Οι μισοί τουλάχιστον από τους περιβαλλοντολογικούς ισχυρισμούς στις διαφημίσεις προϊόντων στην ΕΕ είναι παραπλανητικοί ή αστήρικτοι. Αυτό διαπίστωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο της έρευνας που διεξάγει για τη διαμόρφωση νέων κανονισμών για την πάταξη του λεγόμενου greenwashing.
Ο όρος greenwashing αναφέρεται σε παραπλανητικά επικοινωνιακά κόλπα από οργανισμούς, φορείς και κυρίως επιχειρήσεις, οι οποίοι προσπαθούν να προβάλουν μια εικόνα βιώσιμης πολιτικής και περιβαλλοντολογικής συνείδησης, χωρίς αυτό να ισχύει.
Με δεδομένο ότι το πράσινο marketing… πουλάει στο καταναλωτικό κοινό, η Κομισιόν έχει αποφασίσει να δρομολογήσει αυστηρότερους κανόνες για να μπλοκάρει τέτοιες πρακτικές.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των «Financial Times», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντόπισε ότι το 53% των πράσινων ισχυρισμών σε διαφημιστικά προϊόντα, στην καταγραφή που έγινε σε χιλιάδες διαφημιστικά προϊόντα το 2020, ήταν «αόριστοι, παραπλανητικοί ή αστήρικτοι, αναφορικά με τα περιβαλλοντολογικά χαρακτηριστικά των προϊόντων».
Έρχονται νέοι κανόνες
Οι νέοι κανόνες που έχει στα «σκαριά» η Κομισιόν επιδιώκουν τη δημιουργία ενός εναρμονισμένου πλαισίου στα κράτη μέλη που θα εξετάζει την περιβαλλοντολογική επίδραση των προϊόντων και θα επιβεβαιώνει την ορθότητα των ισχυρισμών που προβάλουν, όπως για παράδειγμα ότι ένα προϊόν είναι με 100% φυτικά προϊόντα ή πως η συσκευασία του είναι 100% ανακυκλώσιμη.
Αναλόγως θα απαιτείται από τις επιχειρήσεις να μπορούν να βεβαιώσουν τους όποιους ισχυρισμούς κάνουν για το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα των προϊόντων τους. Μάλιστα, οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να υποβάλλουν στις αρχές αναλυτικά στοιχεία για το αντιστάθμισμα των ρύπων και τη μέθοδο που χρησιμοποιούν.
Οι εταιρείες που υποστηρίζουν ότι ακολουθούν πράσινες πρακτικές θα πρέπει δε, να αξιολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη νέα μεθοδολογία και τα πανευρωπαϊκά κριτήρια του PEF (Product Environmental Footprint), η οποία θα καλύπτει 16 κατηγορίες επιδράσεων, όπως η κλιματική αλλαγή, η χρήση εδάφους και υδάτινων πόρων, η ανακύκλωση κλπ.
Όποια εταιρεία δεν λαμβάνει την πιστοποίηση PEF δεν θα μπορεί να ισχυριστεί ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες είναι βιώσιμα.
Η όλη πρωτοβουλία θα ενταχθεί στη νέα κοινοτική νομοθεσία για τους κανόνες που θα διέπουν τις συσκευασίες και τα απορρίμματα και τη δυνατότητα επισκευής και ανακύκλωσης συσκευών με στόχο να προωθηθεί μια πιο βιώσιμη κατανάλωση στο ευρύ κοινό.
Οι νέοι κανόνες θα αφορούν όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που διατίθενται στην κοινή αγορά της ΕΕ, με εξαίρεση τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, όπως τα τραπεζικά και επενδυτικά προϊόντα που καλύπτονται από άλλους κανονισμούς.
Με πληροφορίες από Financial Times
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!