Η Ινδία σχεδιάζει να αναμορφώσει το νομοθετικό της πλαίσιο για τις ξένες επενδύσεις στη χώρα που έχουν σχέση με το ηλεκτρονικό εμπόριο, σύμφωνα με τρεις υψηλόβαθμους κυβερνητικούς αξιωματούχους που μίλησαν στο Reuters, κάτι που αναμένεται να πλήξει ακόμα και κολοσσούς του χώρου, όπως την Amazon.com Inc.
Οι κυβερνητικές ζυμώσεις έχουν τις ρίζες τους στην ολοένα και αυξανόμενη δυσαρέσκεια Ινδών λιανεμπόρων οι οποίοι κατηγορούν εδώ και χρόνια τους δύο αμερικανικούς κολοσσούς Walmart Inc και Amazon, για δημιουργία σύνθετων δομών με σκοπό την παράκαμψη των εθνικών νόμων. Οι δύο πολυεθνικές αρνούνται τις κατηγορίες.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα, η Ινδία επιτρέπει σε ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο να δρουν μόνο ως μεσάζοντες με σκοπό τη σύνδεση πωλητών και αγοραστών και τους απαγορεύει να πωλούν απευθείας το οποιοδήποτε προϊόν. Αυτό θεωρείται το τελευταίο χτύπημα στις δύο πλατφόρμες, όπως και στη Flipkart, που υιοθετήθηκε ως νόμος τον Δεκέμβριο του 2018.
Τώρα, η κυβέρνηση εξετάζει να προσθέσει περαιτέρω περιορισμούς ώστε να κλείσει και το τελευταίο παραθυράκι. Οι αλλαγές αυτές, θεωρείται βέβαιο πως θα πλήξουν σημαντικά την Amazon, η οποία αν και δεν πουλά απευθείας στην Ινδία προϊόντα, ωστόσο διαθέτει μετοχικό ποσοστό σε δύο από τους μεγαλύτερους παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα.
Σύμφωνα με το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο οι αξιωματούχοι αρνήθηκαν να κατονομαστούν, αλλά τόνισαν ότι το θέμα συζητείται σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο.
Amazon, Walmart και Flipkart δεν σχολίασαν την πληροφορία, όταν τους ζητήθηκε σχόλιο. Ωστόσο, το ρεπορτάζ επιβεβαιώνεται από επίσημα χείλη, καθώς ο εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Εμπορίου και Βιομηχανίας Yogesh Baweja όταν του ζητήθηκε από το Reuters κάποιο σχόλιο, απάντησε ότι εξετάζονται αλλαγές, οι οποίες όμως δεν είναι ακόμη ανακοινώσιμες. «Οι όποιες αλλαγές θα ανακοινωθούν με επίσημο δελτίο Τύπου» είπε χωρίς να δώσει λεπτομέρειες. «Είναι μια εν εξελίξει διαδικασία» είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως πριν από περίπου έναν μήνα έγινε κυβερνητική σύσκεψη επί του θέματος. «Βεβαίως, η Amazon είναι ένας μεγάλος παίκτης, έτσι οποιαδήποτε συμβουλή της, οποιεσδήποτε προτάσεις ή οποιεσδήποτε επισημάνσεις κάνει, θα ληφθούν υπόψη» κατέληξε.
►Διαβάστε: Amazon: Ο απόλυτος νικητής της πανδημίας
Εύθραυστη σχέση
Από το 2018, η Amazon και η Flikpart έχουν υποχρεωθεί από την ινδική νομοθεσία να αναπροσδιορίσουν τους επιχειρηματικούς τους δεσμούς λόγω των τεταμένων σχέσεων μεταξύ Ινδίας και ΗΠΑ. Μάλιστα τότε, η Ουάσιγκτον είχε κατηγορήσει το Νέο Δελχί για αντιδεοντολογική νομοθεσία υπέρ των τοπικών λιανεμπόρων εναντίον των Αμερικανών.
Σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει να επισημανθεί ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ινδία σημειώνει τεράστια ανάπτυξη, η οποία υπολογίζεται από το Ινδικό Ινστιτούτο Επενδύσεων να έχει φτάσει μέχρι το 2026 στα 200 δισεκατομμύρια δολάρια από τα 30 δισεκατομμύρια του 2019.
Οι εγχώριοι έμποροι δεν εμφανίζονται χαρούμενοι από την εν εξέλιξη, καθώς βλέπουν τις ξένες επιχειρήσεις ως απειλή κατά της δικής τους επιβίωσης και τις κατηγορούν για αθέμιτες πρακτικές όπως απότομες και τεράστιες εκπτώσεις. Ωστόσο, οι εταιρείες αρνούνται ότι δρουν έτσι. «Ο τρόπος που η κυβέρνηση βλέπει το θέμα είναι ότι οι εταιρείες δεν κάνουν αυτό που πρέπει. Για αυτό, η κυβέρνηση θέλει να διορθώσει τις στρεβλώσεις» δήλωσε ανώτατη κυβερνητική πηγή στο Reuters.
Όπως επισημαίνει το ρεπορτάζ, δεν είναι λίγες οι φορές που ο υπουργός Εμπορίου της Ινδίας Piyush Goyal έχει ασκήσει κριτική στις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου κατά τη διάρκεια υπουργικών συμβουλίων, προτείνοντας ουκ ολίγες φορές νομοσχέδια περιορισμού του πεδίου δράσης τους. Μάλιστα, σε μία κυβερνητική σύσκεψη πέρυσι, είχε σχολιάσει πως «η Amazon δεν κάνει και καμιά μεγάλη χάρη στην Ινδία, φέρνοντας νέες επενδύσεις».
►Διαβάστε: Κορονοϊός: Από το εμπόριο μέχρι τα εστιατόρια, η πανδημία μετασχηματίζει την οικονομία
Περιορισμοί και στη χονδρική
Μάλιστα, η κυβέρνηση φαίνεται πως έχει στο τραπέζι, και άλλες αλλαγές πάνω στην ελευθερία δράσης των εταιρειών ηλεκτρονικού εμπορίου. Μια από αυτές αναμένεται να απαγορεύσει επί της ουσίας τις διαδικτυακές πωλήσεις σε έναν επιχειρηματία που αγοράζει χονδρική αγαθά αποκλειστικά από το Ίντερνετ.
Σήμερα, επιτρέπεται σε έναν έμπορο να αγοράσει έως και το 25% του εμπορεύματός του μέσω διαδικτύου και στη συνέχεια να πωλήσει αυτό και το υπόλοιπο ποσοστό εξολοκλήρου μέσω e-commerce.
Η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου γύρω από το ηλεκτρονικό εμπόριο έρχεται σε μια εποχή που και στην Ινδία παρατηρήθηκε έκρηξή του λόγω των lockdowns που επιβλήθηκαν με σκοπό τον περιορισμό της μετάδοσης της πανδημίας του κορονοϊού. Η Flikpart, στην οποία η Walmart επένδυσε το 2018 16 δισεκατομμύρια δολάρια, και η Amazon είναι οι δύο κορυφαίοι παίκτες που σχεδόν μοιράζονται την ινδική αγορά.
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει ήδη αφήσει το αποτύπωμά του στη χώρα, ιδίως κατά τη διάρκεια της Covid-19» δήλωσε ο Baweja για να προσθέσει ότι «είναι βέβαιο ότι θα αναπτυχθούν και (για αυτό) θα πρέπει να υπάρχει ένα ευνοϊκό περιβάλλον, τόσο για τα φυσικά καταστήματα όσο και για το ηλεκτρονικό εμπόριο».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!