Το Makedonia Palace έχει μπει ήδη σε μία νέα εποχή, επισημαίνει με συνέντευξή του στην «Η» ο general manager του ξενοδοχείου - σύμβολο της Θεσσαλονίκης, Άλκης Σωτηρίου. Μιλάει για την εμπιστοσύνη και την αναγνωρισιμότητα από την διεθνή αλυσίδα World Hotels και το «υψηλό ποσοστό επαναλαμβανόμενων πελατών από όλο τον πλανήτη», που αναβαθμίζει τις παροχές του ίδιου του ξενοδοχείου, ενώ παράλληλα βοηθά να γίνεται ο προορισμός της Θεσσαλονίκης ευρύτερα γνωστός.
«Οι καιροί αλλάζουν και σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις του ξενοδοχειακού κλάδου μεταλλάσσονται και προσαρμόζονται και οι προοπτικές μας», διαπιστώνει το έμπειρο στέλεχος του ξενοδοχειακού κλάδου, εξηγώντας πως για να ενισχύσει το brandname του ο ελληνικός ξενοδοχειακός κλάδος θα πρέπει να προχωρήσει σε καινοτομίες που πλέον έχουν νομοθετηθεί στην Ευρώπη και την Αμερική και σχετίζονται με θέματα υγιεινής και ασφάλειας, ανέπαφων συναλλαγών, στροφής στην αειφορία και υιοθέτησης πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης.
Τουρισμός και αειφορία
«Οι ταξιδιώτες πλέον εντείνουν τις αειφόρες πολιτικές τους και επιζητούν καινοτόμα concept και ταυτοποιημένες (branded) υπηρεσίες, προϊόντα που δημιουργούν υπεραξία». Γι αυτό και στο Macedonia Palace, «η προσπάθεια να διατηρηθεί στο υψηλότερο επίπεδο η παροχή υπηρεσιών είναι καθημερινή».
Όσο για το brandname της Ελλάδος; «Αυτό πάντα ήταν ισχυρό. Πιστεύω ότι έχει όλες τις προϋποθέσεις να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό της Μεσογείου. Όμως θεωρώ ότι πρέπει να επιταχύνει ούτως ώστε να ακολουθήσει τους ρυθμούς των εξελίξεων». Για τη φετινή σεζόν εκτιμά πως θα πλησιάσει το 2019 αλλά δεν θα είναι στο ίδιο επίπεδο.
Value for money
Όπως παρατηρεί, «Το value for money είναι μία έννοια που χρειάζεται πολύ προσοχή και αναγνωρίζεται από τους επισκέπτες / πελάτες».
Όσον αφορά στους εργαζόμενους - σχολιάζοντας και το πρόβλημα της έλλειψης εργαζόμενων μετά την πανδημία στον τουριστικό κλάδο - ο κ. Σωτηρίου αναφέρει πως το Makedonia Palace εφαρμόζει ένα δομημένο πρόγραμμα επιλογής – ένταξης και εκπαίδευσης για τους νέους και παλαιότερους συνεργάτες. «Προσφέρουμε εκπαιδευτικά προγράμματα προοπτικές εξέλιξης κι άλλα κίνητρα, όχι μόνον για να κρατήσουμε το προσωπικό μας αλλά και για την καλύτερη απόδοση του.
Οι βασικές αξίες που αναγνωρίζονται από το προσωπικό μας είναι η αξιοπιστία της Διοίκησης, ο σεβασμός προς τους εργαζόμενους, το αίσθημα δικαιοσύνης στην εταιρεία, και η υπερηφάνεια που νιώθει το προσωπικό απασχολούμενο στο καλύτερο ξενοδοχείο και σε ένα εξαιρετικό περιβάλλον, αναπτύσσοντας παράλληλα μία ευγενή άμιλλα αλλά και συντροφικότητα μεταξύ τους. Με τις παραπάνω μεθόδους μπορούμε να λέμε ότι είμαστε υπερήφανοι για το προσωπικό μας ενώ ταυτόχρονα το εισπράττουμε από τα σχόλια των πελατών μας».
Ολόκληρη η συνέντεξη έχει ως εξής:
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΤτΕ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν αύξηση κατά 411 εκατ. το πρώτο 4μηνο του 2023 συγκριτικά με το 2022, αύξηση όμως, η οποία οφείλεται στην αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 52,5% καθώς η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 9,6%. Πως βλέπετε εσείς την πορεία του τουρισμού φέτος δεδομένης και της πίεσης των εισοδημάτων των ταξιδιωτών από το διεθνές φαινόμενο του πληθωρισμού, την στιγμή μάλιστα που πληθαίνουν σε social media και διεθνή MME ιστορίες από «παράλογα υψηλές χρεώσεις» σε τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας; Συμμερίζεστε την εκτίμηση πως η χρονιά θα κλείσει στα επίπεδα του 2019 και ίσως λίγο καλύτερα;
Η αλήθεια είναι ότι βιώνουμε περίεργες αντιθέσεις πλέον, στην καθημερινότητά μας ο τουρισμός είναι ένα πολύ ευαίσθητο κομμάτι στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Η πολυτέλεια που πρώτη θα αφαιρεθεί ή θα περιοριστεί στα έξοδα μιας οικογένειας. Αυτό δηλώνει και η αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης με παράλληλη μείωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι. Ο πληθωρισμός μαστίζει όλες τις χώρες της Ευρώπης αλλά και ταξιδιώτες από άλλες ηπείρους.
Το «value for money» είναι μία έννοια που χρειάζεται πολύ προσοχή και αναγνωρίζεται από τους επισκέπτες / πελάτες
Η μεγάλη αύξηση επισκεπτών που υπήρξε το 2022 δημιούργησε μία αισιοδοξία για μία ακόμα καλύτερη χρονιά για το 2023. Όντως η νέα χρονιά του 2023 ξεκίνησε αισιόδοξα.
Σε τέτοιες καλές χρονιές είναι ευκαιρία να εστιάσει ο τουριστικός κόσμος μας στην επαγγελματικότητα, την ποιότητα και γενικότερα στην ελληνική φιλοξενία. Παράλληλα να κερδίσει την εμπιστοσύνη του προϊόντος μας και να γίνει ο διαφημιστής της χώρας μας, της περιφέρειας και του χώρου διαμονής του.
Πιστεύω πως το 2023 θα πλησιάσει το 2019 αλλά δεν θα είναι στο ίδιο επίπεδο
Δυστυχώς έχουν δημοσιευθεί κρούσματα παράλογων υψηλών χρεώσεων, περιορισμένα μεν αλλά πρέπει όλοι να γνωρίζουμε ότι τα άσχημα νέα έχουν υψηλές ταχύτητες στην διασπορά τους παρά τα εύσημα. Το «value for money» είναι μία έννοια που χρειάζεται πολύ προσοχή και αναγνωρίζεται από τους επισκέπτες / πελάτες.
Πιστεύω πως το 2023 θα πλησιάσει το 2019 αλλά δεν θα είναι στο ίδιο επίπεδο, θα επαναλάβω ότι ο τουρισμός σε αυτές τις χρονιές είναι πολύ ευαίσθητος και επηρεάζεται εύκολα από εξωγενείς παράγοντες (καιρικά φαινόμενα, πυρκαγιές, εθνικιστικές αναφλέξεις και το οικονομικό γίγνεσθαι).
Το 2022 η κρουαζιέρα σημείωσε ανάπτυξη 200% στην Θεσσαλονίκη με 61 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Για το 2023 έχουν προγραμματιστεί 70 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στη Θεσσαλονίκη με τις μισές περίπου να είναι homeporting. Με ποιο τρόπο αυτή η άνθιση της κρουαζιέρας έχει επηρεάσει την τουριστική κίνηση της πόλης και ποιες είναι οι προκλήσεις και οι προοπτικές;
Κάθε προσπάθεια και κάθε ενέργεια που γίνεται και φέρνει κόσμο από κάθε μεριά της γης, βοηθά στην ανάπτυξη της πόλης. Σχετικά με τις κρουαζιέρες που φτάνουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ή που είναι homeporting βοηθούν με την γνωριμία της πόλης να επιστρέψουν οι τουρίστες.
Στατιστικά από την Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας δείχνουν ότι 6 στους 10 επιβάτες κρουαζιέρας έχουν επιστρέψει σε προορισμό που αρχικά επισκέφθηκαν με κρουαζιέρα. Επιπλέον, ένα ακόμη στοιχείο που αντλούμε είναι ότι ο επιβάτης που θα έρθει για μια ημέρα (transit πελάτης) ξοδεύει κατά μέσο όρο 100€ την ημέρα, ενώ επιβάτης homeporting ξοδεύει τέσσερις φορές περισσότερα διότι συνήθως έρχεται πριν την ημέρα του προγραμματισμένου ταξιδιού για να επισκεφθεί τα αξιοθέατα της περιοχής.
Προκειμένου όμως να υπάρξουν όλα αυτά τα οφέλη χρειάζεται και η ανάλογη φροντίδα και υποστήριξη από τις υποδομές της πόλης. Μία καθαρή πόλη, με συγκοινωνίες που εξυπηρετούν αξιοπρεπώς τον κόσμο προς κάθε κατεύθυνση, ποικιλία καταστημάτων, προγράμματα σε αξιοπρεπή αξιοθέατα, επαγγελματισμός σε όλους τους τομείς και δραστηριότητες.
Στατιστικά από την Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας δείχνουν ότι 6 στους 10 επιβάτες κρουαζιέρας έχουν επιστρέψει σε προορισμό που αρχικά επισκέφθηκαν με κρουαζιέρα
Μετά την υλοποίηση του Διεθνούς Συνεδρίου Κρουαζιέρας την φετινή χρονιά, που οργανώθηκε από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τους τοπικούς, εθνικούς, διεθνείς φορείς και το Makedonia Palace, είμαι σίγουρος ότι η αρχή τέτοιων δράσεων και άλλων συναφών δράσεων είναι σημαντικές ενέργειες και είμαι πεπεισμένος ότι ο κοινωνικοοικονομικός αντίκτυπος είναι πολύ σημαντικός. Όσον αφορά την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής σίγουρα η κρουαζιέρα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο.
Προκειμένου να υπάρξουν όλα τα οφέλη της κρουαζιέρας χρειάζεται και η ανάλογη φροντίδα και υποστήριξη από τις υποδομές της πόλης. Μία καθαρή πόλη, με συγκοινωνίες που εξυπηρετούν αξιοπρεπώς τον κόσμο προς κάθε κατεύθυνση, ποικιλία καταστημάτων, προγράμματα σε αξιοπρεπή αξιοθέατα, επαγγελματισμός σε όλους τους τομείς και δραστηριότητες.
Σε μια εποχή που τα ταξίδια πληθαίνουν – μετά τις απαγορεύσεις της πανδημίας – και οι άνθρωποι «διψούν» για διακοπές και νέες εμπειρίες πώς τοποθετείται η Ελλάδα στη διεθνή αγορά; Το brandname της ισχυροποιείται το τελευταίο διάστημα – λένε πολλοί αναλυτές – ωστόσο αρκεί αυτό για να αντιμετωπίσει τον... πάνοπλο ανταγωνισμό ιδιαίτερα στη Μεσόγειο;
Το brandname της Ελλάδος πάντα ήταν ισχυρό. Πιστεύω ότι έχει όλες τις προϋποθέσεις να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό της Μεσογείου. Όμως θεωρώ ότι πρέπει να επιταχύνει ούτως ώστε να ακολουθήσει τους ρυθμούς των εξελίξεων.
Για να ενισχύσει το Brandname ο ελληνικός ξενοδοχειακός κλάδος θα πρέπει να προχωρήσει σε καινοτομίες και ενέργειες που πλέον έχουν νομοθετηθεί στην Ευρώπη και την Αμερική, όπως:
- Θέματα υγιεινής και ασφάλειας
- Ανέπαφες συναλλαγές
- Στροφή στην αειφορία και υιοθέτηση πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης. Οι ταξιδιώτες πλέον εντείνουν τις αειφόρες πολιτικές τους κάτι που βρίσκει ανταπόκριση στις νέες προτεραιότητες των ταξιδιωτών.
- Καινοτόμα concept και ταυτοποιημένες (branded) υπηρεσίες, προϊόντα που δημιουργούν υπεραξία
- Εκπαίδευση, κατάρτιση και εξειδίκευση
Αυτά όσον αφορά τα ξενοδοχεία όμως όλη η ξενοδοχειακή βιομηχανία είναι εμπλεκόμενη και εξαρτώμενη με όλες τις υπόλοιπες υποδομές μιας περιοχής όσο και τις υπηρεσίες, αεροδρόμια, λιμάνια, μέσα μαζικής μεταφοράς, αξιοθέατα, αγορά, καθαριότητα της πόλης κ.α.
Το brandname της Ελλάδος πάντα ήταν ισχυρό. Πιστεύω ότι έχει όλες τις προϋποθέσεις να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό της Μεσογείου. Όμως θεωρώ ότι πρέπει να επιταχύνει ούτως ώστε να ακολουθήσει τους ρυθμούς των εξελίξεων.
Το πρόβλημα της έλλειψης εργαζομένων είναι ένα από τα μεγαλύτερα και κρισιμότερα για τον ελληνικό τουρισμό, ένα πρόβλημα που έγινε ιδιαίτερα μείζον μετά την πανδημία. Ο νέος Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Παράσχης, δήλωσε πρόσφατα πως οι ελλείψεις κυμαίνονται στις 70.000. Πόσο έντονο είναι φέτος το πρόβλημα και πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί διαχρονικά;
Πραγματικά αυτό το πρόβλημα που εμφανίστηκε και ιδιαίτερα μετά την εποχή Covid, βλέπουμε δυστυχώς να μεγεθύνεται κάθε χρόνο. Είναι βέβαια αξιοσημείωτο πως τα ποσοστά ανεργίας είναι ψηλά και υψηλή είναι και η έλλειψη εργαζομένων γενικότερα στον τουρισμό.
Επειδή ένα ξενοδοχείο απασχολεί διάφορες εξειδικευμένες ειδικότητες (στελέχη, μάγειρες, τεχνικούς κλπ) η έλλειψη παρουσιάζεται σε όλες αυτές τις ειδικότητες. Η έλλειψη αυτή μπορεί να οδηγήσει ένα ξενοδοχείο στην υποστελέχωση προσωπικού που αποτελεί απειλή για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος.
Γι’ αυτό εφαρμόζουμε ένα δομημένο πρόγραμμα επιλογής – ένταξης και εκπαίδευσης για τους νέους και παλαιότερους συνεργάτες μας. Προσφέρουμε εκπαιδευτικά προγράμματα προοπτικές εξέλιξης κι άλλα κίνητρα, όχι μόνον για να κρατήσουμε το προσωπικό μας αλλά και για την καλύτερη απόδοση του. Στο Makedonia Palace θέλοντας να έχουμε και να διατηρήσουμε τις υψηλές αποδόσεις επιδιώκουμε και βελτιώνουμε συνεχώς τις συνθήκες εργασίας για το προσωπικό.
Οι βασικές αξίες που αναγνωρίζονται από το προσωπικό μας είναι η αξιοπιστία της Διοίκησης, ο σεβασμός προς τους εργαζόμενους, το αίσθημα δικαιοσύνης στην εταιρεία, και η υπερηφάνεια που νιώθει το προσωπικό απασχολούμενο στο καλύτερο ξενοδοχείο και σε ένα εξαιρετικό περιβάλλον, αναπτύσσοντας παράλληλα μία ευγενή άμιλλα αλλά και συντροφικότητα μεταξύ τους. Με τις παραπάνω μεθόδους μπορούμε να λέμε ότι είμαστε υπερήφανοι για το προσωπικό μας ενώ ταυτόχρονα το εισπράττουμε από τα σχόλια των πελατών μας.
Οι βασικές αξίες που αναγνωρίζονται από το προσωπικό μας είναι η αξιοπιστία της Διοίκησης, ο σεβασμός προς τους εργαζόμενους, το αίσθημα δικαιοσύνης στην εταιρεία, και η υπερηφάνεια που νιώθει το προσωπικό απασχολούμενο στο καλύτερο ξενοδοχείο και σε ένα εξαιρετικό περιβάλλον, αναπτύσσοντας παράλληλα μία ευγενή άμιλλα αλλά και συντροφικότητα μεταξύ τους. Με τις παραπάνω μεθόδους μπορούμε να λέμε ότι είμαστε υπερήφανοι για το προσωπικό μας ενώ ταυτόχρονα το εισπράττουμε από τα σχόλια των πελατών μας.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον ελληνικό τουρισμό δείχνει να έχει «ζεσταθεί» το τελευταίο διάστημα με τις επενδύσεις, ιδιαίτερα από το εξωτερικό, να πληθαίνουν. Πώς διαβάζετε εσείς αυτή την όψιμη κινητικότητα γύρω από το ελληνικό τουριστικό προϊόν και μπορεί να αντέξει η ελληνική αγορά όλες αυτές τις επενδύσεις; Περνάει ο ελληνικός τουρισμός σε... άλλη πίστα όπως ισχυρίζονται ορισμένοι;
Προσωπικά είμαι υπέρ αυτής της επενδυτικής κινητικότητας από το εξωτερικό. Ας μην παρεξηγηθώ με αυτή την προσωπική μου γνώμη. Έχοντας σπουδάσει και εργαστεί στο εξωτερικό επέστρεψα στην Ελλάδα προκειμένου να προσφέρω τις γνώσεις μου στην πατρίδα μου. Όμως ως εργαζόμενος στην Ελλάδα έχω διαπιστώσει ότι υπάρχει μία επενδυτική στασιμότητα.
Επενδύσεις μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων βελτιώνουν και ανεβάζουν το επίπεδο ποιοτικής προσφοράς και γνώσεων των εργαζομένων αφού ακολουθούν και επιμορφώνουν το προσωπικό τους με όλα τα διεθνή standards.
Το ελληνικό τουριστικό προϊόν ενώ έχει όλες τις προϋποθέσεις να αναπτυχθεί έχει παραμείνει στην κανονικότητα. Σύγχρονες στρατηγικές αποφάσεις οδηγούν και σε απαιτούμενες αλλαγές. Ίσως τέτοιες αλλαγές μπορεί να προκαλούν κάποιες ανησυχίες για την διατήρηση μιας καλής εννοούμενης κανονικότητας.
Όμως είναι η μόνη προοπτική αν θέλουμε να ελπίζουμε σε κάτι αποτελεσματικό για το μέλλον της οικονομίας, της ευημερίας αλλά και της κοινωνικής συνοχής. Επενδύσεις μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων βελτιώνουν και ανεβάζουν το επίπεδο ποιοτικής προσφοράς και γνώσεων των εργαζομένων αφού ακολουθούν και επιμορφώνουν το προσωπικό τους με όλα τα διεθνή standards. Διότι οι επενδύσεις δεν αφορούν μόνον το κτιριακό μέρος της επένδυσης αλλά κυρίως το λειτουργικό και επιμορφωτικό μέρος σε νέες ιδέες, σε νέες στρατηγικές αποφάσεις ακολουθώντας μία εξελικτική και προοδευτική πορεία.
Στο εξωτερικό τα πράγματα προχωρούν παρέχοντας την αιχμή της γνώσης και των δεξιοτήτων στον κλάδο, εμείς όμως δυστυχώς δεν ακολουθούμε όλες αυτές τις εξελίξεις. Ναι είναι καλό και επιβάλλεται ο ελληνικός τουρισμός να περάσει σε άλλη πίστα. Οι μεγάλες σοβαρές επενδύσεις θα βοηθήσουν στην επιστροφή χιλιάδων αξιόλογων Ελλήνων στελεχών που απασχολούνται σε αντίστοιχες εταιρείες του εξωτερικού, οι οποίοι λείπουν από το δυναμικό μας, αλλά και έτσι θα καταφέρουμε και να υιοθετήσουμε τα διεθνή πρότυπα που ακολουθούνται στα θέματα υγιεινής / ασφαλείας, βιωσιμότητας, ενέργειας κ.λ.π
Ηγείστε ενός ιστορικού 5άστερου ξενοδοχείου που έχει γράψει την δική του διαδρομή στην ιστορία της Θεσσαλονίκης. Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι προοπτικές για το Makedonia Palace από εδώ και πέρα; Ποια είναι τα σχέδιά σας για την τοποθέτησή του στην νέα εποχή του ελληνικού τουρισμού;
Νιώθω πραγματικά υπερήφανος που ηγούμαι αυτού του πεντάστερου ξενοδοχείου, το Makedonia Palace. Υπηρετώντας το Makedonia Palace επί 14 χρόνια, 7 χρόνια στο παρελθόν, επέστρεψα το 2017 όταν πλέον ανακαινίστηκε υπό την νέα διοίκηση και συνεχίζω μέχρι σήμερα μαζί με την αξιόλογη ομάδα των συνεργατών μου.
Η προσπάθεια να διατηρηθεί στο υψηλότερο επίπεδο παροχής υπηρεσιών είναι καθημερινή και η συνεχείς βραβεύσεις των υπηρεσιών μας είναι πραγματικά η πρόκληση και ικανοποίηση όλων μας. Όμως οι καιροί συνεχώς αλλάζουν και σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις του ξενοδοχειακού κλάδου μεταλλάσσονται και προσαρμόζονται και οι προοπτικές μας.
Το Makedonia Palace έχει μπει ήδη σε μία νέα εποχή. Σε μια τροχιά που έχει κερδίσει υψηλό ποσοστό επαναλαμβανόμενων πελατών από Ελλάδα και εξωτερικό. Η εμπιστοσύνη και αναγνωρισιμότητα από την διεθνή αλυσίδα World Hotels μας έφερε κοντά και γίναμε μέρος αυτής. Έτσι πλέον αποκτήσαμε πελάτες από όλο τον πλανήτη αναβαθμίζοντας ακόμη υψηλότερα τις παροχές μας και παράλληλα βοηθώντας εκτός του ξενοδοχείου να γίνεται ο προορισμός της Θεσσαλονίκης ευρύτερα γνωστός.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!