Με μετακύλιση του κόστους στην τελική τιμή, απορρόφηση του κόστους από την ίδια την επιχείρηση ή με χρήση ιδίων κεφαλαίων σχεδιάζουν να διαχειριστούν τις επιπτώσεις που απορρέουν από το κόστος των πρώτων υλών και ενέργειας οι περισσότερες επιχειρήσεις, όπως προκύπτει από την έρευνα της Eurobank σε δείγμα 1.408 επιχειρήσεων βασικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας που πραγματοποιήθηκε στις αρχές της άνοιξης.
Το προφίλ των επιχειρήσεων
Oσον αφορά στο προφίλ των επιχειρήσεων που έλαβαν μέρος στην έρευνα, αφορούν σε πελάτες της Τράπεζας που δραστηριοποιούνται στους κλάδους Χονδρικού και Λιανικού εμπορίου, Υπηρεσιών, Μεταποίησης, Κατασκευών και Hotel & Leisure ενώ ο κύκλος εργασιών τους κατανέμεται σε επιχειρήσεις με τζίρο <€300 χιλ., €300 χιλ. – €1 εκ. και >€1 εκ.
Από τους σχεδιασμούς «επιβίωσης» των επιχειρήσεων σε περιβάλλον πληθωριστικών πιέσεων και παρατεταμένης αβεβαιότητας προκύπτει χρηματοδοτικό κενό στους αγοραστές (π.χ. στο λιανεμπόριο) καθώς πληρώνοντας μετρητοίς πετυχαίνουν καλύτερες τιμές και όρους, ενώ από την άλλη πλευρά οι προμηθευτές σε μεγάλο ποσοστό θα μειώσουν τις πιστώσεις προς τους πελάτες, πολλοί εκ των οποίων πιέζουν για το αντίθετο, δηλαδή μεγαλύτερες πιστώσεις.
Οι επιπτώσεις από την ακρίβεια
Ειδικότερα, στην ερώτηση «Πώς σχεδιάζετε να διαχειριστείτε τις επιπτώσεις που απορρέουν από το κόστος πρώτων υλών και ενέργειας πάνω στην επιχείρησή σας;» οι επιχειρήσεις απάντησαν:
- Το 22% θα χρησιμοποιήσει Κεφάλαια Κίνησης ώστε να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό που έχει δημιουργηθεί.
- Το 24% θα πιέσει τους προμηθευτές για εκπτώσεις τις μετρητοίς. Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στην κλάδο των ξενοδοχείων στο 30% και στο λιανεμπόριο στο 27%.
- Το 19% απάντησε ότι σχεδιάζει να μειώσει τις πιστώσεις στους πελάτες τους. Την πρακτική αυτή θα ακολουθήσει το 27% των χονδρεμπορικών επιχειρήσεων και το 21% της μεταποίησης.
- Από την άλλη πλευρά το 17% απάντησε ότι σχεδιάζει να ασκήσει πίεση στους προμηθευτές για μεγαλύτερες πιστώσεις. Η άσκηση πίεσης θα είναι μεγαλύτερη (20%) από τον κλάδο Hotel & Leisure και των Κατασκευών (19%)
- Το 4% θα προσφύγει σε νέο δανεισμό ώστε να καλύψει το κενό στο συναλλακτικό κύκλωμα ενώ το 14% απάντησε κάτι άλλο έχει κατά νου.
Πόσο επιβαρύνθηκαν οι επιχειρήσεις από την αύξηση του ενεργειακού κόστους
Αντιμέτωπο με αύξηση μεγαλύτερη από 10% στο συνολικό κόστος της επιχείρησής τους ήρθε το 43% των ερωτηθέντων, ενώ για το 15% η αύξηση ήταν μεγαλύτερη από 20% και ενώ το 20% δηλώνει ότι είχε μικρή επίπτωση (<5%). Ο κλάδος της Μεταποίησης και Hotel & Leisure έχουν την μεγαλύτερη επίπτωση καθώς το 22% του Hotel & Leisure και το 18% της Μεταποίησης απάντησαν ότι το κόστος της επιχείρησης αυξήθηκε >20%.
Μικρότερη επίδραση παρατηρείται στις Υπηρεσίες, όπου το 39% απάντησε ότι το κόστος της επιχείρησης έχει αυξηθεί έως 5%, καθώς και στις επιχειρήσεις με τζίρο > €1 εκ., όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι της τάξης του 30%.
Σημειώνεται ότι για το 28% των επιχειρήσεων το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 10% του συνολικού κόστους της επιχείρησης ενώ για το 7% των ερωτηθέντων ξεπερνάει το 20%.
Μεγαλύτερη επίπτωση παρατηρείται στον κλάδο Hotel & Leisure, όπου το 40% απάντησε ότι το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας είναι >10% του συνολικού κόστους ενώ ακολουθεί η Μεταποίηση με αντίστοιχο % της τάξης του 37%.
Οι Κατασκευές φαίνεται να έχουν τη μικρότερη επίδραση καθώς και οι επιχειρήσεις με τζίρο > €1 εκ. όπου μόλις 5 στις 100 επιχειρήσεις απάντησε ότι το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας υπερβαίνει το 20% του συνολικού.
Παρά το γεγονός ότι η αύξηση του ενεργειακού κόστους έχει μεγάλη επίπτωση στο συνολικό κόστος που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις, το 63% των ερωτηθέντων απάντησε ότι δεν έχει πλάνο δράσης ώστε να μετριάσει την επίπτωση. Σε ό,τι αφορά το υπόλοιπο, θα στραφεί στις εναλλακτικές μορφές ενέργειας (14%), στα φωτοβολταϊκά (10%) ή σχεδιάζει να κάνει επενδύσεις (7%).
Οι επιχειρήσεις με τζίρο > €1 εκ. είναι αυτές που ετοιμάζουν πλάνα διαχείρισης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Οι μικρότερες επιχειρήσεις φαίνεται να έχουν λιγότερες επιλογές.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!