Ξεκινάει σήμερα η «μάχη» των επιχειρήσεων του εμπορίου προκειμένου να φέρουν στα ταμεία τους όσα περισσότερα μπορούν από τον τζίρο του 1,5 δισ. που συνήθως πραγματοποιείται την περίοδο του Πάσχα, με βάση τα προ covid επίπεδα.
Οι συνθήκες βέβαια δεν είναι οι ιδανικές, αλλά σίγουρα καλύτερες από πέρυσι, όταν τα καταστήματα ήταν στο σύνολό τους κλειστά και η μοναδική εμπορική δραστηριότητα ήταν μόνο ηλεκτρονικά. Αυτή βέβαια αφορούσε όσες από τις επιχειρήσεις διέθεταν e-shop.
Αλλά και φέτος υπάρχουν περιορισμοί, καθώς προκειμένου κάποιος καταναλωτής να μπορέσει να αγοράσει κάποιο προϊόν, θα πρέπει να χρησιμοποιήσει είτε το click away είτε το click inside.
Οι λόγοι της αισιοδοξίας
Οι έμποροι εμφανίζονται σχετικά αισιόδοξοι, παρά το γεγονός ότι υπάρχει μια σχετική δυσκολία για να φτάσει ο πελάτης στο κατάστημα. Η αισιοδοξία τους πηγάζει από τρία γεγονότα:
- Σε ένα μέρος του καταναλωτικού κοινού υπάρχει μεγάλη «δεξαμενή» αποταμίευσης, που προέκυψε από την περίοδο που η κατανάλωση πιέστηκε υπερβολικά, δηλαδή μέσα στο lockdown. Η δεξαμενή αυτή, των καταθέσεων, υπερβαίνει συνολικά τα 11 δισ.
- Μέχρι τη Μ. Τετάρτη θα καταβληθεί το δώρο του Πάσχα που παραδοσιακά οδεύει προς κατανάλωση, στο μεγαλύτερο μέρος του.
- Υπάρχει η διάθεση του κοινού για κατανάλωση μετά από μια μακρά περίοδο αποχής, εξαιτίας του ότι τα καταστήματα ήταν κλειστά.
Οπως σημειώνει μάλιστα χαρακτηριστικά σε δήλωσή του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, «δυστυχώς πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως χάθηκαν οριστικά 10 δισ. ευρώ στο εμπόριο και πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά. Αυτός είναι ο "Γολγοθάς" της αγοράς πριν την "Ανάσταση" της επόμενης μέρας της πανδημίας, που θέλουμε να δούμε και θα επιδιώξουμε να διαχειριστούμε με τα μέτρα στήριξης και τις "φοροανάσες" σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Τα πασχαλινά μέτρα που ανακοινώθηκαν διατηρούν τις ελπίδες μας για μία μεταπασχαλινή επιστροφή στην κανονικότητα, χωρίς άλλους περιορισμούς. Η αγορά προσδοκά τη Μεγάλη Εβδομάδα, ιδιαίτερα μετά την καταβολή του δώρου Πάσχα στον ιδιωτικό τομέα τη Μ. Τετάρτη, να διεκδικήσει ό,τι περισσότερο από τον πασχαλινό τζίρο των περίπου 1,5 δισ. ευρώ, ώστε να κάνει τη δική της "πρώτη Ανάσταση", που έχει μεγάλη ανάγκη, μετά από ένα 14μηνο "Γολγοθά"».
Χάθηκε τζίρος 10 δισ. το 2021
Σε 10 δισ. ανέρχεται το ποσό που χάθηκε από το εμπόριο το 2020, με τους εμπόρους να εκτιμούν ότι η κρίση δεν θα ξεπεραστεί εύκολα.
Οπως μάλιστα σημειώνεται έκθεση της ΕΣΕΕ, η πανδημία ενίσχυσε τις μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με την έκθεση, η πανδημία συνιστά ιδιαίτερη απειλή για τις εμπορικές επιχειρήσεις, καθώς το 88% αυτών θεωρεί πως ο Covid-19 θα επηρεάσει αρνητικά τον κύκλο εργασιών, με το 56% των επιχειρήσεων να εκτιμά πως η πτώση του κύκλου εργασιών θα υπερβεί το 40%.
Αξίζει να σημειωθεί πως στο χονδρικό και στο λιανικό εμπόριο τα μερίδια των μεγαλύτερων επιχειρήσεων (διπλογραφικά βιβλία) στον κύκλο εργασιών όχι μόνο διατηρήθηκαν, αλλά αυξήθηκαν εν μέσω πανδημίας σε 89,3% και 57,1% αντίστοιχα.
Το νέο οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον που επέφερε η πανδημία οδήγησε τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου να στραφούν προς τους εγχώριους προμηθευτές, εξαιτίας των αναταράξεων στις διεθνείς αλυσίδες, με αποτέλεσμα το 72% των επιχειρήσεων λιανικής να εμπιστεύεται Ελληνες προμηθευτές. Αυτό συνεπάγεται τη διατήρηση παγιωμένων συνεργασιών, αλλά και την τήρηση στάσης αναμονής εν μέσω πρωτοφανούς διεθνούς αβεβαιότητας.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!