Μπορεί ο πόλεμος στην Μέση Ανατολή και ειδικά στην Γάζα να μαίνεται σχεδόν χωρίς διακοπή εδώ και δύο μήνες, ωστόσο οι επιπτώσεις στις αγορές δεν φαίνεται να είναι τόσο σημαντικές όσο οι επιθέσεις που εξαπολύουν οι αντάρτες της Χούθι από την Υεμένη σε πλοία που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο κίνδυνος φαντάζει να είναι σημαντικός, αφού ανάγκασε πολλούς και ισχυρούς επιχειρηματικούς κολοσσούς να αλλάξουν τα σχέδιά τους και να παρακάμψουν την περιοχή προκειμένου να αποφύγουν ενδεχόμενους κινδύνους για φορτία και πληρώματα. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα ότι για δεύτερη ημέρα η τιμή του πετρελαίου καλπάζει εξαιτίας αυτού του κινδύνου.
Οι ΗΠΑ φοβούμενες ότι η κατάσταση στα στενά μπορεί να ξεφύγει ετοιμάζονται να αναλάβουν δράση και όλα δείχνουν ότι για τις αγορές και την οικονομία ο κίνδυνος είναι εξαιρετικά σοβαρός.
Οι φόβοι δεν εδράζονται μόνο στις επιπτώσεις που θα υπάρξουν με την τιμή του πετρελαίου, αλλά και των άλλων εμπορευμάτων αφού αναπόφευκτα αν κοπεί αυτός ο δίαυλος μεταφορών, τότε θα υπάρχουν σημαντικές επιπτώσεις στους ναύλους.
Οι αναλυτές της Goldman Sachs κάνουν λόγο για μικρές μεταβολές, προς το παρόν, τουλάχιστον σε ότι αφορά το αργό πετρέλαιο και τις τιμές του LNG, καθώς η αναδρομολόγηση των πλοίων δείχνει ότι η παραγωγή δεν θα επηρεαστεί σημαντικά.
Ψάχνουν εναλλακτικές διαδρομές
Βέβαια η επιλογή μίας εναλλακτικής θαλάσσιας οδού μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έχει αυξήσει σημαντικά τους ναύλους, που έχουν φθάσει στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων μηνών, καθιστώντας σημαντικά υψηλότερο το μεταφορικό κόστος.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα και υπό αυτό τον φόβο, μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, οι ναύλοι έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Συγκεκριμένα ανήλθαν στο υψηλότερο επίπεδό από τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με τους διεθνείς δείκτες.
Μάλιστα, οι τιμές των εμπορευμάτων αναμένεται να αυξηθούν περισσότερο, όσο αυξάνεται και ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών, οι περισσότερες τακτικών γραμμών, των οποίων τα πλοία ακολουθούν τη διαδρομή γύρω από την Αφρική, αποφεύγοντας το Σουέζ.
Τη λίστα των εταιρειών που διέκοψαν τις μεταφορές τους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας συμπληρώνει η BP, ενώ η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, περιέγραψε την κατάσταση ως ανησυχητική μετά από ένα παρ' ολίγον περιστατικό με τη Maersk Gibraltar αλλά και μια άλλη επίθεση σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Τα πλοία της θα εκτρέψει από την Ερυθρά Θάλασσα και η Mediterranean Shipping Company (MSC), ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο, καθώς σε πλοίο της εκδηλώθηκε επίθεση η οποία είχε ως αποτέλεσμα να τεθεί εκτός λειτουργίας, ενώ υπήρξαν τραυματισμοί στο πλήρωμα.
Οι επιπτώσεις από την αλλαγή διαδρομής
Σύμφωνα με ανάλυση της S&P Global Market Intelligence σχεδόν το 15% των αγαθών που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική μεταφέρονται από την Ασία και τον Κόλπο δια θαλάσσης. Αυτό περιλαμβάνει το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και πάνω από το 13% του αργού πετρελαίου.
Πάντως, όπως επισημαίνει η S&P Global Market Intelligence, τα καταναλωτικά αγαθά θα αντιμετωπίσουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο, παρά το γεγονός ότι τα συμβάντα που αποτρέπουν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της περιόδου εκτός αιχμής της ναυτιλίας.
Τέλος όπως αναμενόμενο οι Κεντρικές Τράπεζες παρακολουθούν με ανησυχία αυτή την κατάσταση, αφού υπάρχει ορατός φόβος θα προκληθούν νέες πληθωριστικές πιέσεις.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!