Η πορεία της οικονομίας θα επηρεάσει και αυτές τις εκλογές, ξεκαθαρίζει για τις Ευρωεκλογές ο διευθυντής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού, Αλέξης Πατέλης, τονίζοντας πως «η πολιτική σταθερότητα είναι προϋπόθεση για την οικονομική ευημερία και στη χώρα μας πλέον αναγνωρίζεται αυτό ως ένα από τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα». Λίγο πριν μιλήσει στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, που ξεκινά τις εργασίες του μεθαύριο, Τετάρτη 10 Απριλίου, ο ισχυρός άνδρας της οικονομίας στο Μέγαρο Μαξίμου μιλά στην «Η» για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
«Βλέπουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα ως προς την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας» υπογραμμίζει, εξηγώντας πως η μεταποίηση στην Ελλάδα έχει αυξηθεί 21% από το 2019 –έναντι συρρίκνωσης 8% σε χώρες όπως την Γερμανία– αγγίζοντας τον στόχο του 15% του ΑΕΠ, ενώ η χώρα μας έχει αναδειχθεί πρωταθλήτρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς την ποσοστιαία αύξηση μεριδίου διεθνούς εμπορίου την πενταετία 2018-2022.
«Φέτος η αύξηση των μισθών θα είναι σημαντικά υψηλότερη του πληθωρισμού», προβλέπει ο κ. Πατέλης, σημειώνοντας πως ο μέσος μισθός έχει αυξηθεί 19% στην χώρα μας από το 2019 ενώ το μέσο επίπεδο τιμών αυξήθηκε την ίδια περίοδο 13%. «Δηλαδή είχαμε μία αύξηση του πραγματικού μέσου μισθού 6% την προηγούμενη τετραετία», λέει και διαβεβαιώνει πως ο στόχος για κατώτατο μισθό 950 και μέσο μισθό 1500 ευρώ το 2027 παραμένει.
Οι επιχειρήσεις να... βάλουν πλάτη
Απαντώντας μάλιστα για το μείζον πρόβλημα των ελλείψεων εργαζομένων και των κενών θέσεων εργασίας, που ταλανίζει την ελληνική οικονομία παρατηρεί πως στην προσπάθεια της διεύρυνσης του εργατικού δυναμικού πρέπει να συμμετέχουν και οι επιχειρήσεις «με βελτίωση μισθών αλλά και εργασιακών συνθηκών». Παρατηρεί, δε, πως υπάρχουν περιθώρια σημαντικής διεύρυνσης του εργατικού δυναμικού που παραμένει αισθητά χαμηλότερο ως ποσοστό του πληθυσμού από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Η κυβέρνηση εργάζεται προς την κατεύθυνση της τόνωσης του ανταγωνισμού στον τραπεζικό κλάδο, της επέκτασης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, της ενίσχυσης των άμεσων πληρωμών με συστήματα όπως το IRIS, της μείωσης των προμηθειών, όπως επίσης και της τόνωσης της στεγαστικής πίστης που υστερεί σημαντικά», απαντά ο σύμβουλος του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, συμπληρώνοντας πως στο μέτωπο των επενδύσεων η απορροφητικότητα του RRF θα αυξηθεί σημαντικά φέτος, προσεγγίζοντας τα 3,5 δισ ευρώ.
Οσον αφορά στην πάταξη της φοροδιαφυγής; «Είναι ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης αλλά δημιουργεί και δημοσιονομικό χώρο για περαιτέρω μειώσεις φόρων ή αυξήσεις δαπανών».
Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Πατέλη έχει ως εξής:
Σε όλες τις μετρήσεις η ακρίβεια αναδεικνύεται από τους πολίτες ως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα νοικοκυριά. Εχετε πει πως «τα χειρότερα στην ακρίβεια είναι πίσω μας». Ωστόσο ακόμη και αυτός ο επιβραδυμένος σήμερα πληθωρισμός λειτουργεί σωρευτικά, καθώς ο πληθωριστικός κύκλος βρίσκεται στον τρίτο χρόνο του. Εκτιμάτε πως η κυβέρνηση έχει κάνει ότι μπορούσε για να αντιμετωπίσει το μείζον αυτό θέμα; Να περιμένουμε κι άλλα μέτρα;
Η ακρίβεια είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που έχει πλήξει σχεδόν όλες τις μεγάλες οικονομίες και οφείλεται κυρίως στην μεγάλη νομισματική και δημοσιονομική επέκταση στη διάρκεια του κορωνοϊού. Το μεγάλο κύμα πληθωρισμού στον πλανήτη το 2021 και το 2022 είναι τώρα πίσω μας και ο πληθωρισμός στην Ελλάδα έχει πέσει γύρω στο 3%.
Φέτος η αύξηση μισθών θα είναι σημαντικά υψηλότερη του πληθωρισμού.
Καθ’ όλη αυτή τη διάρκεια της κρίσης της ακρίβειας, η κυβέρνηση έχει λάβει διάφορα μέτρα: στοχευμένες στηρίξεις νοικοκυριών, στοχευμένα πρόστιμα, διαρθρωτικές παρεμβάσεις στην αγορά, και φυσικά αυξήσεις κατώτατου μισθού αλλά και συντάξεων και μισθών δημοσίων υπαλλήλων.
Σωρευτικά τα πραγματικά εισοδήματα έχουν αυξηθεί. Και θα αυξηθούν κι άλλο καθώς συνεχίζεται να εφαρμόζεται το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης που στόχο έχει την σύγκλιση με την Ευρώπη.
Η κυβέρνηση συνεχίζει και προσαρμόζει την στρατηγική της στα νέα δεδομένα, όπως εξάλλου έκανε και κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοιού αλλά και της ενεργειακής κρίσης. Φέτος η αύξηση μισθών θα είναι σημαντικά υψηλότερη του πληθωρισμού. Και το πραγματικό ΑΕΠ της χώρας συνεχίζει και αυξάνεται. Σωρευτικά τα πραγματικά εισοδήματα έχουν αυξηθεί. Και θα αυξηθούν κι άλλο καθώς συνεχίζεται να εφαρμόζεται το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης που στόχο έχει την σύγκλιση με την Ευρώπη.
Μια που το θίξατε, ένα μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης είναι η αύξηση των μισθών με τον πήχη να μπαίνει στα 950 ευρώ για τον κατώτατο μισθό και στα 1.500 ευρώ για τον μέσο μισθό στο τέλος της 4ετίας. Πριν από λίγες μέρες αυξήθηκε ο κατώτατος μισθός. Ωστόσο, πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, έδειξαν πως οι καταναλωτές στην Ελλάδα έχουν την δεύτερη χειρότερη αγοραστική δύναμη στην Ε.Ε. μετά τη Βουλγαρία. Μήπως οι αυξήσεις των μισθών έχουν καθυστερήσει συγκριτικά με το ράλι του πληθωρισμού; Και τι πρέπει να γίνει στο μέτωπο των αποδοχών;
Η χώρα μας είναι στην δεύτερη χαμηλότερη θέση ως προς το κατα κεφαλή ΑΕΠ ως ποσοστό του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ωστόσο και πρώτη ως προς την αύξηση του κατά κεφαλή ΑΕΠ το περασμένο έτος, 2,5% έναντι 0% στην ΕΕ. Δηλαδή έχουμε μείνει πίσω –κυρίως λόγω της κρίσης που βιώσαμε την προηγούμενη δεκαετία– αλλά κάνουμε σημαντικά βήματα μπροστά. Η σύγκλιση παραμένει ο κεντρικός στόχος της κυβέρνησης, και είναι ένας κεντρικός προγραμματικός στόχος βάσει του οποίου εξάλλου επανεκλέχθηκε το 2023.
Εχουμε μείνει πίσω –κυρίως λόγω της κρίσης που βιώσαμε την προηγούμενη δεκαετία– αλλά κάνουμε σημαντικά βήματα μπροστά
Από εκεί και πέρα τα πράγματα στο μέτωπο των μισθών έχουν ως εξής. Το μέσο επίπεδο τιμών στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Eurostat, έχει αυξηθεί περίπου 13% από το 2019, λιγότερο από το 18% στην Ευρωζώνη. Ο δε μέσος μισθός έχει αυξηθεί 19% στην χώρα μας, δηλαδή είχαμε μία αύξηση του πραγματικού μέσου μισθού 6% την προηγούμενη τετραετία, (και όλα αυτά χωρίς να συνυπολογίσουμε την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος από την μείωση της φορολογίας). Ο κατώτατος μισθός θα έχει αυξηθεί σωρευτικά 27,7% μέχρι το τέλος του 2024 έναντι 16,5% του μέσου επίπεδου τιμών, δηλαδή μιλάμε για μια πραγματική αύξηση στον κατώτατο μισθό πάνω από 11%.
Το μέσο επίπεδο τιμών στην Ελλάδα έχει αυξηθεί περίπου 13% από το 2019, λιγότερο από το 18% στην Ευρωζώνη. Ο δε μέσος μισθός έχει αυξηθεί 19% στην χώρα μας, δηλαδή είχαμε μία αύξηση του πραγματικού μέσου μισθού 6% την προηγούμενη τετραετία
Είμαστε εκεί που θέλουμε να είμαστε; Όχι ακόμα. Είμαστε όμως σαφώς καλύτερα από ό,τι ήμασταν πριν. Ο στόχος για κατώτατο μισθό 950 και μέσο μισθό 1500 ευρώ το 2027 παραμένει. Η δουλειά συνεχίζεται.
Το πρόγραμμα αποεπένδυσης του ΤΧΣ είχε αναμφισβήτητα πολύ μεγάλη επιτυχία. Τι σηματοδοτεί η πλήρης ιδιωτικοποίηση των τραπεζών για τις επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά και την ελληνική οικονομία γενικότερα; Και πότε πρέπει να περιμένουμε το νέο placement για το υπόλοιπο ποσοστό του ΤΧΣ στην Εθνική τράπεζα;
Στην επιτυχία του προγράμματος αποεπένδυσης του ΤΧΣ από τις συστημικές τράπεζες αναφέρθηκε και πρόσφατο δημοσίευμα της στήλης Lex στους Financial Times. Είναι μια επιτυχία ιδιαίτερα σημαντική, αν αναρωτηθεί κανείς ότι το 2019 η αγορά μιλούσε για τραπεζικό σύστημα που πιθανώς να μην μπορούσε να σταθεί στα πόδια του. Η αποεπένδυση θα συνεχιστεί με χρονοδιάγραμμα και στρατηγική που ορίζει το ίδιο το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Η επιτυχία της αποεπένδυσης του ΤΧΣ είναι μια επιτυχία ιδιαίτερα σημαντική, αν αναρωτηθεί κανείς ότι το 2019 η αγορά μιλούσε για τραπεζικό σύστημα που πιθανώς να μην μπορούσε να σταθεί στα πόδια του.
Οι ελληνικές συστημικές τράπεζες ανακοίνωσαν ισχυρά κέρδη για το 2023 – ελέω της νομισματικής σύσφιξης και της αύξησης των επιτοκίων – ενώ ετοιμάζονται να διανείμουν μέρισμα για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια. Είναι προφανές πως το τραπεζικό σύστημα έχει διανύσει μεγάλη απόσταση συγκριτικά με την συνθήκη της χρηματοπιστωτικής κρίσης. Υπάρχουν, ωστόσο, κίνδυνοι στην νέα εποχή και ποιοι είναι αυτοί; Και πώς θα κερδίσουμε το στοίχημα της πιστωτικής επέκτασης; Χρειάζεται τόνωση του ανταγωνισμού στον κλάδο;
Η κυβέρνηση εργάζεται προς την κατεύθυνση της τόνωσης του ανταγωνισμού στο τραπεζικό κλάδο, της επέκτασης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, της ενίσχυσης των άμεσων πληρωμών με συστήματα όπως το Iris, της μείωσης των προμηθειών, όπως επίσης και της τόνωσης της στεγαστικής πίστης που υστερεί σημαντικά.
Η κυβέρνηση εργάζεται προς την κατεύθυνση της τόνωσης του ανταγωνισμού στο τραπεζικό κλάδο
Το τραπεζικό σύστημα δεν αποτελεί πλέον συστημικό κίνδυνο για την οικονομία και την χώρα, αλλά πρέπει να συνεχίζουμε τις παρεμβάσεις ώστε να υπηρετεί καλύτερα νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Ένα σημαντικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας, όπως περιγράφεται συχνά, είναι το επενδυτικό κενό και η υστέρηση της χώρας μας σε επενδύσεις συγκριτικά με άλλες χώρες της Ε.Ε. Πρόσφατα το Intelligence Unit του Economist κατέταξε την Ελλάδα στην πρώτη θέση όσον αφορά στην βελτίωση του κλίματος για το επιχειρείν μεταξύ 82 χωρών. Πόσο κοντά ή μακριά είμαστε από το επιθυμητό ρυθμό αύξησης των επενδύσεων στη χώρα; Η ποιότητα των επενδύσεων που βλέπουμε είναι αυτή που θέλουμε ώστε να αλλάξει το παραγωγικό πρότυπο;
Το Economist Intelligence Unit, συνθέτοντας 91 δείκτες, κατέταξε την Ελλάδα ως την χώρα με την μεγαλύτερη βελτίωση στο επιχειρηματικό κλίμα ανάμεσα σε 82 χώρες. Το περιοδικό Economist επέλεξε την χώρα μας ώς την πιο επιτυχημένη οικονομία το 2023. Το Economist Intelligence Unit, χρησιμοποιώντας ποσοτικά κριτήρια, ανέδειξε την ελληνική οικονομία στην κορυφή της βαθμολογίας του για δύο συνεχόμενες χρονιές το 2022 και το 2023.
Βλέπουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα ως προς την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας.
Είναι προφανές, δεδομένων των παραπάνω, ότι η χώρα μας έχει διανύσει αρκετό δρόμο ως προς τον στόχο της προσέλκυσης επενδυτικών κεφαλαίων για την επίτευξη της ανάπτυξης που όλοι θέλουμε. Όμως αυτός είναι ένας αγώνας που συνεχίζεται και θα συνεχίζεται για πολλά χρόνια ακόμα.
Βλέπουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα ως προς την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας. Για παράδειγμα η μεταποίηση στην χώρα μας έχει αυξηθεί 21% από το 2019 – έναντι συρρίκνωσης 8% σε χώρες όπως την Γερμανία – αγγίζοντας τον στόχο του 15% του ΑΕΠ, ενώ η χώρα μας έχει αναδειχθεί πρωταθλήτρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς την ποσοστιαία αύξηση μεριδίου διεθνούς εμπορίου την πενταετία 2018-2022.
Το Ταμείο Ανάκαμψης βρίσκεται σε κομβικό σημείο όσον αφορά στην ωρίμανσή των επενδύσεων που χρηματοδοτεί. Πόσο κρίσιμη χρονιά είναι το 2024 σε αυτό το πεδίο και πόσο γρήγορα πρέπει να τρέξει η απορροφητικότητά του φέτος και τα αμέσως επόμενα χρόνια;
Το 2023 η απορροφητικότητα του Ελλάδα 2.0 –του ελληνικού προγράμματος που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας– έφτασε στα 2 δισ ευρώ (με 1 δισ το τέταρτο -τελευταίο- τρίμηνο). Για το τρέχον έτος η εκτίμησή μας είναι ότι η απορροφητικότητα θα αυξηθεί σημαντικά, προσεγγίζοντας τα 3,5 δισ ευρώ. Είναι σημαντική χρονιά το 2024 καθότι το Ταμείο Ανάκαμψης λήγει τον Αύγουστο του 2026.
Ο οίκος Moodys διατήρησε πριν λίγες μέρες σταθερή την πιστοληπτική αξιολόγηση της Ελλάδας ένα σκαλοπάτι πριν την επενδυτική βαθμίδα, προτάσσοντας την ανάγκη για μεγαλύτερη ταχύτητα στις μεταρρυθμίσεις (και κυρίως στην Δικαιοσύνη). Είστε ικανοποιημένος από τον ρυθμό των μεταρρυθμίσεων;
Συνεχώς υλοποιούνται πολύ σημαντικές μεταρρυθμίσεις, για παράδειγμα, ολοκληρώνεται μία μεταρρύθμιση που συζητιέται χρόνια στη χώρα μας, αυτή δηλαδή της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές (και άρα με την ΑΑΔΕ). Για να εξαλειφθεί και το φαινόμενο όπου πληρώνεις λογαριασμό με ΦΠΑ χρησιμοποιώντας κάρτα και ο έμπορος τσεπώνει το ΦΠΑ αντί να το αποδώσει στο κράτος. Η πάταξη της φοροδιαφυγής είναι ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης αλλά δημιουργεί και δημοσιονομικό χώρο για περαιτέρω μειώσεις φόρων ή αυξήσεις δαπανών.
Η πάταξη της φοροδιαφυγής είναι ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης αλλά δημιουργεί και δημοσιονομικό χώρο για περαιτέρω μειώσεις φόρων ή αυξήσεις δαπανών.
Μερικές από τις μεταρρυθμίσεις που έχουν τροχοδρομηθεί τους περασμένους 10 μήνες:
- ο νέος δικαστικός χάρτης,
- ο νέος ποινικός κώδικας που περιλαμβάνει και δράσεις για την επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης,
- νέο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών,
- πολλαπλές δράσεις καταπολέμησης φοροδιαφυγής,
- η διασύνδεση POS με ταμειακές μηχανές,
- η επιστολική ψήφος,
- τα μη κρατικά πανεπιστήμια,
- η αποεπένδυση του ΤΧΣ από τις συστημικές τράπεζες,
- η εξυγίανση και συγχώνευση της Τράπεζας Αττικής,
- η είσοδος του αεροδρομίου Αθηνών στο χρηματιστήριο,
- ο νέος τρόπος αξιολόγησης και επιλογής για επιτελικές θέσεις του δημοσίου τομέα (μόλις ολοκληρώθηκε ο γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ για τις θέσεις διοίκησης στα νοσοκομεία),
- δύο πολύ σημαντικά εργασιακά νομοσχέδια,
- παρεμβάσεις στους servicers και στο χρηματοπιστωτικό τομέα,
- η προώθηση του Iris,
- τα απογευματινά χειρουργεία και άλλα πολλά.
Η κυβέρνηση εφαρμόζει το σχέδιο πολυδιάστατου εκσυγχρονισμού με το οποίο την εμπιστεύτηκε ο ελληνικός λαός με την ψήφο του στις διπλές εκλογές του 2023 και θα συνεχίζει να το εφαρμόζει. Τρεις από τους τέσσερις οίκους αξιολόγησης έχουν ήδη αναβαθμίσει την χώρα μας σε επενδυτική βαθμίδα, και ο οίκος Moodys τον Σεπτέμβριο μας αναβάθμισε δύο θέσεις.
Τροχοπέδη στην ανάπτυξη και ένα από τα βασικότερα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας είναι πλέον η έλλειψη εργαζομένων και η αναντιστοιχία δεξιοτήτων των ανέργων με τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα;
Την προηγούμενη τετραετία δημιουργήθηκαν 300 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και σήμερα έχουμε 500 χιλιάδες ανέργους. Ένα από τα εμπόδια που θα πρέπει να υπερβούμε ως χώρα είναι και αυτό της έλλειψης εργατικού δυναμικού.
Όμως το εργατικό μας δυναμικό παραμένει αισθητά χαμηλότερο ως ποσοστό του πληθυσμού από ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή υπάρχουν περιθώρια σημαντικής διεύρυνσης. Προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να συνεχίζουμε να υιοθετούμε πολιτικές που στοχεύουν στην αύξηση της συμμετοχής από γυναίκες, ηλικιωμένους, νέους, ΑΜΕΑ, Έλληνες του εξωτερικού κοκ. Στην προσπάθεια αυτή, όμως, πρέπει να συμμετέχουν και επιχειρήσεις με βελτίωση μισθών αλλά και εργασιακών συνθηκών.
Στην προσπάθεια κάλυψης των κενών θέσεων εργασίας πρέπει να συμμετέχουν και οι επιχειρήσεις με βελτίωση μισθών αλλά και εργασιακών συνθηκών
Ως προς την αναντιστοιχία δεξιοτήτων, υλοποιούνται μια σειρά από σημαντικές δράσεις κατάρτισης από την ΔΥΠΑ ενώ μετασχηματίζεται και η τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η λεγόμενη «φορολογική σφήνα» στους μισθούς, δηλαδή το άθροισμα φόρων και εισφορών είναι από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης. Προεκλογικά μιλήσατε για μείωση μιας ποσοστιαίας μονάδας εισφορών έως το 2027. Υπάρχει περιθώριο για κάποια πρόσθετη ελάφρυνση στο μέτωπο των φόρων ή των εισφορών;
Μετά τις σωρευτικές μειώσεις φόρων και εισφορών, δεν ισχύει αυτό που λέτε. Η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, οι μειώσεις φόρων, και η μείωση συνολικά 4,4 μονάδων στους συντελεστές των ασφαλιστικών εισφορών έχουν μειώσει σημαντικά τη συνολική φορολογική-ασφαλιστική επιβάρυνση, στηρίζοντας την οικονομική ανάπτυξη και μάλιστα με καλύτερες αποδόσεις στα φορολογικά έσοδα.
Στον προγραμματισμό μας υπάρχει ακόμα 1 μονάδα μείωσης ασφαλιστικών εισφορών αλλά και δημοσιονομική πειθαρχία.
Βρισκόμαστε πολύ κοντά στις Ευρωεκλογές, ένα χρόνο μετά τις εθνικές κάλπες. Εκτιμάτε πως η οικονομία θα μετρήσει στην απόφαση των εκλογέων και πώς;
It’s the economy, stupid είπε ο Μπιλ Κλίντον πριν μερικές δεκαετίες και αυτή η ρήση συνεχίζει να ισχύει. Η πορεία της οικονομίας θα επηρεάσει και αυτές τις εκλογές.
Η πολιτική σταθερότητα είναι προϋπόθεση για την οικονομική ευημερία και στη χώρα μας πλέον αναγνωρίζεται αυτό ως ένα από τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα.
Το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας μπορεί καλύτερα από τα άλλα κόμματα να υπερασπίσει τα συμφέροντα της χώρας μας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο αλλά και υπό την ηγεσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να προωθήσει τις αλλαγές εκείνες που είναι αναγκαίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την πρόοδο όλων. Από κει και πέρα, η κυβέρνηση βρίσκεται στον πρώτο χρόνο της εφαρμογής του σχεδίου της για τον πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό, και αυτό θα παρουσιαστεί και πάλι στο εκλογικό σώμα σε αντιδιαστολή με τα κόμματα της αντιπολίτευσης που παραμένουν χωρίς πρόγραμμα διολισθαίνοντας σε λαϊκισμό.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!