Οι ραγδαίες εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων στη Συρία έστρεψαν αναγκαστικά το βλέμμα της διεθνούς κοινότητος στα όσα εκτυλίσσονται στην πολύπαθη χώρα, μετά τη βίαιη πτώση του καθεστώτος Άσαντ. Η νέα κατάσταση στη Δαμασκό αποτελεί προνομιακό σύμμαχο της Τουρκίας και τα διεθνή Μέσα Ενημέρωσης συμπίπτουν στην εκτίμηση ότι το ειδικό βάρος της γείτονος αυξάνεται σημαντικά.
Ειδικά η Ελλάδα έχει μια πρόσθετη ανησυχία, που κάνει την κυβέρνηση να επικεντρώνει την προσοχή της στις εκεί εξελίξεις: Πρόκειται για τον κίνδυνο το καθεστώς Ερντογάν να συνάψει με τη Συρία ένα ακόμα «μνημόνιο» όπως έκανε με την κυβέρνηση της Λιβύης, αν και αυτό παραμένει παράνομο, καθώς δεν επικυρώθηκε από τη Βουλή της αφρικανικής χώρας. Αλλά η Τουρκία δεν καταλαβαίνει από αυτά…
Πρωτοβουλίες
Από την πλευρά της η Αθήνα επεξεργάστηκε πολύ γρήγορα μια σειρά πολιτικών πρωτοβουλιών, τόσο μεμονωμένα όσο και στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έκκληση Μητσοτάκη για επίσπευση της κοινής ευρωπαϊκής άμυνας συνδέθηκε με τις εξελίξεις στη Συρία και στην Ουκρανία, κι έτσι στις 3 Φεβρουαρίου οι Ευρωπαίοι ηγέτες θα βρεθούν και πάλι σε μια νέα σύνοδο Κορυφής, αυτή τη φορά αφιερωμένη στην κοινή ευρωπαϊκή άμυνα.
Αυτό είναι πολύ πιο σημαντικό από όσο ακούγεται, καθώς η στρατιωτική αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών - μελών στο πλαίσιο της κοινής ευρωπαϊκής άμυνας, ουσιαστικά θέτει όλη την Ευρώπη απέναντι στην Τουρκία σε περίπτωση που αυτή θελήσει να προβεί σε κάποιου είδους μονομερή ενέργεια.
Στις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες με αφορμή τις εξελίξεις στη Συρία, η Ελλάδα συμπεριέλαβε και το μεταναστευτικό πρόβλημα, καθώς ο κίνδυνος σημαντικής αύξησης των ροών από τη δοκιμαζόμενη χώρα προς την Ευρώπη είναι μεγάλος.
Η τρίτη παρέμβαση Μητσοτάκη στην ΕΕ για τη Συρία, αφορά στην ανάγκη ενός νέου καθεστώτος με δημοκρατική νομιμοποίηση, που θα σέβεται τα δικαιώματα των μειονοτήτων. Ποιες είναι οι «μειονότητες» στη Συρία; Πρώτα από όλα είναι οι Χριστιανοί που υπολογίζονται περίπου στο 10% του συνολικού πληθυσμού, οι Σιίτες μουσουλμάνοι (περίπου 13%) και βέβαια οι Κούρδοι, που είναι μεν στην πλειοψηφία τους Σουνίτες Μουσουλμάνοι, ωστόσο αποτελούν ξεχωριστή μειονότητα με εθνικά χαρακτηριστικά.
Η αποστροφή Μητσοτάκη, λοιπόν, για μια κυβέρνηση που θα σέβεται τις μειονότητες στη Συρία, αφορά τόσο τους Χριστιανούς, όσο και τους Κούρδους της χώρας αυτής. Μάλιστα ο πρόεδρος της Κύπρου, Νίκος Χριστοδουλίδης, διόρισε Ειδική Αντιπρόσωπο για τις Θρησκευτικές Ελευθερίες και την Προστασία των Μειονοτήτων στη Μέση Ανατολή, με το βλέμμα κυρίως στη Συρία, κάτι που αποτελεί προτεραιότητα και του εκλεγέντος προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ.
→ Διαβάστε επίσης: Πούτιν εφ' όλης της ύλης: Τι είπε για Ουκρανία, Συρία, ενέργεια και Τραμπ
Η ΑΟΖ
Όσο για το ενδεχόμενο οριοθέτησης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Τουρκίας και Συρίας, κάτι που θα σημαίνει ότι οι δυο χώρες θα αγνοήσουν βασικά και ζωτικά συμφέροντα της Κύπρου στην περιοχή, οι κ.κ. Μητσοτάκης και Αναστασιάδης ενημέρωσαν τους Ευρωπαίους ομολόγους τους, κάνοντας σαφές ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει ανεκτό σε Αθήνα και Λευκωσία.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα γνωρίζει ότι το μέλλον της Συρίας, άρα και οι σχέσεις της με την Τουρκία, ενδιαφέρουν πολύ περισσότερες χώρες που έχουν ζωτικά συμφέροντα στην περιοχή, όπως είναι το Ισραήλ, το Κατάρ ή η Αίγυπτος, συνεπώς δεν είναι τόσο απλή εξίσωση μια συμφωνία Ερντογάν - Τζολάνι, ερήμην των χωρών της περιοχής, της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και της νέας ηγεσίας των ΗΠΑ.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!