Σε τροχιά συγχώνευσης με στόχο τη δημιουργία ενός διεθνούς εμβέλειας κολοσσού στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκονται Honda και Nissan, με φόντο τη ριζική αναδιαμόρφωση του κλάδου λόγω της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.
Τη Δευτέρα οι δύο εταιρείες ανακοίνωσαν ότι υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης, ενώ στο σχέδιο συγχώνευσης ανακοίνωσε ότι θα συμμετάσχει και η Mitsubishi. Τα ηνία της νέας διοίκησης θα κρατήσει, σε πρώτο χρόνο, η Honda.
Ποιοι είναι όμως οι λόγοι που οδήγησαν στον «αρραβώνα» των διεθνούς εμβέλειας ιαπωνικών κατασκευαστών αυτοκινήτων, και τι θα σημάνει ενδεχόμενο ολοκλήρωση της συγχώνευσης;
Με το βλέμμα στην Κίνα
Σύμφωνα με το Associated Press, κίνητρο για την ενοποίηση των δύο εταιρειών αποτελεί η άνοδος της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, και ειδικά του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων. Ήδη τα σχετικά φθηνά ηλεκτρικά οχήματα που παράγουν κινεζικές εταιρείες όπως οι BYD, Great Wall και Nio αποσπούν σημαντικό μερίδιο αγοράς από τις αμερικανικές και ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, σε πολλές περιοχές του πλανήτη.
Οι Ιάπωνες κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν μείνει πίσω σε σχέση με τους μεγάλους ανταγωνιστές τους στα ηλεκτρικά οχήματα και τώρα προσπαθούν να μειώσουν τα κόστη και να καλύψουν τον χαμένο χρόνο.
Η Nissan, η Honda και η Mitsubishi ανακοίνωσαν τον Αύγουστο ότι θα μοιραστούν εξαρτήματα για ηλεκτρικά οχήματα, όπως μπαταρίες, και θα προχωρήσουν από κοινού στη δημιουργία λογισμικού για αυτόνομη οδήγηση προκειμένου να προσαρμοστούν καλύτερα στις δραματικές αλλαγές που προκαλεί στην αυτοκινητοβιομηχανία η εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης.
Η συγχώνευση θα μπορούσε να δημιουργήσει έναν κολοσσό αξίας περίπου 55 δισ. δολαρίων, με βάση την κεφαλαιοποίηση και των τριών αυτοκινητοβιομηχανιών. Θα επέτρεπε δε στις εταιρείες να ανταγωνιστούν την ιαπωνική Toyota, αλλά και τη γερμανική Volkswagen. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Toyota συνεργάζεται ήδη με τη Mazda και τη Subaru.
Τι χρειάζεται η Honda από τη Nissan;
Η Nissan διαθέτει μεγάλα SUV, όπως τα Armada και Infiniti QX80, τα οποία δεν διαθέτει η Honda. Τα ΙΧ αυτά προσφέρουν υψηλή ικανότητα ρυμούλκησης και καλή απόδοση εκτός δρόμου.
Η Nissan διαθέτει επίσης πολυετή εμπειρία στην κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και υβριδικών συστημάτων κίνησης βενζίνης-ηλεκτρισμού, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τη Honda στην ανάπτυξη των δικών της ηλεκτρικών οχημάτων και της επόμενης γενιάς υβριδικών.
Όπως εξήγησε ο Sam Abuelsamid, αναλυτής στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας από την περιοχή του Ντιτρόιτ, «η Nissan διαθέτει κάποια τμήματα προϊόντων στα οποία η Honda δεν έχει προς το παρόν παρουσία».
Γιατί τώρα;
Η Nissan ανέφερε τον περασμένο μήνα ότι θα περικόψει 9.000 θέσεις εργασίας, απολύοντας περίπου το 6% του παγκόσμιου εργατικού της δυναμικού, και θα μειώσει την παγκόσμια παραγωγική της ικανότητα κατά 20%, μετά από αναφορά τριμηνιαίων ζημιών ύψους 9,3 δισεκατομμυρίων γεν (61 εκατομμυρίων δολαρίων).
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, αναδιαμόρφωσε τη διοίκησή της και ο διευθύνων σύμβουλος, Μακότο Ουτσίτα, μείωσε τον μισθό του κατά 50%, αναλαμβάνοντας κατά αυτόν τον τρόπο την ευθύνη για τα οικονομικά προβλήματα. Δήλωσε δε ότι η Nissan πρέπει να γίνει πιο αποδοτική και να ανταποκρίνεται καλύτερα στις προτιμήσεις της αγοράς, στο αυξανόμενο κόστος και στις αλλαγές που καταγράφονται σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο οίκος αξιολόγησης Fitch υποβάθμισε πρόσφατα την πιστοληπτική ικανότητα της Nissan σε «αρνητική», επικαλούμενος επιδεινούμενη κερδοφορία, εν μέρει λόγω των μειώσεων τιμών στη Βόρεια Αμερική. Ωστόσο, σημείωσε ότι η Nissan έχει ισχυρή οικονομική δομή και σημαντικά ταμειακά αποθέματα ύψους 1,44 τρισεκατομμυρίων γεν (9,4 δισεκατομμύρια δολαρίων).
Η τιμή της μετοχής της Nissan έχει πέσει σε σημείο που να θεωρείται «ευκαιρία», ενώ υπάρχουν αναφορές που θέλουν τις διαπραγματεύσεις με τη Honda να επιταχύνονται αφότου ενδιαφέρον για εξαγορά της Nissan εκδήλωσε η ταϊβανέζικη Foxconn.
Δεν «κινδυνεύει» η Toyota
Πάντως ακόμα και αν προχωρήσει η συγχώνευση, η θέση της Toyota ως ο κορυφαίος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ιαπωνία πιθανότατα δεν θα αμφισβητηθεί, αφού το 2023 παρήγαγε 11,5 εκατομμύρια οχήματα, ενώ η Honda 4 εκατομμύρια και η Nissan 3,4 εκατομμύρια. Η Mitsubishi παρήγαγε λίγο πάνω από 1 εκατομμύριο. Αθροιστικά δηλαδή οι τρεις εταιρείες που πιθανώς θα δημιουργήσουν τον νέο κολοσσό παρήγαγαν 8,4 εκατ. οχήματα, αρκετά λιγότερα από την Toyota.
Προκλήσεις
Σε κάθε περίπτωση πάντως όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ανεξαρτήτως μεγέθους, αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωπες με σοβαρές προκλήσεις σε περίπτωση που ο εκλεγμένος Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υλοποιήσει τις εξαγγελίες του για επιβολή υψηλών δασμών σε όλα τα εισαγόμενα προϊόντα, ακόμα και αν αυτά εισάγονται από συμμαχικά κράτη όπως η Ιαπωνία.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!