Nέα επιβράδυνση στην αύξηση του πληθωρισμού καταγράφηκε τον Μάρτιο καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 4,6% έναντι 6,1% τον Φεβρουάριο λόγω της ραγδαίας αποκλιμάκωσης των ενεργειακών τιμών. Ενδεικτικά οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος μειώθηκαν κατά 25,8% ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 22,1%.
Στον αντίποδα, σε υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 14,3% εξακολουθεί να κινείται ο δείκτης των τροφίμων - σε τριπλάσιο ποσοστό από τον γενικό δείκτη - με πρωταγωνιστές των ανατιμήσεων να είναι το ψωμί και τα δημητριακά, τα κρέατα, τα γαλακτοκομικά και αυγά, τα έλαια και λίπη. Στο ψωμί οι ανατιμήσεις κυμάνθηκαν στο 15,6% συγκριτικά με πέρσι,στα κρέατα 19,8%, στα γαλακτοκομικά και τα αυγά 23,1%, στα έλαια 17,5%.
Limit down στην ενέργεια
Αντίθετη τροχιά ακολουθούν οι τιμές της ενέργειας, με τις τιμές του ηλεκτρισμού να μειώνονται 25,8% συγκριτικά με τον Μάρτιο του 2022 και το πετρέλαιο θέρμανσης να πέφτει 22,1%. Αντίστοιχα τα καύσιμα και λιπαντικά αποκλιμακωθήκαν κατά 7,2%. Αυτές ήταν και οι βασικές μεταβλητές που έσπρωξαν προς τα κάτω τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Αντίστοιχη εικόνα και στο φυσικό αέριο, που μπορεί να μην έχει περάσει ακόμη σε αρνητικό πρόσημο, αλλά κατέγραψε αύξηση μόλις 9,2% τον περασμένο Μάρτιο έναντι του Μαρτίου του 2022, όταν πέρσι τον Μάρτιο η τιμή του έτρεχε με αυξήσεις 68,3% συγκριτικά με τον Μάρτιο του 2021 και τον Αύγουστο του 2022 έπιασε ρυθμό +261%.
H πρόβλεψη της κυβέρνησης κάνει λόγο για πληθωρισμό 5% φέτος, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος στην έκθεση της εκτιμά ότι ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 4,5%.
►Διαβάστε επίσης: Πληθωρισμός: Μειώθηκε στο 4,6% τον Μάρτιο - Μεγάλη η ακρίβεια στα τρόφιμα
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,2% τον μήνα Μάρτιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Μηνιαίες αυξήσεις
Αυξήσεις τον Μάρτιο του 2023 συγκριτικά με τον Φεβρουάριο του 2023
- 0,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, αλλαντικά, τυριά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά ψάρια, γιαούρτι, ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά.
- 1,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα). • 29,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς μέρους των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις.
- 1,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις και λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
- 0,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα νοσοκομεία και κλινικές.
- 0,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο κίνησης.
- 0,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. • 0,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. 2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά: • 1,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 0,4% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Ετήσιες αυξήσεις
Αυξήσεις τον Μάρτιο του 2023 συγκριτικά με τον Μάρτιο του 2022
- 14,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 3,7% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 14,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 11,0% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 1,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
- 2,9% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
- 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 7,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 6,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας. 2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
- 10,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
- 1,9% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες