Παρά το γεγονός ότι η χώρα έχει ατύπως εισέλθει σε προεκλογική τροχιά το θέμα των εξοπλιστικών προγραμμάτων για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων παραμένει ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων.
Η κυβέρνηση η οποία ξεκίνησε την θητεία της με την αγορά πολλών νέων οπλικών συστημάτων (μαχητικά, φρεγάτες, Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης κ.α.) δείχνει ότι θέλει να κλείσει κι έτσι. Ή τουλάχιστον θα συνεχίσει εν μέσω προεκλογικής περιόδου να κρατάει ζεστό το θέμα καθώς εκτιμά ότι αποφέρει κέρδη σε συγκεκριμένα ακροατήρια.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος στην πρόσφατη συνέντευξή του ανακοίνωσε ακόμα και την άφιξη στη χώρα μέχρι το 2028 των πρώτων F-35 από τα 20 συν 20 που σχεδιάζει η κυβέρνηση να αποκτήσει αν και δεν έχει υπογραφεί ακόμα τίποτα.
Την ίδια στιγμή άφησε νέες ελπίδες ότι η απόφαση για τις κορβέτες είναι «επί θύρας» για τις οποίες η ναυμαχία μεταξύ Naval και Fincantieri δεν λέει να κοπάσει.
►Διαβάστε επίσης: Ν. Παναγιωτόπουλος: Διάλογο για ΜΟΕ με Τουρκία χωρίς απειλές - Επί θύραις κορβέτες και F-35
Η Belharra
Η επίσκεψη μάλιστα του Γάλλου υπουργού Άμυνας Σεμπαστιάν Λεκορνί την περασμένη εβδομάδα στην Ελλάδα και οι φωτογραφίες στα Rafale μαζί με τον Έλληνα ομόλογό του αλλά και το ανοιχτό ακόμα ενδεχόμενο επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στα ναυπηγεία της Lorient για να επιθεωρήσει την πορεία των ελληνικών φρεγατών Belharra στα μέσα Μαρτίου όπου θα διανύουμε επίσημα τη προεκλογική περίοδο φούντωσαν τις συζητήσεις.
Μάλιστα η Naval αποδέσμευσε και δημοσίευσε και φωτογραφίες που δείχνει την πορεία διαμόρφωσης της πρώτης φρεγάτας που ναυπηγείται για το Πολεμικό Ναυτικό θέλοντας να επιδείξει τους γρήγορους και αποτελεσματικούς ρυθμούς που κινείται.
Ταυτόχρονα στα μέσα του Μάρτη έχει διοργανώσει σε συνεργασία με τον ΣΕΚΠΥ επιχειρηματική επίσκεψη για B2B συναντήσεις περίπου 30 ελληνικών και γαλλικών εταιρειών στα ναυπηγεία της Naval.
Θεωρήθηκε ως απάντηση στους Ιταλούς της Fincantieri και την πρόταση που επικοινώνησε για πλήρη κατασκευή των κορβετών από ελληνικές εταιρείες.
Ο παράγοντας εκλογές
Oπως έχουμε αναφέρει ξανά στην «Η» στους επιχειρηματικούς κύκλους υπάρχουν δύο απόψεις για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού που υποστηρίζουν:
- H πρώτη ότι υπάρχει περίπτωση πριν τις εκλογές να υπάρξει κάποια απόφαση καθώς αυτό θα θεωρηθεί ως προεκλογικό πλεονέκτημα για την κυβέρνηση ειδικά για τις κορβέτες από τη στιγμή μάλιστα που και οι δύο υπόσχονται 30% και πλέον συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στο πρόγραμμα.
- Η δεύτερη λέει ότι δεν πρόκειται να ανακοινωθεί τίποτα πριν αναδειχθεί νέα κυβέρνηση από τις εκλογές. Κι αυτό καθώς η κυβέρνηση δε θα θελήσει να δώσει ευκαιρία στην αξιωματική αντιπολίτευση να ανεβάσει τους τόνους και να δημιουργήσει περιβάλλον σκανδαλολογίας εν μέσω προεκλογικής περιόδου.
Ίσως τελικά αυτό κριθεί και αναλόγως των εξελίξεων στο προεκλογικό σκηνικό και αφού συνεκτιμηθούν πολλά δεδομένα. Πάντως η «μπουνάτσα» που έχει δημιουργηθεί στα ελληνοτουρκικά έχει δώσει αρκετές ανάσες στις Ένοπλες Δυνάμεις.
►Διαβάστε επίσης: Αγριεύει η «ναυμαχία» για τις κορβέτες - Η κόντρα Ιταλών και Γάλλων και ο παράγοντας εκλογές
Το παράπονο και η απαίτηση της ΕΑΒΙ
Παρά το γεγονός όμως ότι μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί περίπου 15 δισ. ευρώ για τα εξοπλιστικά εντούτοις η εγχώρια αμυντική βιομηχανία (ΕΑΒΙ) δεν είδε σχεδόν πουθενά να υπάρχει η δική της συμμετοχή. Καθώς οι συμφωνίες της κυβέρνησης έγιναν μεταξύ της ίδιας και των εταιρειών ώστε να ξεπεραστεί ο νόμος Βενιζέλου περί προμηθειών για τα εξοπλιστικά η συμμετοχή της ΕΑΒΙ δεν κρίθηκε προφανώς αναγκαία.
Αποτέλεσμα στα Rafale των 3 δισ. ή στο Αεροπορικό Κέντρο Καλαμάτας του περίπου 1,5 δισ. η συμμετοχή να είναι μηδέν και στις φρεγάτες των 3 δισ. να υπολογίζεται ότι μπορεί να φτάσει το 15 με 20% κι αυτό με έργο που θα δοθεί μετά από πολλές συζητήσεις και ενέργειες του ΣΕΚΠΥ και της ΓΔΑΕΕ.
Αντίθετα όμως βλέπουμε ότι για τις κορβέτες οι δύο κολοσσοί να χρησιμοποιούν ακριβώς την ΕΑΒΙ για να κερδίσουν το πρόγραμμα υποσχόμενες ακόμα και πάνω από 30% συμμετοχή ελληνικών εταιρειών και κατασκευή σε ένα από τα δύο ναυπηγεία.
►Διαβάστε επίσης: Η «κούρσα» των εξοπλιστικών το 2022 και η «μάχη» της Αμυντικής Βιομηχανίας για το 2023
Τα F-35 και τα SSI
Την ίδια στιγμή η απόκτηση από την Lockheed Martin των F-35 που υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 4 δισ. ευρώ προβλέπει και υποχρεωτικά αντισταθμιστικά – τα περιβόητα SSI που τα συνοδεύουν – για τα οποία έχει ξεσπάσει μια ανώφελη κόντρα αν πρέπει ή όχι να τα δεχτούμε.
Τα συγκεκριμένα αντισταθμιστικά της Lockheed Martin μόνο να υπολογιστούν μπορούν σε αυτή τη πρώιμη φάση σε 500 με 700 εκατ. και δίνονται ώστε να γίνουν τα απαραίτητα έργα υποδομής και ασφάλειας καθώς και βιομηχανικές συνεργασίες και παροχή τεχνογνωσίας σε επιχειρήσεις για να μπορούν να λειτουργούν τα υπερσύγχρονα και πανάκριβα οπλικά συστήματα που λέγονται F-35.
Όπως και να έχει όμως είναι στο χέρι της κυβέρνησης που θα διαπραγματευτεί τη συμφωνία την συμμετοχή των ελληνικών εταιρειών και σε ποιο επίπεδο θα είναι αυτό. Και αυτό μόνο ζητάνε οι εκπρόσωποι των ελληνικών εταιρειών τη δική τους συμμετοχή.
Από αυτό το δεύτερο κύμα εξοπλιστικών είτε παρθεί κάποια απόφαση πριν τις εκλογές ή μετά μοιάζει να αποτελεί ως δεύτερη ευκαιρία για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
Θα είναι μάλλον οξύμωρο να μείνει και πάλι εκτός αντί να στηριχθεί και να συμβάλει και εκείνη στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!