Αν η αγορά πετρελαίου προσφέρει ενδείξεις για την κατάσταση της οικονομίας, αυτό γίνεται μέσα από το πρίσμα δύο προϊόντων της: του ντίζελ και της νάφθας. Και στην Ευρώπη, τα νέα είναι δυσοίωνα.
Το πρώτο τροφοδοτεί φορτηγά, τρένα, πλοία και βιομηχανίες, όπως η γεωργία και οι κατασκευές. Το δεύτερο χρησιμοποιείται από τον πετροχημικό τομέα για την κατασκευή των πάντων, από ιατρικό εξοπλισμό μέχρι τσίχλες. Η ετήσια κατανάλωση και των δύο στην Ευρώπη θα σημειώσει πτώση φέτος, με τη νάφθα να φτάνει στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1975.
«Η αδύναμη οικονομική ανάπτυξη της Ευρώπης έχει πλήξει σκληρά τον τομέα της μεταποίησης», δήλωσε ο Alan Gelder, της εταιρείας συμβούλων Wood Mackenzie Ltd. «Μειώθηκε η ζήτηση για νάφθα, ως πρώτη ύλη πετροχημικών προϊόντων και ντίζελ, για την κατασκευή και τη διακίνηση αγαθών», τόνισε.
Η ζήτηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι κρίσιμης σημασίας ακόμη και σε έναν κόσμο όπου οι traders επικεντρώνονται έντονα στο ενδεχόμενο διαταραχών στην αλυσίδα εφοδιασμού λόγω του πόλεμου στη Μέση Ανατολή. Η αναμενόμενη πτώση της κατανάλωσης των δύο τύπων καυσίμων φέτος ξεπερνά κατά πολύ το μισό εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα - συνολικά δεν απέχει πολύ από τη συνολική χρήση πετρελαίου π.χ. στο Βέλγιο.
Ως σημαντικός εισαγωγέας καυσίμου τύπου ντίζελ από τη Μέση Ανατολή, την Ινδία και τις ΗΠΑ και τακτικός εξαγωγέας νάφθας στην Ανατολική Ασία και τη Λατινική Αμερική, οποιαδήποτε σημαντική πτώση στη χρήση των δύο καυσίμων στην Ευρώπη είναι πιθανό να έχει αρνητικές επιπτώσεις για τις οικονομίες και τις αγορές πετρελαίου σε ολόκληρο τον κόσμο.
Μέρος της φετινής μείωσης της ζήτησης οφείλεται σε μακροπρόθεσμες, διαρθρωτικές τάσεις. Οι αγοραστές στην Ευρωπαϊκή Ένωση προτιμούν εδώ και καιρό τις βενζινοκίνητες επιλογές έναντι του ντίζελ, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν επίσης πλήξει την κατανάλωση.
Η οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης είναι επίσης ένας σημαντικός παράγοντας. Τα στοιχεία του δείκτη υπεύθυνων αγορών δείχνουν συνεχιζόμενη συρρίκνωση στις κατασκευές και τη μεταποίηση της Ευρωζώνης, ενώ ο πληθωρισμός παραμένει πάνω από τον στόχο. Η οικονομία της Γερμανίας, της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συρρικνώθηκε το τελευταίο τρίμηνο και κινδυνεύει να εισέλθει σε ύφεση.
Οι αριθμοί για τη νάφθα είναι αρνητικοί: η κατανάλωση θα μειωθεί περισσότερο από ένα τέταρτο φέτος σε σύγκριση με το 2021 στα 844.000 βαρέλια ημερησίως, το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 48 ετών, σύμφωνα με τον Ciaran Healy, αναλυτή της αγοράς πετρελαίου στον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Αν και η νάφθα χρησιμοποιείται επίσης στην ανάμειξη για την παρασκευή βενζίνης, η μεγαλύτερη ποσότηταως προορίζεται για χρήση ως πρώτη ύλη πετροχημικών προϊόντων.
Οι ρυθμοί λειτουργίας των μονάδων ατμοπυρόλυσης, που μετατρέπουν τη νάφθα και άλλες πρώτες ύλες σε βασικά δομικά στοιχεία της χημικής βιομηχανίας, έχουν πέσει κατακόρυφα, σύμφωνα με στοιχεία της Argus Media Ltd. Ο παραγωγός OMV AG μείωσε επίσης την Τρίτη την πρόβλεψή του για τη χρήση μονάδων ατμοπυρόλυσης στην Ευρώπη.
Πτωτική τάση του ντίζελ
Στις πέντε μεγαλύτερες οικονομίες της γηραιάς ηπείρου - Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ισπανία - τα πρόσφατα στοιχεία δείχνουν συρρίκνωση της ζήτησης για καύσιμα τύπου ντίζελ.
Οι πωλήσεις ντίζελ στη Γαλλία μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο κατά 13,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Στη Γερμανία, η συνολική ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 90.000 βαρέλια ημερησίως φέτος, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο - εκτός από το Πακιστάν.
Συνολικά, η ζήτηση καυσίμων τύπου ντίζελ στην Ευρώπη αναμένεται να μειθωεί κατά περίπου 380.000 βαρέλια ημερησίως φέτος σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με τον ΙΕΑ.
Μικτή η εικόνα παγκοσμίως
Η παγκόσμια εικόνα είναι ανάμεικτη. Στην Κίνα, η ζήτηση ανθεί παρά την πτώση στον τομέα ακινήτων: κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου του τρέχοντος έτους, η κατανάλωση καυσίμων τύπου ντίζελ αυξήθηκε κατά 40% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2019 και η κατανάλωση νάφθας υπερδιπλασιάστηκε, σύμφωνα με τα στοιχεία της JODI.
Στην Κίνα έχουν γίνει μαζικές επενδύσεις στη βιομηχανία πετροχημικών. Το άλμα στην παραγωγή έχει ωθήσει πολλά από τα προϊόντα της βιομηχανίας - όπως το αιθυλένιο, το προπυλένιο και τα αρωματικά σε υπερπροσφορά - παρόλο που ενίσχυσαν την ελκυστικότητα της χώρας ως κατασκευαστικού κόμβου, δήλωσε η Amber Liu, επικεφαλής πετροχημικών αναλύσεων για την Ασία για το ICIS.
«Η Κίνα διαθέτει μερικές από τις πιο αποτελεσματικές αλυσίδες εφοδιασμού - μετά τις επεκτάσεις των πετροχημικών - οπότε οι τιμές των τελικών προϊόντων της είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικές σε σύγκριση με άλλες χώρες», δήλωσε η Liu.
Στις ΗΠΑ, η ζήτηση για διυλισμένα προϊόντα -που περιλαμβάνουν το ντίζελ και το πετρέλαιο θέρμανσης- τις τελευταίες εβδομάδες έχει πέσει κάτω από τα συνήθη για την εποχή επίπεδα.
Η ζήτηση διυλισμένων προϊόντων στις ΗΠΑ αναμένεται να παραμείνει κάτω από τα επίπεδα του προηγούμενου έτους κατά το τέταρτο τρίμηνο, προτού αυξηθεί στις αρχές του επόμενου έτους, σύμφωνα με τις κυβερνητικές προβλέψεις.
Παρόλα αυτά, ο κλάδος των φορτηγών δείχνει σημάδια ανάκαμψης, όπως και οι σιδηροδρομικές μεταφορές, ανέφεραν οι αναλυτές της JPMorgan.
Για την Ευρώπη, «οι προοπτικές για το 2024 παραμένουν αδύναμες και για τα δύο προϊόντα», δήλωσε ο Alan Gelder.
Με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!