Σε πάνελ της Prodexpo που είχε θέμα «The future of retail», εκπρόσωποι του κλάδου του real estate, αλλά και μεγάλων ομίλων που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο, μίλησαν για τις προοπτικές του κλάδου.
Ειδικότερα, η Έρη Μητσοστεργίου, επικεφαλής της ULI Ελλάδας & Κύπρου, ανέφερε για το real estate στον τομέα του retail ότι το αποφεύγουν εδώ και κάποια χρόνια. Μάλιστα, πρόσθεσε ότι «η τάση αυτή εντάθηκε στην πανδημία λόγω της ανασφάλειας που υπήρχε για την κατανάλωση στη λιανική», συμπληρώνοντας ότι «το pick στον τομέα το είδαμε γύρω στο 2015 και από τότε η τάση είναι καθοδική».
Σημείωσε, ακόμη, πως, παρότι ο όγκος επενδύσεων υποχώρησε σε ποσοστό 40%, οι επενδύσεις σε supermarkets αλλά και σε τομείς που έχουν σχέση με τρόφιμα και με retail parks είδαν αύξηση 60%.
►Ακίνητα: Γιατί οι σημερινοί 30άρηδες δεν θα μπορέσουν να αποκτήσουν δικό τους σπίτι
Η κυρία Μητσοστεργίου τόνισε ότι «το κρίσιμο θέμα γύρω από το μέλλον των επενδύσεων στο retail παραμένουν οι αποδόσεις», προσθέτοντας πως «όσο πέφτουν οι τιμές των ακινήτων, θα αρχίσουμε να βλέπουμε επιστροφή των επενδυτών με… οπορτουνιοστικό, μεν, χαρακτήρα, φροντίζοντας ωστόσο να δώσουν προστιθέμενη αξία, με ανανέωση των ακινήτων και δημιουργία νέων concepts».
«Δεν θα μιλάμε πλέον για malls, aλλά για consumer hubs»
Για τη... μάχη μεταξύ online και φυσικού καταστήματος, εκτιμά ότι «δεν είναι ή το ένα ή το άλλο. Αυτά πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά». Τόνισε χαρακτηριστικά ότι pure online players επιλέγουν να τοποθετηθούν και σε φυσικά καταστήματα, για να ενισχύσουν το brand awareness. Από την άλλη πλευρά, οι retailers έχουν omnichannel strategies, με στόχο να ενισχύουν την εμπειρία και την επικοινωνία με τον καταναλωτή στα φυσικά καταστήματα και μετά να κάνουν τις αγορές στο online αν θέλουν.
Επίσης, υπογράμμισε ότι η μελέτη του τόπου είναι πολύ σημαντική για τους retailers, προκειμένου να ξέρουν καλύτερα τι προσφορά μπορούν να δώσουν. Ανέφερε ότι, πλέον, μιλάμε για «consumer hubs, όχι για shopping malls. Για τόπους συνεύρεσης, όπως ήταν π.χ. η... Αρχαία Αγορά».
►Ακριβό μου παραθαλάσσιο: Στα ύψη οι τιμές των ακινήτων με θέα στον Σαρωνικό ή στον Θερμαϊκό
Κατέληξε λέγοντας για τις προοπτικές που υπάρχουν, ότι «το υψηλό ποσοστό αποταμιεύσεων βοηθάει, αλλά είναι μεταβατική περίοδος. Δεν θα επιστρέψουμε στη προπανδημική εποχή, θα αλλάξουν τα πράγματα, ενώ θα επωφεληθούν όσοι μπορούν να παρακολουθήσουν και να προσαρμοστούν στις αλλαγές που συντελούνται στην κατανάλωση και τα δημογραφικά».
Τα καταστήματα νέας γενιάς
Η Μελίνα Παΐζη, Chief Development Officer για το Ellinikon Project της Lamda Development, σημείωσε ότι σε παγκόσμιο επίπεδο τα εμπορικά κέντρα γίνονται προορισμοί για ψυχαγωγία, παρέχοντας ολοκληρωμένη εμπειρία στους επισκέπτες τους.
Το κατάστημα της επόμενης γενιάς περιλαμβάνει ψηφιακούς καθρέπτες, διαδραστικά δοκιμαστήρια, σύγχρονες μεθόδους πληρωμών, δίνοντας τη δυνατότητα στον επισκέπτη «εύκολα και άνετα να επιλέγει αυτά που θέλει, επιτυγχάνοντας ελάχιστες ουρές σε δοκιμαστήρια και ταμεία».
Παράλληλα, η κυρία Παΐζη πρόσθεσε ότι τα εμπορικά κέντρα αλλάζουν και σχεδιαστικά: «Είναι μεγαλύτερα, με περισσότερους πράσινους χώρους, με βιώσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον υλικά». Θύμισε ότι τον περασμένο Ιούλιο η Lamda Development παρουσίασε στο κοινό τη Marina Galleria, ενώ τον επόμενο μήνα θα παρουσιάσει τα σχέδιά της για το Vouliagmenis Mall, ένα σύγχρονο εμπορικό κέντρο με προηγμένο σχεδιασμό και πρωτοποριακές τεχνολογίες.
►Αντικειμενικές αξίες: Στα σκαριά η αυτόματη αναπροσαρμογή ανά διετία - Πώς θα λειτουργεί
«Social hubs τα εμπορικά κέντρα»
Πρόκειται για εμπορικά κέντρα που είναι, πλέον, social hubs, καθώς, εκτός από το shopping, παρέχουν ευρύ πλαίσιο υπηρεσιών, με κέντρα διασκέδασης και εστίασης.
Η Μελίνα Παΐζη υπογράμμισε ότι το ζητούμενο είναι να εξελιχθούν τα φυσικά καταστήματα και να γίνουν brand ambassadors, προσθέτοντας από την άλλη πλευρά ότι κολοσσοί του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως είναι η Amazon και Alibaba, έχουν επενδύσει σε φυσικά καταστήματα.
Σημείωσε ότι «πρέπει να προσφέρουμε στους επισκέπτες μας μια εμπειρία phygital, καθώς πλέον μέσα από τα data analytics μπορούμε να γνωρίζουμε τι θέλει ο επισκέπτης», αναφέροντας, για παράδειγμα, ότι μέσω ψηφιακών και διαδραστικών καθρεφτών και face αναγνώριση, στο άμεσο μέλλον μπορούμε να προσφέρουμε στον κάθε επισκέπτη αυτό που θέλει, γρήγορα και άνετα.
Αναφορικά με την πορεία του κλάδου, λαμβάνει αισιόδοξα μηνύματα, κάτι το οποίο «έχουμε δει και από τη μεγάλη ζήτηση που έχει εκδηλωθεί, το είδαμε και από τη ζήτηση που υπάρχει για τα εμπορικά projects που σχεδιάζουμε στο Ελληνικό».
►Αφορολόγητες από σήμερα οι γονικές παροχές - Δικαιούχοι και παραδείγματα
«Ανάπτυξη τζίρου 77% για τα e-shops στην Ελλάδα το 2020»
Η Βάλια Δήμου, Head of Property Sales της Cerved Property Services, ανέφερε ότι, εν μέσω πανδημίας, ο χώρος του retail δέχθηκε μεγάλο πλήγμα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Απρίλιο του 2020, οπότε και η πτώση πλησίασε το 25%, γεγονός που οδήγησε σε πιέσεις την αγορά και κυρίως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και αυτό είχε ως αποτέλεσμα λουκέτα και αποχωρήσεις από εμπορικούς χώρους.
Σε αυτό το πλαίσιο, η πανδημία επιτάχυνε την αύξηση του τζίρου στο e-commerce, με τον ρυθμό ανάπτυξης στην Ελλάδα το 2020 να… σκαρφαλώνει στο 77%, με μέσο όρο στην Ευρώπη γύρω στο 10%. Κατά την ίδια, σε παγκόσμιο επίπεδο, πλέον, το ποσοστό του e-commerce είναι στο 18% και προβλέπεται τα επόμενα χρόνια να αυξηθεί στο 24%, κάτι το οποίο δείχνει ότι η διαδικτυακή εμπειρία κατανάλωσης ήρθε και θα μείνει, παρότι ο κόσμος επιστρέφει στα φυσικά καταστήματα.
Μίλησε ωστόσο για αύξηση τζίρου στα φυσικά καταστήματα το τελευταίο τρίμηνο, της τάξης του 20%, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
«Χρειάζονται αλλαγές στις χρήσεις των ακινήτων»
Η κυρία Δήμου σημείωσε ότι οι κύριες αγορές ακινήτων κατάφεραν να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα τις μισθωτικές τους αξίες, επιτυγχάνοντας ταχεία εναλλαγή των μισθωτών, ενώ εκτιμά ότι θα αναπτυχθούν περαιτέρω στο άμεσο μέλλον.
Αναφορικά με τις περιφερειακές αγορές, εκτιμά ότι θα εμφανίσουν σταθεροποίηση, προσθέτοντας ωστόσο ότι θα βγουν κερδισμένες οι αγορές αυτές που θα ακολουθήσουν το trend και θα εστιάσουν στην εμπειρία, προσφέροντας διάφορες ανέσεις στον καταναλωτή, π.χ. με αλλαγές χρήσεις ακινήτων για βιολογικά προϊόντα, high end καταστήματα τροφίμων, με προσαρμοσμένες τιμές για διάφορες κατηγορίες επαγγελμάτων (π.χ. λογιστές, οδοντιάτρους κ.λπ.) και με νέα parking, που έχουν μεγάλη ζήτηση.
Σχετικά με τις προοπτικές του τομέα εμπορικών ακινήτων, με βάση τα εργαλεία που έχει η εταιρεία και παρακολουθεί την αγορά, υπάρχει αισιοδοξία ότι θα παρουσιάσει ανοδική πορεία, εκμεταλλευόμενη και το γεγονός ότι η χώρα μας παρουσιάζει υψηλή ανάπτυξη.
«Συμπληρωματικά τα δύο κανάλια»
Τέλος, ο Απόστολος Πεταλάς, CEO της Fourlis Group, τόνισε ότι «ο καταναλωτής εκπαιδεύτηκε να χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό εμπόριο στην πανδημία», προσθέτοντας ότι και οι διεθνείς retailers επενδύουν την τελευταία δεκαετία στον συνδυασμό μεταξύ online και φυσικού καταστήματος, με το δεύτερο να εστιάζει στον ρόλο της παροχής εμπειρίας, εξυπηρέτησης και εμπιστοσύνης στον καταναλωτή.
Υπογράμμισε βέβαια ότι τα δύο κανάλια πρέπει να είναι συμπληρωματικά. Τόνισε ότι «ο retailer πρέπει να οργανωθεί, μεγαλώνοντας το online κανάλι, αλλά πλέον, το βασικό, μέσω των data analytics και των προγραμμάτων πιστότητας, είναι να βρει τα ηλικιακά target groups στα οποία απευθύνεται. Και στη συνέχεια, μέσω τεχνολογιών AI, να πάει την προσφορά προϊόντος ή υπηρεσίας σε επίπεδο ατόμου. Ο retailer πρέπει να δει τον καταναλωτή ως ενιαίο, όχι ως διαφορετικό στα δύο κανάλια».
Σε σχέση με τις εκτιμήσεις του για το αύριο, ο κ. Πεταλάς εκτιμά, λαμβάνοντας υπόψη και τις απόψεις των ειδικών, ότι «η φετινή ανάπτυξη αλλά και αυτή που αναμένεται τα επόμενα χρόνια, σε συνδυασμό με την αυξημένη ρευστότητα που αναμένεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, προμηνύουν μια πολύ καλή περίοδο για όσους δουν τις ευκαιρίες και μπορέσουν να τις αξιοποιήσουν».
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!