H Κίνα αυξάνει σιωπηρά τις αγορές ρωσικού πετρελαίου σε τιμή ευκαιρίας, καλύπτοντας το κενό που έχει δημιουργηθεί στις εξαγωγές της Ρωσίας από τις κυρώσεις της Δύσης, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters που επικαλείται στοιχεία από ναυτιλιακές εταιρείες και traders.
Οι εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην Κίνα μέσω θαλάσσης αναμένεται να εκτιναχθούν τον Μάιο στα 1,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα από 750.000 βαρέλια στο πρώτο τρίμηνο και 800.000 το 2021, εκτιμά η Vortexa Analytics.
Οι μεγαλύτερες αγορές γίνονται από την Unipec, τον εμπορικό βραχίονα του μεγαλύτερου ασιατικού διυλιστηρίου Sinopec, σύμφωνα με στοιχεία ναυτιλιακών εταιρειών, την έκθεση μίας ναυλομεσιτικής εταιρείας και πέντε traders.
Οι κινεζικές εταιρείες καλύπτουν το κενό που έχουν αφήσει δυτικοί αγοραστές μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Οι ΗΠΑ, η Βρετανία και ορισμένοι άλλοι σημαντικοί αγοραστές αργού απαγόρευσαν τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου μετά την εισβολή, ενώ η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι σε φάση οριστικοποίησης του δικού της εμπάργκο καθώς δεν έχουν καμφθεί ακόμη οι αντιρρήσεις της Ουγγαρίας.
Ευρωπαϊκά διυλιστήρια και traders σταμάτησαν τις αγορές από τη Ρωσία
Ανεξάρτητα, πάντως, από το εμπάργκο, αρκετά ευρωπαϊκά διυλιστήρια έχουν σταματήσει να αγοράζουν από τη Ρωσία, φοβούμενες μήπως παραβιάσουν τις κυρώσεις της Δύσης ή μήπως στιγματιστούν δημόσια.
Η Vitol και ηTrafigura, που είναι δύο κορυφαίοι παγκόσμιοι traders εμπορευμάτων, σταμάτησαν σταδιακά τις αγορές τους από τη μεγαλύτερη ρωσική πετρελαϊκή εταιρεία, Rosneft, πριν τεθεί σε εφαρμογή στις 15 Μαΐου ο κανονισμός της ΕΕ που απαγορεύει τις αγορές, εφόσον αυτές δεν είναι «απόλυτα αναγκαίες» για τη διασφάλιση των ενεργειακών αναγκών της ΕΕ.
«Η κατάσταση άρχισε να παίρνει μία δραματική τροπή μετά την έξοδο της Vitol και της Trafigura που προκάλεσε ένα κενό, το οποίο θα μπορούσε να καλυφθεί μόνο από εταιρείες που μπορούν να παρέχουν αξία και τις οποίες εμπιστεύονται οι ατισυμβαλλόμενές τους στη Ρωσία», δήλωσε Κινέζος trader.
Κατά 29 δολάρια χαμηλότερη η τιμή του βαρελιού
Η τιμή του ρωσικού πετρελαίου είναι πολύ ελκυστική για τις κινεζικές εταιρείες, καθώς, σύμφωνα με τους traders, η διαφορά της από την τρέχουσα τιμή (spot) της αγοράς είναι χαμηλότερη κατά περίπου 29 δολάρια το βαρέλι σε σχέση με ό,τι ίσχυε πριν τον πόλεμο. Πρόκειται, επίσης, για μία τιμή πολύ χαμηλότερη σε σχέση με αυτές που ισχύουν για αγορές από τη Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ, την Αφρική ή την Ευρώπη.
Πέραν του πετρελαίου που εισάγεται μέσω θαλάσσης, η Κίνα εισάγει από τη Ρωσία και περίπου 800.000 βαρέλια την ημέρα μέσω πετρελαιοαγωγών, βάσει συμφωνίας σε κυβερνητικό επίπεδο. Συνεπώς, οι συνολικές εισαγωγές της τον Μάιο θα φθάσουν σχεδόν τα 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 15% της συνολικής της ζήτησης.
Με πληροφορίες από Reuters
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!