Στην τριετία που τελειώνει φέτος, το Υπερταμείο έβαλε τις βάσεις για τον μετασχηματισμό των θυγατρικών του από εταιρείες με mentality - ρυθμούς Δημοσίου και ενίοτε ζημιές, σε σύγχρονες εταιρείες με κέρδη και θετικά EBITDA.
Σύντομα παρουσιάζεται το στρατηγικό σχέδιο 2025 - 2027, στο οποίο προτεραιότητα δίνεται στην αποτελεσματική αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας μέσα από την ΕΤΑΔ, στην βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών αλλά και στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων, καθώς το Υπερταμείο μετασχηματίζεται με την δημιουργία του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου, το οποίο θα λειτουργεί ως Sovereign Fund στα πρότυπα αντίστοιχων μεγάλων fund του εξωτερικού.
Η οικονομική σταθερότητα που πετύχαμε στις θυγατρικές μας θα μεταφραστεί στα επόμενα χρόνια σε ακόμη καλύτερες υπηρεσίες για τους πολίτες».
Αυτά επισημαίνει ο Διευθύνων Σύμβουλος του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δημητριάδης, μιλώντας στην «Ημερησία» στο περιθώριο του 2ου Growthfund Summit που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου στο Ζάππειο.
Ο ίδιος εξηγεί πως το νέο Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο θα είναι λειτουργικό στα τέλη του δεύτερου τριμήνου του 2025 και θα δημιουργήσει ένα νέο καταλύτη για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στην χώρα.
Επίσης αποκαλύπτει πως ο διαγωνισμός για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας θα βγει στον αέρα κάποια στιγμή προς τα μέσα του 2025.
Αξιοποίηση ακινήτων ΕΤΑΔ
«Τα τελευταία τρία χρόνια κάναμε αρκετή δουλειά. Μπήκαμε στις εταιρείες του χαρτοφυλακίου μας, τις δημόσιες εταιρείες και βάλαμε τις βάσεις ώστε να μετασχηματιστούν σε σύγχρονες εταιρείες. Αυτό ήδη το βλέπουμε για παράδειγμα στα ΕΛΤΑ, που έχουν θετικό EBITDA ενώ είχαν ζημιές. Αυτή η οικονομική σταθερότητα που πετύχαμε στις θυγατρικές μας θα μεταφραστεί στα επόμενα χρόνια σε ακόμη καλύτερες υπηρεσίες για τους πολίτες».
Ο διαγωνισμός για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας θα βγει στον αέρα κάποια στιγμή προς τα μέσα του 2025
Η αξία των asset του Υπερταμείου βελτιώθηκε την τελευταία 3ετία κατά 2,6% ή κατά 700 εκατομμύρια, μια επίδοση πολύ καλύτερη από αυτή αντίστοιχων Sovereign Funds άλλων μεγάλων χωρών, επισημαίνει ο κ. Δημητριάδης. «Και προφανώς τώρα, στα επόμενα τρία χρόνια, αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι να επιταχύνουμε».
Στις προτεραιότητες για την επόμενη περίοδο είναι η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας μέσα από την ΕΤΑΔ. «Εχουμε ξεκινήσει το έργο της καταγραφής και της εκτίμησης για κάθε ένα από αυτά τα ακίνητα. Γιατί μπορεί να έχεις μια μεγάλη λίστα με ακίνητα, αλλά στο τέλος δεν ξέρεις τι να κάνεις με το καθένα. Και αυτό λοιπόν έχει προχωρήσει και χρησιμοποιούμε μάλιστα και τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης ώστε να μας βοηθήσει να προσδιορίσουμε τι μπορεί να γίνει με το κάθε ακίνητο, ώστε να αξιοποιηθεί».
Αστικές συγκοινωνίες Αθήνας
Μεγάλη επίσης προτεραιότητά είναι και οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. «Έχει γίνει μια δουλειά βάσης, έχουν βελτιωθεί, αλλά τώρα πρέπει να δώσουμε μεγάλη προσοχή στις υπηρεσίες προς τον κόσμο», λέει ο CEO του Υπερταμείου, υπογραμμίζοντας πως το στρατηγικό σχέδιο για την περίοδο 2025 – 2027, το οποίο θα παρουσιαστεί σύντομα, θα έχει ακόμη πιο συγκεκριμένους στόχους σχετικά με την εξυπηρέτηση των πολιτών από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. «Αυτή είναι η μεγάλη μας έμφαση».
Το νέο Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο θα είναι λειτουργικό στα τέλη του δεύτερου τριμήνου του 2025 και θα δημιουργήσει ένα νέο καταλύτη για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στην χώρα.
Επενδύσεις
Παράλληλα, το Υπερταμείο δεν ξεχνά και τον ρόλο του ως μοχλός των επενδύσεων στην χώρα. Η δημιουργία του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου, μέσα στους κόλπους του Υπερταμείου, το οποίο θα είναι λειτουργικό στα τέλη του δεύτερου τριμήνου του 2025 – όπως επισημαίνει ο κ. Δημητριάδης – θα δημιουργήσει ένα νέο καταλύτη για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στην χώρα. «Οι επενδύσεις που προσελκύουμε αυξάνονται αλλά όχι με τον ρυθμό που μεγεθύνεται η ελληνική οικονομία».
Το νέο εθνικό Επενδυτικό ταμείο θα είναι ένας μειοψηφικός συνεπενδυτής, δηλαδή – εξηγεί ο κ. Δημητριάδης - «θα αναζητούμε μεγάλα και σημαντικά project στον ιδιωτικό τομέα, στα οποία το νέο fund θα μπαίνει με ένα ποσοστό 10%, 20% ή 30%. «Και ακριβώς επειδή θα είμαστε εμείς εκεί, θα προσελκύουμε άλλα αντίστοιχα fund του εξωτερικού, από Νορβηγία, Καναδά κ.α. που είναι επίσης μακροπρόθεσμοι επενδυτές. Δεν θα αναλαμβάνουμε εμείς το management, αλλά θα είμαστε εκεί για να εξασφαλίζουμε και ότι τα project αυτά θα προχωρούν και την συμμετοχή των ξένων επενδυτών».
Ουσιαστικά σαν να βάζει… πλάτη το Δημόσιο ως μακροπρόθεσμος επενδυτής σε ένα project, δείχνοντας τον δρόμο και σε άλλους θεσμικούς, μακροπρόθεσμους επενδυτές από το εξωτερικό. «Με πολύ τεχνοκρατικό τρόπο και με πολύ σωστό τρόπο έτσι ώστε να έχουμε την αξιοπιστία για να προσελκύουμε τους άλλους σοβαρούς επενδυτές. «Και τώρα υπάρχει το momentum και στην ελληνική οικονομία».
Ο κ. Δημητριάδης φέρνει ως παράδειγμα την επιτυχή ολοκλήρωση της παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας για το momentum της ελληνικής οικονομίας και «την πολύ καλή δουλειά την οποία κάνουμε».
Ο ίδιος μιλά και για το χαρτοφυλάκιο των 22 περιφερειακών αεροδρομίων που είναι το επόμενο προς παραχώρηση από το Υπερταμείο. «Ήδη έχουμε κάνει τις αυτοψίες σε όλα τα αεροδρόμια, έχουν συγκεντρωθεί τα στοιχεία, οπότε είμαστε στη φάση που ετοιμάζεται και αυτή η διαγωνιστική διαδικασία για να προχωρήσουμε», εξηγεί επί της διαδικασίας ο κ. Δημητριάδης, υποστηρίζοντας πως αυτό θα δώσει πραγματική ώθηση στην περιφερειακή ανάπτυξη.
«Γι αυτό και τα έχουμε συγκεντρώσει σε ένα χαρτοφυλάκιο, μικρά και μεγάλα, ώστε να αναπτυχθούν και τα αεροδρόμια στα μικρά νησιά και να διαχυθεί ο τουρισμός. Να μην έχουμε υπερσυγκέντρωση σε κάποιους μόνο προορισμούς». Νέα θα περιμένουμε μέσα στο 2025 ξεκαθαρίζει ο κ. Δημητριάδης για το χαρτοφυλάκιο αυτό. «Ο διαγωνισμός θα βγει κάποια στιγμή προς τα μέσα του 2025, εκεί το υπολογίζουμε. Εμείς προσπαθούμε να τα επιταχύνουμε, όπως και να επιταχύνουμε όλη τη δουλειά μέσα στις εταιρείες».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!