Η παγκόσμια οικονομία ανέμενε σημαντική στήριξη φέτος από την ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας μετά την κατάργηση των περιορισμών για τον κορονοϊό στα τέλη του 2022, αλλά η δραματική επιβράδυνσή της κατά τους τελευταίους μήνες έχει σημάνει συναγερμό σε όλο τον κόσμο.
Ενώ οι προβλέψεις ήταν ότι το ένα τρίτο της παγκόσμιας ανάπτυξης φέτος θα προερχόταν από την Κίνα, οι άλλες χώρες προετοιμάζονται τώρα για πλήγμα στις οικονομίες τους καθώς οι εισαγωγές της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου υποχωρούν.
Υπάρχει, ωστόσο, και η θετική πλευρά της επιβράδυνσης καθώς οι τιμές στην Κίνα μειώνονται και επομένως μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση του πληθωρισμού στην Αμερική, την Ευρώπη και σε άλλες χώρες. Επιπλέον, η μείωση της ζήτησης από της ασιατική υπερδύναμη συγκρατεί τις τιμές του πετρελαίου.
Η Caterpillar, ο παγκόσμιος κολοσσός εξοπλισμού για τις κατασκευές και τις εξορύξεις, δήλωσε ότι η κινεζική ζήτηση για μηχανήματα είναι χαμηλότερη απ΄ ό,τι αναμενόταν, ενώ ο Αμερικανός πρόεδρος, Τζο Μπάιντεν, χαρακτήρισε «ωρολογιακή βόμβα» τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το Πεκίνο.
Οι ξένοι επενδυτές αποσύρονται από την κινεζική αγορά
Οι διεθνείς επενδυτές έχουν αποσύρει ήδη πάνω από 10 δις. δολάρια από τα κινεζικά χρηματιστήρια, με τις πωλήσεις να αφορούν κυρίως στα blue chips. H Goldman Sachs και η Morgan Stanley μείωσαν τις τιμές – στόχους τους για τις κινεζικές μετοχές, με την πρώτη να προειδοποιεί και για κινδύνους ντόμινο στην υπόλοιπη περιοχή.
Το μεγαλύτερο πλήγμα στο εμπόριό τους έχουν δεχτεί οι ασιατικές οικονομίες έως τώρα, μαζί με χώρες της Αφρικής. Οι ιαπωνικές εξαγωγές αυτοκινήτων και chips στην Κίνα μειώθηκαν τον Ιούλιο, για πρώτη φορά μετά από δύο και πλέον έτη, ενώ οι κεντρικοί τραπεζίτες της Νότιας Κορέας και της Ταϊλάνδης απέδωσαν την προς τα κάτω αναθεώρηση των προβλέψεων τους για την ανάπτυξη στην ασθενή ανάκαμψη της Κίνας.
Μεγαλύτερο το κόστος από το όφελος
Συνολικά, πάντως, η εκτίμηση είναι ότι η παρατεταμένη επιβράδυνση της Κίνας περισσότερο θα πλήξει παρά θα ωφελήσει τον υπόλοιπο κόσμο. Σύμφωνα με ανάλυση του ΔΝΤ, για κάθε μία ποσοστιαία μονάδα αύξησης του κινεζικού ΑΕΠ η παγκόσμια ανάπτυξη ενισχύεται κατά περίπου 0,3 ποσοστιαίες μονάδες.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής αναλυτή για την παγκόσμια οικονομία της BCA Research Inc., ο αποπληθωρισμός της Κίνας «δεν είναι τόσο κακό πράγμα» για την παγκόσμια οικονομία. «Αν, όμως, ο υπόλοιπος κόσμος, οι ΗΠΑ και η Ευρώπη, εισέλθουν σε ύφεση, αν η Κίνα παραμείνει αδύναμη, τότε αυτό θα ήταν πρόβλημα, όχι μόνο για την Κίνα αλλά συνολικά για την παγκόσμια οικονομία», πρόσθεσε ο ίδιος.
►Διαβάστε επίσης: Πετρέλαιο: Οριακές απώλειες εν μέσω ανησυχιών για επιτόκια και Κίνα
Μείωση στο εμπόριο
Πολλές χώρες, κυρίως οι ασιατικές, βασίζονται στην Κίνα για τις όποιες εξαγωγές τους, από ανταλλακτικά ηλεκτρονικών και τρόφιμα έως μέταλλα και ενέργεια.
Η αξία των κινεζικών εισαγωγών μειώνεται τους 9 από τους 10 τελευταίους μήνες, ενώ η αξία των εξαγωγών από την Αφρική, την Ασία και τη Βόρεια Αμερική ήταν χαμηλότερη τον Ιούλιο σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Η μείωση της ζήτησης
Ο όγκος των εξαγωγών εμπορευμάτων στην Κίνα, όπως του χαλκού και του σιδήρου, έχει αντέξει έως τώρα, αλλά αν συνεχισθεί η επιβράδυνση μπορεί να μειωθεί, επηρεάζοντας αρνητικά τους παραγωγούς στην Αυστραλία, τη Νότια Αμερική και σε άλλες χώρες του κόσμου.
Η αποπληθωριστική πίεση
Οι τιμές των κινεζικών βιομηχανιών μειώνονται τους τελευταίους 10 μήνες, κάτι που σημαίνει ότι μειώνεται και το κόστος των αγαθών που εξάγονται από τη χώρα κάτι που είναι θετικό για τους πολίτες σε άλλες χώρες που δοκιμάζονται από τον υψηλό πληθωρισμό.
Οι τιμές των κινεζικών εμπορευμάτων στα αμερικανικά λιμάνια μειώθηκαν όλους τους μήνες φέτος, κάτι που πιθανόν θα συνεχισθεί έως ότου οι τιμές των κινεζικών εργοστασίων επανέλθουν σε θετικό έδαφος. Οικονομολόγοι της Wells Fargo υπολογίζουν ότι μία «ανώμαλη προσγείωση» της κινεζικής οικονομίας θα μείωνε τη βασική πρόβλεψη για τον αμερικανικό πληθωρισμό το 2025 κατά 0,7 ποσοστιαίες μονάδες στο 1,4%.
►Διαβάστε επίσης: Κίνα: Αύξηση των λιανικών τιμών της βενζίνης και του πετρελαίου
Αργή ανάκαμψη του τουρισμού
Οι Κινέζοι καταναλωτές δαπανούν περισσότερο για υπηρεσίες, όπως τα ταξίδια και ο τουρισμός, παρά για προϊόντα, αλλά δεν ταξιδεύουν ακόμη μαζικά στο εξωτερικό. Η κυβέρνηση απαγόρευε έως πρόσφατα τα ομαδικά ταξίδια σε πολλές χώρες και υπάρχει ακόμη έλλειμμα πτήσεων, με το κόστος των ταξιδιών να είναι υψηλότερο σε σχέση με την προ της πανδημίας περίοδο.
Η πανδημία και η αδύναμη οικονομία περιόρισαν τα εισοδήματα στην Κίνα, ενώ η μακρόχρονη κάμψη της στεγαστικής αγοράς κάνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων να αισθάνονται λιγότερο πλούσιοι σε σχέση με πριν. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χρειαστεί πολύς χρόνος για την ανάκαμψη της ταξιδιωτικής κίνησης στο εξωτερικό στα επίπεδα πριν από την πανδημία, πλήττοντας τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπως η Ταϊλάνδη, που εξαρτώνται από τον κινεζικό τουρισμό.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!