λαμβάνονται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και ότι οι ΟΤΑ εφαρμόζουν το 70% του συνόλου της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συνεπώς, ο στόχος της επίτευξης της κλιματικής ουδετερότητας εως το 2050 πρέπει να επιδιωχθεί τόσο σε συνεργασία με τους ΟΤΑ, όσο και με την υποστήριξης της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Όπως, επίσης, μας επισημαίνει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος, η μη ικανοποιητική εφαρμογή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, πολύ συχνά οφείλεται στην έλλειψη συντονισμού των τοπικών, περιφερειακών και εθνικών αρχών. Αυτό επιδεινώνεται από την έλλειψη διοικητικής ικανότητας, την ανεπαρκή χρηματοδότηση λειτουργίας, την έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού, τους ανεπαρκείς μηχανισμούς διασφάλισης της συμμόρφωσης με τους κανόνες, όπως και την διασύνδεση των διαφόρων πολιτικών μεταξύ τους.
Η θεσμική μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης με επίκεντρο την Περιφερειακή διακυβέρνηση που προετοιμάζει η Κυβέρνηση, πρέπει να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να αναδειχθεί η πράσινη Συμφωνία σε βιώσιμη και δίκαιη κινητήρια δύναμη που δημιουργεί θέσεις εργασίας σύμφωνα με τις τοπικές και περιφερειακές ανάγκες στον ανταγωνιστικό κόσμο.
Δεδομένου ότι οι Περιφέρειες της χώρας μας ξεκινούν από διαφορετικές αφετηρίες και ακολουθούν ποικίλες αναπτυξιακές πορείες, πρέπει να είναι δυνατή η έρευνα, η παροχή στοιχείων, η θέσπιση δεικτών, ο εντοπισμός αδυναμιών και η στοχευμένη υποστήριξή τους.
Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για τα αναπτυξιακά σχέδια των Περιφερειών με ευάλωτες περιοχές, νησιωτικές, ορεινές και λιγότερο ανεπτυγμένες.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!