Η Tesla σταμάτησε να δέχεται παραγγελίες στην Κίνα για τα μοντέλα Model S (σεντάν) και Model X (SUV) — και τα δύο εισάγονται από τις ΗΠΑ — μετά την αμοιβαία αύξηση των δασμών από τις δύο χώρες, στο πλαίσιο του εντεινόμενου εμπορικού πολέμου.
Μέχρι τα τέλη Μαρτίου, η ηλεκτροκίνητη αυτοκινητοβιομηχανία συνέχιζε να προσφέρει τη δυνατότητα παραγγελίας των δύο μοντέλων μέσω της κινεζικής ιστοσελίδας της, σύμφωνα με στιγμιότυπο που έχει αρχειοθετηθεί από την Wayback Machine. Ωστόσο, η επιλογή αυτή είχε αφαιρεθεί έως και την Παρασκευή (11/04), αν και κάποια αυτοκίνητα από τα υφιστάμενα αποθέματα — όπως ένα λευκό Model S με τιμή 759.900 γιουάν (περίπου 103.800 δολάρια) — εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα.
Η Κίνα ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι θα αυξήσει τους δασμούς σε όλα τα αμερικανικά προϊόντα στο 125% από τις 12 Απριλίου, ως απάντηση στην απόφαση του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει αντίστοιχους δασμούς, με στόχο να μειωθεί το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ και να τιμωρηθεί το Πεκίνο για τα αντίποινα του έναντι των αμερικανικών εισαγωγών.
Ο πρόσθετος αυτός δασμός, σε συνδυασμό με το 20% που είχε ήδη επιβληθεί νωρίτερα μέσα στο έτος λόγω του ρόλου της Κίνας στη διακίνηση φαιντανύλης, ανεβάζει το συνολικό ύψος των δασμών των ΗΠΑ στην Κίνα στο 145%.
Πτώση μετοχής της Tesla
Εκπρόσωποι της Tesla στην Κίνα δεν απάντησαν άμεσα σε αιτήματα για σχολιασμό σχετικά με την αλλαγή στην ιστοσελίδα. Η μετοχή της εταιρείας σημείωσε πτώση έως και 2,6% πριν από την έναρξη της κανονικής συνεδρίασης στο χρηματιστήριο.
Ένας από τους πιο αισιόδοξους αναλυτές της Wall Street για την Tesla μείωσε την τιμή-στόχο της μετοχής στην αρχή της εβδομάδας, εκφράζοντας ανησυχία ότι η εταιρεία μπορεί να βρεθεί παγιδευμένη στη διαμάχη μεταξύ Ουάσιγκτον και Πεκίνου. Η Κίνα αντιπροσώπευε πάνω από το 20% των εσόδων της Tesla το περασμένο έτος.
Το εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη κατασκευάζει μόνο τα μοντέλα Model 3 και Model Y, τα οποία είτε διατίθενται στην κινεζική αγορά είτε εξάγονται σε άλλες χώρες της Ασίας. Αντίθετα, τα Model S και Model X παράγονται αποκλειστικά στο Φρίμοντ της Καλιφόρνια.
Τα δύο αυτά μοντέλα αποτελούν μόνο ένα μικρό ποσοστό των συνολικών πωλήσεων της Tesla στην Κίνα — λιγότερα από 2.000 οχήματα πέρυσι — σε σύγκριση με τα περίπου 661.820 Model 3 και Model Y, σύμφωνα με στοιχεία του China Automotive Technology and Research Center.
Πλήγμα για την εταιρεία
Παρότι η απώλεια των Model S και X δεν θα επιφέρει μεγάλο πλήγμα στις πωλήσεις της εταιρείας στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως, αποτελεί ωστόσο ένα ακόμη πλήγμα για τη θέση της Tesla στην Κίνα, η οποία ήδη αντιμετωπίζει δυσκολίες.
Η παραγωγή στο εργοστάσιο της Σαγκάης παρουσιάζει πτώση για έξι συνεχόμενους μήνες, με τις αποστολές να μειώνονται κατά 22% το πρώτο τρίμηνο του 2025. Η BYD, η οποία πλέον είναι το κορυφαίο brand αυτοκινήτων στην Κίνα, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της Tesla στη χώρα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι παραδόσεις της Tesla μειώθηκαν στο πρώτο τρίμηνο, φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2022, σε ένα κλίμα διεθνούς αντίδρασης και μποϊκοτάζ κατά του διευθύνοντος συμβούλου Έλον Μασκ και της εμπλοκής του με ακραίες δηλώσεις, στην παγκόσμια πολιτική σκηνή.
Με πληροφορίες από Bloomberg