Η Αυστραλία πρωτοπορεί για ακόμη μία φορά, καταθέτοντας νομοσχέδιο στο κοινοβούλιο το οποίο θα υποχρεώνει τους μεγάλους τεχνολογικούς κολοσσούς Google και Facebook να πληρώνουν τα μέσα ενημέρωσης που διαθέτουν το περιεχόμενό τους στις πλατφόρμες τους.
«Πρόκειται για μια σημαντική μεταρρύθμιση. Γίνεται για πρώτη φορά παγκοσμίως. Και ο κόσμος κοιτάζει τι συμβαίνει εδώ στην Αυστραλία», δήλωσε ο Αυστραλός υπουργός Οικονομικών Τζος Φράιντενμπεργκ.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είχε παρουσιαστεί τον περασμένο Ιούλιο και θα κατατεθεί αύριο στο κοινοβούλιο, στοχεύοντας να τεθεί σε ισχύ από το 2021.
Αναλυτικότερα ο «υποχρεωτικός κώδικας συμπεριφοράς» προβλέπει «σημαντικές ποινές» σε περίπτωση παραβάσεων και πρόστιμα ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων.
Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο
Οι Facebook και Google, δύο από τις πλουσιότερες και ισχυρότερες εταιρίες του κόσμου, θα βγάλουν εφαρμογή για την προβολή των ειδήσεων στις πλατφόρμες τους. Στην συγκεκριμένη νέα εφαρμογή πατάει και το νομοσχέδιο, αναγκάζοντας τους διαδικτυακούς κολοσσούς να αποζημιώνουν τους ομίλους του αυστραλιανού Τύπου, όπως και τα αυστραλιανά τηλεοπτικά δίκτυα ABC και SBS, που είχαν αρχικά αποκλειστεί από το νομοσχέδιο.
Η κυβέρνηση αποφάσισε ωστόσο να εξαιρέσει τις πλατφόρμες YouTube και Instagram.
Αξίζει να σημειώσουμε, ότι η πρώτη μορφή του νομοσχεδίου ήταν πιο σκληρή απέναντι στις διαδικτυακές πλατφόρμες, ενώ το νομοσχέδιο που θα παρουσιαστεί αύριο είναι αρκετά ηπιότερο. Πρωτίστως οι τεχνολογικοί γίγαντες αναγκάζονταν να επιδεικνύουν διαφάνεια σχετικό με τους αλγορίθμους που χρησιμοποιούν για να εμφανισθούν οι ροές πληροφοριών στις πλατφόρμες και τα αποτελέσματα ερευνών.
Πλέον, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Φράιντενμπεργκ οι συγκεκριμένες εταιρείες του Ίντερνετ δεν θα είναι υποχρεωμένες να ενημερώνουν τους εκδοτικούς ομίλους για «τροποποιήσεις» των αλγορίθμων, παρά μόνο σε περίπτωση που οι τροποποιήσεις αυτές έχουν «σημαντικό αντίκτυπο» στην κατάταξη των ερευνών, με προειδοποίηση 14 ημερών, αντί των 28 ημερών που είχαν αρχικά προταθεί.
Υποχρεωτικός κώδικας συμπεριφοράς
Σύμφωνα με το ΑΠΕ, στην αρχή η Αυστραλία είχε προταθεί ένας κώδικας συμπεριφοράς σε εθελοντική βάση, αλλά στη συνέχεια κατέστη υποχρεωτικό, εξαιτίας της «ανισότητας» που υφίσταται η διαπραγμάτευση ανάμεσα στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και τις ψηφιακές πλατφόρμες, κάτι που εμποδίζει τη σύναψη δίκαιων συμφωνιών.
Ο υπουργός οικονομικών, Τζος Φράιντεμπεργκ δήλωσε πως τα δύο μέρη εξακολουθούν να ενθαρρύνονται να συνάπτουν εμπορικές συμφωνίες, όμως, όταν δεν τα καταφέρνουν, το ζήτημα θα κρίνεται στο πλαίσιο διαιτησίας που θα έχει ισχύ νόμου.
Την αυστραλιανή πρωτοβουλία παρακολουθούν, τα μέσα από όλο τον κόσμο, καθώς αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα, με την ψηφιακή οικονομία, αφού όλα τα διαφημιστικά έσοδα καρπώνονται όλο και περισσότερο η Facebook, η Google και άλλες μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας.
Η απάντηση των Facebook και Google
Η Facebook προειδοποίησε πως ο νόμος αυτός, σε περίπτωση που τεθεί σε ισχύ, μπορεί να εμποδίσει τους χρήστες και τα αυστραλιανά μέσα ενημέρωσης να μοιράζονται πληροφορίες.
Σε μήνυμα που είχε αναρτήσει τον Αύγουστο σε μπλογκ, ο γενικός διευθυντής της Facebook για την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία είχε υποστηρίξει πως ο νόμος αυτός «παραγνωρίζει τη δυναμική του Ίντερνετ».
Από την πλευρά της, η Google δήλωσε πως «ο τρόπος που οι Αυστραλοί χρησιμοποιούν το Google βρίσκεται σε κίνδυνο».
Μια αυστραλιανή μελέτη, στην οποία βασίσθηκαν αυτά τα μέτρα, έδειξε πως από τα 100 δολάρια που δαπανώνται για διαφήμιση στο Ίντερνετ, η Google λαμβάνει 53 δολάρια, η Facebook 28 δολάρια και τα υπόλοιπα κατανέμονται ανάμεσα στους άλλους γίγαντες του Ίντερνετ.
Η κρίση στα μέσα ενημέρωσης επιδεινώθηκε εξαιτίας της οικονομικής κατάρρευσης που προκλήθηκε από την πανδημία του κορονοϊού. Στην Αυστραλία, δεκάδες εφημερίδες έκλεισαν και εκατοντάδες δημοσιογράφοι απολύθηκαν στη διάρκεια των τελευταίων μηνών.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!