Μετά από χρόνια, ένα από τα «αιώνια έργα» της χώρας, ο τριπλός κόμβος στον Σκαραμαγκά, βγαίνει από τη «ναφθαλίνη». Την είδηση αποκάλυψε πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης. Το έργο, όπως σημείωσε, χαρακτηρίστηκε ως «εθνικής σημασίας» και θα γίνουν σημαντικές παρεμβάσεις.
Πρόκειται για έργο τεράστιας σημασίας για την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά και του Ασπροπύργου καθώς σχεδόν σε καθημερινή βάση δημιουργείται μποτιλιάρισμα επειδή οι οδικές υποδομές της περιοχές είναι πεπερασμένες.
Το σημαντικό αυτό έργο έχει μακρά ιστορία καθώς είχε ξεκινήσει πριν από 10 και πλέον χρόνια εργολαβία για την κατασκευή του τριπλού κόμβου, αλλά είχε μείνει ημιτελές λόγω προσφυγής (για απαλλοτρίωση ακινήτου) στο ΣτΕ. Στη συνέχεια, το 2017 η εργολαβία ολοκλήρωσης του έργου δόθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην Περιφέρεια Αττικής.
►Ποια μεγάλα έργα αναμένεται να συμβασιοποιηθούν το επόμενο εξάμηνο
►ΑΚΤΩΡ: Συμβάσεις 1 δισ. ευρώ μέσα στο 2021 - Διεκδικεί έργα 6 δισ. - Το επιχειρησιακό σχέδιο
Στα χρόνια που ακολούθησαν το έργο παρέμεινε μετέωρο και σύμφωνα με πληροφορίες υπήρξε συνάντηση της Περιφέρειας Αττικής με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όπου ελήφθη η απόφαση το έργο να «επιστρέψει» και πάλι πίσω.
Ποια θα είναι η συνέχεια του έργου
Η πρώτη κίνηση του υπουργείου ΥΠΟΜΕ ήταν να λυθεί ο γόρδιος δεσμός με το θέμα της απαλλοτρίωσης και αυτό που έγινε ήταν η επικαιροποίηση και τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων οι οποίοι θα οδεύσουν στο ΥΠΕΝ για επανέγκριση.
Το επόμενο βήμα είναι η πρόσληψη τεχνικού συμβούλου για την ωρίμανση του έργου, ο οποίος θα αναλάβει τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης. Στόχος είναι η δημοπράτηση του έργου μέχρι το τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Η χρηματοδότηση του έργου θα καλυφθεί από την ένταξή του στο ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσω του ΠΕΠ Αττικής. Φορέας υλοποίησης του έργου θα είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το έργο είχε προϋπολογισμένο κόστος 55 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ), το οποίο όμως θα επανεξεταστεί καθώς θα πρέπει να επικαιροποιηθούν τα νέα οικονομικά δεδομένα (ειδικά μετά τη γεωμετρική αύξηση των τιμών πρώτων υλών στην οικοδομή), ενώ θα πρέπει να συνυπολογισθεί ότι περνούν αγωγοί φυσικού αερίου και πετρελαίου οι οποίοι πιθανόν να πρέπει να μετατοπιστούν.
Ενα απαραίτητο έργο
Το έργο είναι από τα πλέον απαραίτητα για την περιοχή, καθώς το φαινόμενο του μποτιλιαρίσματος χιλιομέτρων στη Λ. Σχιστού και τη Λ. Αθηνών στην περιοχή του Σκαραμαγκά τείνει να γίνει καθημερινό φαινόμενο.
Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα συνδεθεί η ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της Περιφερειακή Αιγάλεω, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και οι διανοιγμένες σήραγγες «φάντασμα» που είναι στη στροφή προς Σκαραμαγκά και πριν από τη λίμνη Κουμουνδούρου.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να εξεταστεί η κατάσταση των δύο ημιτελών σηράγγων. Αποτελούν μέρος της εργολαβίας και θα πρέπει να διερευνηθεί εξονυχιστικά η σημερινή τους κατάσταση.
Ακόμα, θα υπάρξει και ένας κόμβος που θα συνδέει απευθείας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με τη Λ. Αθηνών.
Με την ολοκλήρωση και λειτουργία του θα βελτιωθεί σημαντικά η καθημερινή κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου και την Ολυμπία Οδό και προς Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά.
Επιπρόσθετα οδικά έργα
Στα μελλοντικά σχέδια για το οδικό δίκτυο της περιοχής σχεδιάζεται η διαπλάτυνση της Λεωφόρου Αθηνών στο τμήμα από το Χαϊδάρι μέχρι τον Ασπρόπυργο που σήμερα λειτουργεί με δύο λωρίδες και εμφανώς δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τον καθημερινό όγκο οχημάτων. Για το έργο εκπονείται μελέτη από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και θα αναζητηθούν κονδύλια για τη μελλοντική υλοποίησή του.
Επίσης, με τη σχεδιαζόμενη υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος, το υπουργείο Υποδομών θα δημιουργήσει ένα νέο οδικό άξονα που θα ενώνει το Σχιστό με το πορθμείο του Περάματος, και διά μέσω της σήραγγας με τη Σαλαμίνα, δημιουργώντας καλύτερες οδικές συνθήκες για την κίνηση από και προς το νησί του Αργοσαρωνικού.
Στόχος είναι να μεταμορφωθούν οι οδικές υποδομές της περιοχής για να μπορούν να αντέξουν τον διαρκώς αυξανόμενο φόρτο, τόσο από Ι.Χ. από τη Λ. Αθηνών όσο και -κυρίως- φορτηγών προερχόμενα από το λιμάνι του Πειραιά.
Η ακτινογραφία της εργολαβίας
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται (με την αίρεση της συμπλήρωσης ή αφαίρεσης φυσικού αντικειμένου στη φάση προετοιμασίας των τευχών δημοπράτησης):
α. Η κατασκευή του ανισόπεδου ημικόμβου «Σκαραμαγκά».
β. Η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου «Ναυπηγείων», ο οποίος προβλέπεται να εξυπηρετεί τη σύνδεση της Λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως (Σχιστού) με την οδό Παλάσκα.
γ. Η βελτίωση του ανισόπεδου κόμβου «Σχιστού» μεταξύ της Εθνικής Οδού Αθηνών - Κορίνθου και της Λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως - Σχιστού.
δ. Η ολοκλήρωση του ημιδιανοχθέντος τμήματος της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (Δ.Π.Λ.Α.) σε μήκος 1,5 χλμ. περίπου, από το πέρας του κατασκευασμένου και ήδη σε λειτουργία τμήματος της Λεωφόρου, μέχρι τα όρια του Ανισόπεδου Ημικόμβου Σκαραμαγκά (συμβολής της Δ.Π.Λ.Α. στην Ε.Ο. Αθηνών - Κορίνθου), καθώς και τα απαιτούμενα έργα συλλεκτήρων όμβριων και αποχέτευσης, οδοφωτισμού, σηματοδότησης, σήμανσης - ασφάλισης, πρασίνου.