Για την ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Ρύπων (ETS), συζήτησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας στη χθεσινή του συνάντησή στο Λουξεμβούργο με τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιο για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, Φρανς Τίμερμανς.
Στη συνάντηση, η οποία πραγματοποιήθηκε πριν από την έναρξη του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμφωνήθηκε ότι θα υπάρξει στενή συνεργασία στη διαμόρφωση της νομοθετικής πρότασης για την ναυτιλία.
Ο κ. Σκρέκας τόνισε τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας, δεδομένου ότι ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 58% της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και επισήμανε τις ιδιαιτερότητες του κλάδου οι οποίες πρέπει να γίνουν πλήρως κατανοητές προκειμένου οι ρυθμίσεις να είναι δίκαιες και αποτελεσματικές.
Επί τάπητος τέθηκε και η επιτάχυνση των διαδικασιών για την ενεργοποίηση του Ταμείου Απανθρακοποίησης των νησιών, μέσω του οποίου αναμένεται να χρηματοδοτηθούν έργα ύψους τουλάχιστον 1,25 δισ. ευρώ τα επόμενα έτη.
Ο Έλληνας Υπουργός ανέφερε ότι έχει ξεκινήσει η προετοιμασία για την εκπόνηση φακέλου με τις επενδύσεις που θα υλοποιηθούν, όπως, μεταξύ άλλων, η περαιτέρω διασύνδεση των νησιών και η ανάπτυξη υβριδικών υποδομών παραγωγής ενέργειας για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Ο κ. Τίμερμανς δεσμεύθηκε ότι θα συνεχιστεί η στήριξη της Ελλάδας με ευρωπαϊκούς πόρους και την επόμενη περίοδο 2021 – 2030.
Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος ενημέρωσε για το περιεχόμενο της επερχόμενης αναθεώρησης του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Ρύπων (ETS), ενώ αναφέρθηκε και στον σχεδιαζόμενο Μηχανισμό Διασυνοριακής Προσαρμογής Εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα (CarbonBorderAdjustMechanism), ο οποίος θα εφαρμοστεί για τα προϊόντα τρίτων χωρών που δεν υπάγονται στο ETS.
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε την ανάγκη να στηριχθεί η ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών βιομηχανικών προϊόντων που εξάγονται σε τρίτες χώρες, οι οποίες δεν επιβαρύνονται με αντίστοιχα μέτρα χρέωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Ο κ. Σκρέκας επισήμανε, επίσης, ότι είναι σημαντικό να χρηματοδοτηθούν βραχυπρόθεσμα έργα φυσικού αερίου, δεδομένου του ρόλου που θα διαδραματίσει ως αναγκαίου μεταβατικού καυσίμου τα επόμενα έτη.