Χαμόγελα στο εμπόριο έφερε η φετινή γιορτινή περίοδος, με την κίνηση να θυμίζει περίοδο προ της οικονομικής κρίσης και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι η ακρίβεια στην διατροφή αφαιρεί σημαντικό μέρος του διαθέσιμου εισοδήματος. Παράλληλα όλα τα βλέμματα στρέφονται στις εκπτώσεις που ξεκινούν την προσεχή Δευτέρα και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα είναι μία περίοδος από τα παλιά για την αγορά.
Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές προτίμησαν τα μεγάλα καταστήματα εις βάρος των παραδοσιακών καταστημάτων. Όπως δηλώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης στο ΑΠΕ – ΜΠΕ «η πρόβλεψη για τον τζίρο του λιανεμπορίου τον φετινό Δεκέμβριο πως θα ξεπεράσει τα περυσινά 3,83 δισ. ευρώ και θα κινηθεί πάνω από τα 4 δισ. ευρώ φαίνεται πως τελικά θα πραγματοποιηθεί, ενώ οι προτιμήσεις των καταναλωτών για τα δώρα παρέμειναν οι ίδιες, με την ένδυση και υπόδηση στη κορυφή, τα δώρα, τα παιχνίδια και τα καλλυντικά να ακολουθούν».
►Διαβάστε επίσης: Σε νέα τροχιά η οικονομία από το 2024: Οι 4 νάρκες και οι 5 κίνδυνοι που απειλούν την ανάπτυξη
Ο πληθωρισμός τρώει μέρος της αύξησης
Ωστόσο για το σύνολο του έτους όλα δείχνουν ότι μέρος της αύξησης θα «φαγωθεί» από τον πληθωρισμό. Σύμφωνα με τον Β. Κορκίδη «το 2023 εκτιμάται πως για το ελληνικό λιανεμπόριο θα ολοκληρωθεί με μονοψήφια αύξηση, που μάλιστα σε μεγάλο βαθμό είναι πληθωριστική και δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης».
Επικαλούμενος μάλιστα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο Β. Κορκίδης, σημειώνει ότι «κερδισμένες είναι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των μικρότερων, µε την πληθωριστική κρίση να προκαλεί στην πραγματικότητα διεύρυνση του χάσματος μεταξύ τους, δεδομένου ότι οι μεγάλοι μπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταμένη πολιτική προσφορών. Συγκεκριμένα, ο τζίρος των πολύ μικρών εμπορικών επιχειρήσεων ανά τρίμηνο αυξάνεται στα επίπεδα του 2%, ενώ των μεσαίων άνω του 4%».
Σε ότι αφορά την εορταστική περίοδο όλα δείχνουν ότι ο μεγαλύτερος τζίρος σημειώθηκε την τελευταία εβδομάδα και αφού δόθηκε το δώρο των Χριστουγέννων, η χορήγηση επιδομάτων, καθώς και η πληρωμή συντάξεων και των μισθών για τους δημοσίους υπαλλήλους. Σε κάποιες περιοχές μάλιστα η κίνησης θύμισε παλιές εποχές, όταν οι δρόμοι και τα καταστήματα ήταν γεμάτα κόσμο. Αυτό μάλιστα που λένε οι επιχειρηματίες είναι ο κόσμος εφέτος είχε μεγάλη διάθεση για ψώνια.
Σύμφωνα με μια πρώτη… αυτοψία, η πλειοψηφία των καταναλωτών κινήθηκαν κυρίως στις κεντρικές αγορές για να κάνουν τα ψώνια τους, με τη μερίδα του λέοντος να στρέφεται σε κλάδους του λιανικού εμπορίου που παραδοσιακά πρωτοστατούν στην εορταστική περίοδο, όπως η ένδυση και η υπόδηση, η αθλητική και παιδική ένδυση, τα είδη δώρων και φυσικά τα παιχνίδια.
Το τελικό ταμείο της αγοράς αναμένεται να γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες και αυτό που μένει να φανεί είναι αν η φετινή κίνηση στα καταστήματα αποδειχθεί καλύτερη από πέρυσι.
►Διαβάστε επίσης: Επενδύσεις και τουρισμός τα καύσιμα της οικονομίας - Οι στόχοι για το 2024 και το μεγάλο στοίχημα της Ελλάδας
Ξεκινούν την Δευτέρα οι εκπτώσεις
Το λιανικό εμπόριο έχει ήδη στρέψει το βλέμμα του στις χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες αναμένεται να ξεκινήσουν την ερχόμενη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου και να διαρκέσουν μέχρι και τις 29 Φεβρουαρίου 2024, ενώ τα καταστήματα θα ανοίξουν ξανά την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, δηλαδή στις 14 Ιανουαρίου, με προτεινόμενο ωράριο 11:00-18:00.
Η φετινή περίοδος των εκπτώσεων μάλιστα αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης έχει σκληρύνει τη ρητορική του απέναντι σε εμπορικές τακτικές πλασματικών εκπτώσεων και παραπλανητικών προσφορών, ενώ έχει μάλιστα προαναγγείλει σχετική νομοθετική ρύθμιση για το πλαίσιο που θα διέπει τις προσφορές στην αγορά, προκειμένου να μπει φρένο σε παραπλανητικές ενέργειες και να γίνουν ορατές οι «καθαρές» χαμηλές τιμές στο ράφι.
Στόχος είναι η νομοθετική ρύθμιση να είναι έτοιμη το συντομότερο δυνατό ώστε να τεθεί σε ισχύ μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!