Εντυπωσιακή αύξηση 34,2% κατέγραψαν οι λιανικές πωλήσεις καταναλωτικών αγαθών, πλην αυτοκινήτων, στην Κίνα το α’ τρίμηνο 2021 συγκριτικά με το προηγούμενο έτος φτάνοντας τα 410 δισ. ευρώ. Σε αυτό το κλίμα ανάκαμψης της κινεζικής αγοράς και επαναφοράς της καταναλωτικής δαπάνης στα προ κορονοϊού επίπεδα, το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Πεκίνο δημοσιοποίησε μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα για τη συμβολή του μεγέθους της συσκευασίας προϊόντων στις αποφάσεις των Κινέζων καταναλωτών.
Όπως αποδεικνύεται, οι διαστάσεις της συσκευασίας αποτελούν σημαντικό παράγοντα προσέλκυσης των καταναλωτών, χωρίς τα διεθνώς επιτυχημένα πρότυπα να λειτουργούν απαραίτητα με τον ίδιο τρόπο στην κινεζική αγορά. Αιτία οι διαφορετικές διατροφικές συνήθειες, η τοπική κουλτούρα και τα ιδιαίτερα κοινωνικά χαρακτηριστικά της χώρας, που αποτυπώνονται στο μέγεθος των συσκευασιών προϊόντων παίζοντας καθοριστικό ρόλο στη δυναμική των λιανικών πωλήσεων.
Συσκευασίες βασικών κινεζικών προϊόντων
Το ρύζι και το αλεύρι, που αποτελούν τα βασικά τρόφιμα της Κίνας, προσφέρονται σε συσκευασίες 5-10 κιλών και 1-2,5 κιλών, αντίστοιχα, σε αντίθεση με τις δυτικές χώρες όπου το ρύζι διατίθεται συνήθως σε συσκευασίες μικρότερες των 2 κιλών. Επίσης, το μαγειρικό λάδι και το σογιέλαιο, που αποτελούν τα κύρια συστατικά της κινεζικής κουζίνας, διατίθενται και αυτά σε μεγάλες συσκευασίες, όπως και τα ποτά με βάση το τσάι.
Τα προϊόντα γάλακτος σπάνια διατίθενται σε συσκευασίες μεγάλου μεγέθους, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες, αλλά προσφέρονται σε πολύ μικρότερα μεγέθη, ακόμα και σε μέγεθος μερίδας κυρίως, επειδή μεγάλο τμήμα του κινεζικού πληθυσμού παρουσιάζει κάποιου είδους δυσανεξία στη λακτόζη, συνεπώς ο όγκος γάλακτος που καταναλώνει ο Κινέζος καταναλωτής, σε κάθε γεύμα, είναι μικρότερος.
Οσον αφορά στα δυτικά προϊόντα, όπως π.χ. τα δημητριακά, το φιστικοβούτυρο, οι μαρμελάδες και τα έτοιμα αρτύματα σαλάτας, διατίθενται σε συσκευασίες μικρότερου μεγέθους απ’ ό,τι σε άλλες χώρες καθώς, αν και είναι πλέον αρκετά δημοφιλή, ειδικότερα στη νέα γενιά, που ακολουθεί τα δυτικά καταναλωτικά πρότυπα, δεν έχουν ακόμα δημιουργήσει ικανοποιητική ζήτηση στο σύνολο των καταναλωτών.
Παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή του μεγέθους συσκευασίας
Εκτός από τον όγκο κατανάλωσης, οι συσκευασίες μικρού μεγέθους συνδέονται άμεσα με την ευκολία μεταφοράς τους. Χαρακτηριστικά, οι Κινέζοι κάθε φορά που βγαίνουν από το σπίτι τους προσέχουν να έχουν μαζί τους χαρτομάντιλα, καθώς κανείς δεν εγγυάται ότι θα μπορέσουν να βρουν χαρτομάντιλα σε δημόσιους χώρους, ειδικότερα σε τουαλέτες και εστιατόρια. Για τον λόγο αυτό, τα χαρτομάντιλα διατίθενται σε συσκευασίες μικρού μεγέθους, σε όλα τα καταστήματα της Κίνας. Αντίθετα, οι κάτοικοι της Δύσης αγοράζουν κυρίως χαρτομάντιλα για οικιακή χρήση καθώς, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, είναι ευρέως διαθέσιμα, σε κάθε δημόσιο χώρο.
Ένας βασικός παράγοντας που επηρεάζει την επιλογή των συσκευασιών μερίδας από τους Κινέζους καταναλωτές είναι τα 240 εκατ. αγάμων της χώρας, εκ των οποίων τα 92 εκατ. μένουν μόνα τους. Ο τρόπος ζωής των αγάμων στην Κίνα χαρακτηρίζεται από ελευθερία κινήσεων και από την επιδίωξη μιας ζωής υψηλής ποιότητας δαπανώντας μεγαλύτερα ποσά σε αγαθά, που θα βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους ή θα εντείνουν την ευτυχία τους. Το ημερήσιο πρόγραμμά τους είναι συνήθως έντονο, συνεπώς, κατά τις αγορές τους, λαμβάνουν υπόψη και την άνεσή τους.
Επιπλέον, το μέσο μέγεθος των κινεζικών νοικοκυριών, το 2020, ήταν μόλις 2,62 άτομα, έναντι 3,1 ατόμων το 2015, με τα μέλη των μικρών νοικοκυριών να αγοράζουν μικρότερες ποσότητες προϊόντων αλλά με μεγαλύτερη συχνότητα επισκέψεων στα καταστήματα. Με τα παραπάνω δεδομένα, τα προϊόντα μικρής διάρκειας ζωής, όπως τα γαλακτοκομικά, το ψωμί και τα επεξεργασμένα κρέατα, διατίθενται συνήθως σε συσκευασίες μερίδας ή ακόμα και σε συσκευασίες μικρότερου μεγέθους.
Η στροφή στα βιολογικά προϊόντα και οι μεγάλες συσκευασίες
Το μέγεθος της κινεζικής αγοράς υγείας και ευεξίας, το 2020, εκτιμάται ότι ανήλθε σε 70 δισ. δολάρια με σημαντική αύξηση των πωλήσεων βιολογικών προϊόντων τα τελευταία χρόνια. Η τάση αυτή μεταβάλλει τις διατροφικές συνήθειες των Κινέζων υιοθετώντας έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Η εξέλιξη αυτή έχει οδηγήσει τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις να διαθέτουν τα προϊόντα τους σε συσκευασίες διαφόρων μεγεθών, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων μεγεθών, προκειμένου να ικανοποιήσουν τις αυξημένες ανάγκες των καταναλωτών.
Στο πλαίσιο αυτό, οι πλέον δημοφιλείς επιλογές των Κινέζων καταναλωτών είναι τα φρούτα, οι ξηροί καρποί και οι μπάρες δημητριακών. Τα αποξηραμένα φρούτα και οι ξηροί καρποί προσφέρονται σε συσκευασίες διαφόρων μεγεθών, καθώς θεωρούνται υγιεινά, όμως οι μπάρες δημητριακών διατίθενται κυρίως ανά τεμάχιο ή σε πακέτα των 5-10 συσκευασμένων τεμαχίων, καθώς δεν θεωρούνται τόσο υγιεινή διατροφή επειδή έχουν υποστεί περισσότερη επεξεργασία και περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη.
Βέβαια, ακόμα και οι Κινέζοι, που προσέχουν την διατροφή τους, καταναλώνουν σνακ, τα οποία δεν θεωρούνται ιδιαίτερα υγιεινά, σε περιορισμένες όμως ποσότητες. Προϊόντα όπως τα μπισκότα και τα γλυκά διατίθενται σε συσκευασίες μικρού μεγέθους ή ανά τεμάχιο. Εξαίρεση αποτελούν τα προϊόντα ζαχαροπλαστικής, τα οποία αγοράζονται ως δώρα και διατίθενται σε πολυτελείς συσκευασίες μεγάλου μεγέθους. Αναφορικά με τα πατατάκια, διατίθενται σε σχετικά μικρότερες συσκευασίες (40-80 gr) στην Κίνα, σε σύγκριση με τις δυτικές χώρες, όπου διατίθενται αντίστοιχες συσκευασίες «οικογενειακού» μεγέθους (300-400 gr).
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!