Κρατώντας την «παράδοση» που θέλει την αγορά την καυσίμων να έχει γρήγορα αντανακλαστικά στην άνοδο των διεθνών τιμών, ήρθαν σήμερα οι πρώτες ανατιμήσεις στην αντλία μετά από ένα 2ήμερο μικρής αποκλιμάκωσης.
Ετσι σήμερα τόσο στην βενζίνη, όσο και στο diesel κίνησης φάνηκαν οι πρώτες ανατιμήσεις, την ώρα, μάλιστα, που η διεθνής τιμή του Brent βρίσκεται μία ανάσα από τα 120 δολάρια το βαρέλι, εντείνοντας τις πιέσεις στα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και την οικονομία στο σύνολό της.
Ολοι προεξοφλούν ότι οι λιανικές τιμές την επόμενη εβδομάδα θα σημειώσουν νέο ρεκόρ, κάνοντας την κατάσταση ακόμα πιο δύσκολη για χιλιάδες ιδιοκτήτες ΙΧ και μοτοσυκλετών, όπως επίσης και για τις επιχειρήσεις, κυρίως των μικρομεσαίων, που χρησιμοποιούν το diesel, είτε για μεταφορές, είτε για την λειτουργία τους.
Στις διεθνείς αγορές το Brent βρέθηκε σήμερα πάνω από τα 119 δολάρια το βαρέλι, μία ανάσα από τα 120 δολάρια, κάτι που έχει να συμβεί από τις 20 Μαρτίου. Το πετρέλαιο σημειώνει άνοδο για 7η συνεχή ημέρα, και αυτό είναι απόρροια των κυρώσεων της ΕΕ προς την Ρωσία, των ενδείξεων για μειωμένη προσφορά, του ανοίγματος της αγοράς στην Κίνα, με την άρση των περιορισμών στην Σαγκάη, και της μείωση των αποθεμάτων στις ΗΠΑ.
Ολα τα παραπάνω δημιουργούν ένα σκηνικό, που μόνο αισιοδοξία δεν φέρνει για την πορεία των τιμών. Το αντίθετο μάλιστα, δημιουργεί συνθήκες για νέα ανοδική πορεία.
Ψάχνουν δημοσιονομικό χώρο για νέα παρέμβαση
Στο υπουργείο Οικονομικών αυξάνεται η πίεση για την λήψη νέων μέτρων, έτσι ώστε να μπορέσουν να πάρουν ανάσα τα νοικοκυριά. Επί του παρόντος η απάντηση είναι ότι δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια για να δοθεί νέα στήριξη και αυτό θα συμβεί, εφόσον δημιουργηθεί νέος δημοσιονομικός χώρος
Οπως τόνισε σήμερα μιλώντας στον ΣΚΑΙ ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, «προσπαθούμε κάθε φορά να δημιουργούμε δημοσιονομικό χώρο ξέροντας ότι θα έχουμε ελλείμματα, ώστε να ενισχύουμε όσο μπορούμε περισσότερο νοικοκυριά και επιχειρήσεις», και πρόσθεσε ότι είναι πρόωρο να μιλάμε τώρα για επέκταση της επιδότησης, δεδομένου ότι το τρέχον πρόγραμμα λήγει στο τέλος Ιουνίου.
Σημείωσε επίσης ότι «προσπαθούμε συνεπώς κάθε φορά να δημιουργούμε δημοσιονομικό χώρο ξέροντας ότι θα έχουμε ελλείμματα ώστε να ενισχύουμε όσο μπορούμε περισσότερο νοικοκυριά και επιχειρήσεις».
«Με τα σημερινά δεδομένα ο δημοσιονομικός χώρος της χρονιάς εξαντλήθηκε, γιατί μειώσαμε φόρους και επιδοτήσαμε γενναία και αναδρομικά και για έναν χρόνο μετά το ηλεκτρικό ρεύμα. Ένα μέτρο που αγγίζει τα 1,1 δισ. ευρώ», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Κλειδί τα έσοδα και ο τουρισμός
Ωστόσο, επισήμανε ότι με βάση την εκτέλεση του προϋπολογισμού και με την πορεία του τουρισμού, η κυβέρνηση βρίσκει δημοσιονομικό χώρο για να στέκεται κοντά στην κοινωνία όσο περισσότερο μπορεί. «Αισιοδοξώ ότι θα βρεθεί δημοσιονομικός χώρος, όμως θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να επεκτείνουμε τον ΦΠΑ σε εστίαση, μεταφορές και γυμναστήρια, να καταργήσουμε την εισφορά αλληλεγγύης, αλλά και για το δημόσιο και τους συνταξιούχους», τόνισε.
Στην ελληνική αγορά πάντως συμβαίνουν κάποια πράγματα που είναι δύσκολο να εξηγηθούν.
Ετσι, λοιπόν, σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία που έσωσε στην δημοσιότητα το υπουργείο Ανάπτυξης, μέσα από το Παρατηρητήριο Τιμών, με ημερομηνία αναφοράς τις 20 Μαΐου η τιμή διυλιστηρίου για την αμόλυβδη βενζίνη ήταν της τάξεως του 1,0245 ευρώ το λίτρο, έναντι 0,95 ευρώ το λίτρο μία εβδομάδα νωρίτερα.
Να σημειωθεί ότι ποτέ στο παρελθόν η τιμή διυλιστηρίου δεν έχει φτάσει τόσο ψηλά. Για παράδειγμα, πέρυσι τέτοιο καιρό ήταν κάτω από 50 λεπτά το λίτρο και συγκεκριμένα 0,4787 ευρώ.
Η εικόνα αυτή δεν ισχύει με το diesel, αφού αντίστοιχα η τιμή στις 20 Μαΐου ήταν οριακά χαμηλότερη από την τιμή διυλιστηρίου, μία εβδομάδα νωρίτερα. Και συγκεκριμένα στο 0,8989 ευρώ από 0,90 ευρώ.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!