Η αντίστροφη μέτρηση για τη «ναυμαχία» των κορβετών που θα αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό όπως φαίνεται έχει ξεκινήσει με τις δύο ανταγωνίστριες εταιρείες Naval Group και Fincianteri να έχουν παρουσιάσει πλέον όλα τα όπλα που διαθέτουν στην τελική μάχη.
Χρησιμοποιώντας και οι δύο ως ύστατο όπλο τα δύο ελληνικά ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά για τα οποία γίνεται θηριώδη προσπάθεια να αναστηθούν έχουν ρίξει στη μάχη όλα τα δυνατά και αδύνατα όπλα που διαθέτουν στη φαρέτρα τους και η κόντρα έχει αγριέψει για τα καλά.
Απόφαση μέχρι το τέλος του χρόνου
Από την άλλη πλευρά η κυβέρνηση έχει περιθώριο δύο εβδομάδες για να δώσει την οριστική απάντηση και να δώσει ένα τέλος στη σκληρή ναυμαχία που βρίσκεται στη κορύφωσή της.
Αυτό άλλωστε διαμήνυσε και τις προηγούμενες ημέρες και ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος σε δημοσιογράφους ότι δηλαδή μέχρι τέλος του χρόνου θα ανακοινωθεί ποια κορβέτα η γαλλική gowind ή η ιταλική doha θα επιλεγεί. Η πρώτη ημερομηνία ορόσημο είναι η 20 Δεκεμβρίου όπου υπάρχει προγραμματισμένο ΚΥΣΕΑ αλλά δεν αποκλείεται η απόφαση η οποία τελικά θα είναι πολιτική να ληφθεί σε δεύτερο χρόνο και να ανακοινωθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τις προηγούμενες ημέρες κατ΄ίδιαν συνάντηση με την Τζόρτζια Μελόνι με την ελληνική πλευρά να πιέζει την ιταλική για τη σύναψη αμυντικής συμφωνίας αντίστοιχης με αυτής των Γάλλων.
Ανταγωνιστικές προσφορές
Γάλλοι και Ιταλοί πάντως κατέθεσαν τους τελικούς φακέλους με τις οικονομικές και τεχνικές προσφορές στη ΓΔΑΕΕ και το Πολεμικό Ναυτικό και σύμφωνα με πληροφορίες δεν απέχουν ιδιαίτερα. Ειδικότερα, κινούμενοι σε ποσά στα 1,5 με 1,7 δις ευρώ για την κατασκευή τεσσάρων κορβετών την πρώτη στη χώρα τους και τις υπόλοιπες σε ελληνικά ναυπηγεία. Μάλιστα δεσμεύονται και οι δύο ότι θα δώσουν 30% του προγράμματος σε ελληνικές εταιρείες ως υποέργο αλλά και το σημαντικότερο μεταφορά τεχνογνωσίας. Μάλιστα και οι δύο δίνουν μεγάλη οικονομική ευελιξία και μακροχρόνια αποπληρωμή.
►Διαβάστε και: Ναυμαχία κολοσσών για τις κορβέτες - Οι Γάλλοι, οι Ιταλοί και ο δημοσιονομικός γρίφος
Τα δύο ελληνικά ναυπηγεία
Η γαλλική Naval υπόσχεται κατασκευή στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και η ιταλική Fincantieri στα ναυπηγεία Ελευσίνας. Θα πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι τόσο ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Γιώργος Προκοπίου αλλά και πρόσφατα ο Πάνος Ξενοκώστας των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχουν υποστηρίξει ότι θέλουν συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό αλλά δεν θα εξαρτηθούν από αμυντικά συμβόλαια.
Τα δύο ναυπηγεία μετά τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις με τον πόλεμο στην Ουκρανία έχουν αποκτήσει μεγάλη σημασία και όπως φαίνεται ο ναυπηγικός κλάδος στη χώρα μας θα διαδραματίσει ρόλο το επόμενο διάστημα. Δεν θα έλεγαν όμως όχι να αποκτήσουν ως «προίκα» κι ένα ένα αμυντικό πρόγραμμα όπως αυτό των κορβετών.
Βέβαια πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχει σύμφωνα με πληροφορίες η ελληνική πλευρά δεδομένων στο πιεσμένων δημοσιονομικών που λόγω της προεκλογικής περιόδου θα γίνει ακόμα στενότερη, να προχωρήσει στην επιλογή της 1-2-1 δηλαδή της κατασκευής μίας κορβέτας στη χώρα προέλευσης, δύο στην Ελλάδα και option αγοράς για την απόκτηση τέταρτης σε δεύτερο χρόνο.
►Διαβάστε και: Εξοπλιστικά: Σήμερα κληρώνει για τις κορβέτες - Τρέχει η κυβέρνηση το πρόγραμμα αγοράς
Στη μάχη με όλα τα όπλα
Η «ναυμαχία» των κορβετών πάντως δεν έληξε με τη κατάθεση προσφορών αλλά οι δύο εταιρείες χρησιμοποίησαν και άλλα «όπλα» στη τελική μάχη.
Πρώτη και κύρια η Naval η οποία δημοσιοποίησε με αρκετές λεπτομέρειες την προσφορά που κατέθεσε για τις κορβέτες. Αμέσως μετά μέσω του ίδιου του CEO Pierre Eric Pommellet ο οποίος με συνέντευξή του δήλωσε ότι ο γαλλικός κολοσσός είναι έτοιμος να ανοίξει την πόρτα για τον εκσυγχρονισμό και την επανασύσταση της ελληνικής αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας.
Ο Γάλλος CEO P. Pommellet στη διάρκεια συνέντευξης του επισήμανε ότι η Naval ήδη συνεργάζεται με σειρά ελληνικών εταιριών για το πρόγραμμα των φρεγατών Belharra και έχει εντοπίσει πληθώρα άλλων οι οποίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν τμήμα της προμηθευτικής της αλυσίδας. Τόσο στο πλαίσιο της δέσμευσης για εγχωρίως παραγόμενη αξία του 30% του προγράμματος κορβετών Gowind, όσο και ευρύτερα, στην εμπορική ναυτιλία.
Η Naval κορύφωσε την αμέσως επόμενη ημέρα με την ανακοίνωση ότι ιδρύει στην Ελλάδα θυγατρική κάνοντας μάλιστα λόγο για 100 θέσεις εργασίας ώστε να υποστηρίξει την ανάπτυξη και εφαρμογή του σχεδίου συμμετοχής του Ομίλου για την Ελληνική Βιομηχανία.
Η αντεπίθεση της Fincantieri
Και ενώ από την πλευρά των Ιταλών υπήρξε σιγή ασυρμάτου, χθες ξαφνικά κατάφεραν να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον ανακοινώνοντας την υπογραφή συμφωνίας - και μάλιστα μέσα στο ίδιο το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων - για την δημιουργία γραμμής κατασκευής και συντήρησης κορβετών, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Την συμφωνία υπέγραψαν , ο CEO της Fincantieri, Πιερομπέρτο Φολγκιέρο και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX Shipyards & Technologies Group, Πάνος Ξενοκώστας.
►Διαβάστε και: Π. Ξενοκώστας: Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας μπορούν να επαναλειτουργήσουν τον Ιούλιο
Η αναφορά μάλιστα στις ανακοινώσεις ότι η συμφωνία προβλέπει την κατασκευή 2+1 τελευταίας τεχνολογίας και υψηλών προδιαγραφών κορβετών στα Ναυπηγεία Onex Elefsis και τις απαραίτητες αναβαθμίσεις, βελτιώσεις, τεχνογνωσία & μεταφορά τεχνολογίας, εξοπλισμού άναψε φωτιές καθώς πολλοί θεώρησαν ότι ουσιαστικά ανακοινώθηκε και η επιλογή των κορβετών.
Πολιτική απόφαση
Όπως και να έχει ο χρόνος πλέον έχει αρχίσει να μετρά αντίστροφα και η ελπίδα από αυτή τη ναυμαχία είναι πρώτα και κύρια να βγουν κερδισμένοι το Πολεμικό Ναυτικό με την σημαντική ενίσχυσή τους στο δύσκολο έργο που θα έχουν στα ταραγμένα νερά του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου. Ακόμα, τις ελληνικές εταιρείες και κυρίως του αμυντικού τομέα με την επιστροφή προστιθέμενης αξίας που θα τις βοηθήσει να αναστηθούν. Αλλά και τα δύο ελληνικά ναυπηγεία που από την απόλυτη απαξίωση εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια διαφαίνονται σοβαρές προσπάθειες να αναβαπτιστούν και να στηρίξουν ξανά την οικονομία αλλά και να δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!