O Γάλλος πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, βρίσκεται πίσω από τη σκλήρυνση της ευρωπαϊκής στάσης απέναντι στην Κίνα, ανησυχώντας ότι οι εμπορικές πρακτικές της αρχίζουν να απειλούν σοβαρά βασικές βιομηχανίες της.
Στη Γαλλία και όχι μόνο θυμούνται τη μεγάλη ζημιά που υπέστη η βιομηχανία ηλιακών πάνελ πριν από μία δεκαετία, όταν οι φτηνές εισαγωγές από την Κίνα σάρωσαν την ευρωπαϊκή παραγωγή. Αντίστοιχα, σήμερα, είναι ορατός ο κίνδυνος να πληγεί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και επομένως και επομένως η ΕΕ είτε θα δείξει πυγμή έναντι της Κίνας είτε θα υποταχθεί σε αυτή, σύμφωνα με αξιωματούχο της ΕΕ.
Δεν επιδιώκεται μετωπική αντιπαράθεση
Στόχος της ΕΕ δεν είναι να εμπλακεί σε μία μετωπική αντιπαράθεση με την Κίνα για το διμερές εμπόριο, ύψους 900 δις. δολαρίων, όπως έχουν κάνει οι ΗΠΑ, αλλά να διασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομικών μπλοκ στον κόσμο.
Ο Μακρόν ζητά από τους εταίρους του στην ΕΕ να δουν την Ευρώπη ως μία εξισορροπητική δύναμη μεταξύ των δύο οικονομικών υπερδυνάμεων, κάτι που θα επέτρεπε στο Παρίσι να αναπτύξει ειδικές σχέσεις με άλλους δυνητικούς συμμάχους, όπως την Ινδία.
Ωστόσο, η σκλήρυνση της στάσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει ξεκινήσει έρευνα για παράνομες επιδοτήσεις των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έχει προκαλέσει γενικότερα νευρικότητα και φόβους για την αντίδραση από την πλευρά του Πεκίνου.
Γάλλος αξιωματούχος χαρακτήρισε την αντίδραση της Κίνας στην έναρξη έρευνας από την Κομισιόν ως ανησυχητική υπερβολική αντίδραση, ενώ ένας άλλος παραδέχθηκε ότι υπάρχει κίνδυνος εμπορικού πολέμου.
Ο αντιπρόεδρος της κινεζικής κυβέρνηση, Χε Λιφένγκ, εξέφρασε χθες στον επικεφαλής της ΕΕ για το εμπόριο, Βάλντις Ντομπρόβσκις, «έντονη ανησυχία και απογοήτευση» για την έρευνα.
Ο Μακρόν θέλει περισσότερη κρατική βοήθεια
Ο Μακρόν υποστηρίζει από καιρό μία αναμόρφωση των οικονομικών στόχων της ΕΕ και ότι πρέπει να υπάρχουν τα εργαλεία που θα προστατεύουν τους κλάδους που βρίσκονται σε υποχώρηση καθώς περισσότερη κρατική βοήθεια για βασικούς τομείς.
Ωστόσο, οι απόψεις αυτές της Γαλλία συνάντησαν την αντίδραση άλλων χωρών, μεταξύ των οποίων και της Γερμανία, που φοβούνται ότι τα αντίποινα της Κίνας θα έπλητταν τους εξαγωγείς τους, ενώ μικρότερες χώρες φοβούνται ότι θα αντιμετωπίσουν αθέμιτο ανταγωνισμό από επιχειρηματικούς κολοσσούς που θα τροφοδοτούνται με δημόσιο χρήμα.
Πιθανή επιβολή δασμών
Η έρευνα που έχει ξεκινήσει η ΕΕ για πιθανές επιδοτήσεις μπορεί να οδηγήσει στην επιβολή δασμών και ενισχύει την προοπτική μίας μεγάλης αλλαγής στην ευρωπαϊκή πολιτική που θα παραμέριζε τις αρχές του ελεύθερου εμπορίου και των ανοικτών αγορών ως του καλύτερου τρόπου για τη στήριξη των οικονομικών συμφερόντων της Ευρώπης.
Με τη Γερμανία να έχει κάνει βήμα πίσω στο να διαμορφώνει την ευρωπαϊκή πολιτική, υπήρξε ένα κενό για να το καλύψουν άλλοι, όπως η Γαλλία και η Κομισιόν, δήλωσε ο Mujtaba Rahman, επικεφαλής έρευνας ευρωπαϊκών θεμάτων της Eurasia Group.
Η ανάμειξη του Μακρόν ενισχύθηκε και από το αμερικανικό σχέδιο μαζικών επιδοτήσεων σε αμερικανικές βιομηχανίες στο πλαίσιο του Νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) με στόχο την πράσινη μετάβαση.
Ο Ντομπρόβσκις δήλωσε σήμερα στο Πεκίνο ότι η αντιγραφή των Αμερικανών και των Κινέζων σε ό,τι αφορά τις κρατικές επιδοτήσεις για τη στήριξη της εγχώριας βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μία «αμφισβητούμενη» ιδέα για την Ευρώπη και ότι μία τέτοια βοήθεια θα συνιστούσε διακριτική μεταχείριση. Πρόσθεσε ότι «τηρώντας τους κανόνες, αναμένουμε και από τους άλλους να τους τηρούν και πρέπει να είμαστε σε θέση να αμυνθούμε όταν βλέπουμε να υπάρχουν επιδοτήσεις που στρεβλώνουν το εμπόριο με τη μία ή την άλλη μορφή».
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!