Σημαντική πτώση θα υποστούν οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, παρά την προσπάθεια της χώρας να διευρύνει τον στόλο από τάνκερ που κατέχει και να αυξήσει την «σκοτεινή» (κοινώς παράνομη) μετακίνηση πετρελαίου. Αυτό υποστήριξε, μιλώντας στους «Financial Times» ο διευθύνων σύμβουλος της Vitol, που είναι ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος trader πετρελαίου παγκοσμίως.
Ο Ράσελ Χάρντι υποστήριξε πως, παρά το γεγονός ότι η Ρωσία έχει κάνει σημαντική πρόοδο ώστε να θωρακιστεί από τις αρνητικές συνέπειες των διεθνών κυρώσεων και κυρίως του ευρωπαϊκού εμπάργκο που θα τεθεί σε εφαρμογή από το Δεκέμβριο, οι εξαγωγές της θα μειωθούν σημαντικά από το χειμώνα. Συγκεκριμένα προέβλεψε μια πτώση που θα κυμανθεί από 500.000 έως ένα εκατ. βαρέλια την ημέρα!
Διαβάστε και: Πετρέλαιο: Το ράλι του Οκτωβρίου και ο ακόμη πιο δύσκολος Νοέμβριος - Υψηλή ζήτηση μέχρι το 2045 βλέπει ο ΟΠΕΚ
Η πίεση του εμπάργκο
Αυτό οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο γεγονός πως σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα γυρίσουν την πλάτη τους σε όποιον δεν συμμορφώνεται με το ευρωπαϊκό εμπάργκο.
Την ίδια ώρα οι ΗΠΑ οδηγεί τα κράτη μέλη του G7 σε σχέδια για την επιβολή πλαφόν στην τιμή του ρωσικού αργού. Αν και η Μόσχα από την πλευρά της έχει ξεκαθαρίσει πως δεν θα πουλά πετρέλαιο σε όποιον υιοθετήσει το πλαφόν.
Σε κάθε περίπτωση, οι ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες θα βρεθούν με το… πιστόλι στον κρόταφο προκειμένου να βρουν λύσεις, υποστηρίζει ο Ράσελ Χάρντι, που σημαίνει πως θα υπάρχει αύξηση σε κάθε είδους μεθόδους για την… σκοτεινή μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Αυτό δε, αφορά κυρίως την μεταφορά πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο.
Διαβάστε και: Βloomberg: Νέες αυξήσεις σε diesel και πετρέλαιο θέρμανσης - «Στεγνώνουν» τα αποθέματα
Εναλλακτικές... μέθοδοι
Τα μεγάλα σούπερ-τάνκερ δεν μπορούν να πλησιάσουν στα ρωσικά λιμάνια στη Βαλτική, όμως ο επικεφαλής της Vitol προβλέπει ότι η Ρωσία πιθανότατα θα χρησιμοποιήσει το στόλο που διαθέτει από μικρότερα πλοία προκειμένου να μεταφέρει πετρέλαιο σε πολύ μεγάλα τάνκερ αργού (VLCCs) κοντά σε χωρικά ύδατα της ΕΕ.
Τόσο η Ινδία όσο και η Κίνα, που μέχρι τώρα απορρόφησαν μεγαλύτερες ποσότητες ρωσικού αργού στηρίζοντας τη Μόσχα και τα ταμεία της, διαθέτουν μεγάλο αριθμό κρατικών VLCCs, αν και δεν είναι σαφές ακόμη αν είναι διατεθειμένες να επιτρέψουν στη Ρωσία να τα χρησιμοποιήσει, δεδομένου πως δεν θα έχουν πρόσβαση σε δυτική ασφαλιστική κάλυψη και αντασφάλιση.
Σύμφωνα με τον Μπγιαρν Σίλντροπ της νορβηγικής SEB ο υπάρχων «σκοτεινός στόλος» διεθνώς υπολογίζεται στα 270 τάνκερ, πολλά από τα οποία συνδέονται με μεταφορές πετρελαίου από το Ιράν και τη Βενεζουέλα σε παραβίαση των κυρώσεων. «Θα υπάρχει πολύ δραστηριότητα κάτω από το ραντάρ» επισημαίνει.
Αναλυτές του κλάδου θεωρούν πως οι ρωσικές εταιρείες έχουν προσπαθήσει να προσεγγίσουν και να «κλείσουν» κάποια από τα τάνκερ αυτά, κυρίως δε, τα παλαιότερα που βρίσκονται σε διαδικασία απόσυρσης.
Πάντως, το τελικό αποτέλεσμα για την πορεία των τιμών φαντάζει μονόδρομος: οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν.
Κατά τον Σίλντροπ, ο μέσος όρος του μαύρου χρυσού θα κινηθεί κατά μέσο στα 115 δολάρια το βαρέλι το πρώτο τρίμηνο του έτους, από τα 95 δολάρια περίπου σήμερα.
Με πληροφορίες από Financial Times
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!