Ανοιχτό παράθυρο για νέα μέτρα φοροελαφρύνσεων αφήνει με συνέντευξη που παραχωρεί στην «Ημερησία» και στο Ημερησία Talks ο επικεφαλής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού, Αλέξης Πατέλης. Σε μια από τις σπάνιες εμφανίσεις του, ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού ανοίγει τα χαρτιά του λίγα 24ωρα μετά τις ανακοινώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη στα εγκαίνια της ΔΕΘ.
«Κάθε πράγμα στην ώρα του» απαντά για μέτρα που δεν ακούσαμε στη ΔΕΘ, ενώ είχαν πέσει στο δημόσιο διάλογο ως σενάρια, όπως για την επέκταση της αναστολής της εισφοράς αλληλεγγύης σε Δημόσιο και συνταξιούχους ή την περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. «Η κυβέρνηση παρατείνει τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης για τον ιδιωτικό τομέα και το 2022 και παραμένει ο στόχος της μονιμοποίησης αυτών των δύο φοροελαφρύνσεων, όπως και η επέκτασή τους σε άλλες πηγές εισοδήματος, για να δημιουργούνται συνεχώς πολλές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας», υπογραμμίζει ο ίδιος χαρακτηριστικά.
Όπως ακριβώς και ο πρωθυπουργός, δίνει έμφαση στο πρόγραμμα για τους νέους. «Οι πολιτικές μας έχουν ως σημείο αναφοράς τους νέους», λέει και, από την δέσμη των μέτρων που εξαγγέλθηκαν, στέκεται στις φοροελαφρύνσεις για την κινητή τηλεφωνία, καθώς «το μέλλον είναι ψηφιακό», αλλά και στα υπόλοιπα μέτρα που αφορούν στη νέα γενιά, όπως η επέκταση του στεγαστικού επιδόματος στους σπουδαστές δημοσίων ΙΕΚ, καθώς «ήταν ντροπή ο αποκλεισμός των δημοσίων ΙΕΚ», αλλά και το «πρώτο ένσημο» που θα βοηθήσει -όπως λέει- στο στόχο για μείωση της ανεργίας των νέων.
Στόχος μας παραμένει η δημιουργία ενός ενάρετου οικονομικού κύκλου, θα συμπληρώσει ο κ. Πατέλης, προσθέτοντας πως η ανάπτυξη πρέπει να φτάσει σε όλους τους πολίτες και «κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω».
Αναφορικά με το πρόβλημα των κόκκινων δανείων, ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού σχολιάζει πως «τα δύο προηγούμενα έτη συντελέστηκε πολύ μεγάλη πρόοδος και αυτό σε μεγάλο βαθμό το πιστώνεται ο κ. Ζαββός», ενώ ξεκαθαρίζει πως η κυβέρνηση δεν εξετάζει σήμερα συμπληρωματικές λύσεις, όπως τη δημιουργία μιας bad bank.
Για τις ανατιμήσεις και την ακρίβεια, ο επικεφαλής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού, εξηγεί πως οι παράγοντες πίσω από την αύξηση του ηλεκτρικού ρεύματος είναι διεθνείς, ωστόσο, προσθέτει πως δουλειά της κυβέρνησης είναι να προστατεύσει τους πιο ευάλωτους και γι' αυτό «η Ελλάδα γίνεται η πρώτη χώρα που συγκροτεί ειδικό Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης». Εκτιμά, μάλιστα, πως «η κρατική επιχορήγηση σε συνδυασμό με την έκπτωση την οποία παραχωρεί η ΔΕΗ, απομειώνουν δραστικά τις όποιες αυξήσεις».
Ιδιαίτερα στέκεται στο μείζον ζήτημα της κλιματικής κρίσης, σημειώνοντας πως «πολύ σημαντική παράμετρος της κλιματικής κρίσης που θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν είναι η προστασία των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας».
Αναφορικά με την πρόσβαση στα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης τονίζει πως «οι συνεργασίες και συγχωνεύσεις ανάμεσα σε επιχειρήσεις βελτιώνουν την παραγωγικότητα, διευκολύνοντας μεταξύ άλλων την πρόσβαση σε πιστωτική επέκταση» και παραπέμπει στα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ.
Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Αλέξη Πατέλη στο Ημερησία Talks έχει ως εξής:
Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ένα νέο μείγμα φοροελαφρύνσεων. Ποια μέτρα από την δέσμη που ακούσαμε ξεχωρίζετε εσείς;
Πολλές από τις πολιτικές μας έχουν ως σημείο αναφοράς τους νέους. Η υπερφορολόγηση της κινητής τηλεπικοινωνίας -με φόρο μέχρι 48%, κάτι που δεν ισχύει σε άλλες χώρες και σε μεγάλο βαθμό εξηγεί την διαφορά τιμών- δεν συμβαδίζει με τις προκλήσεις της ψηφιακής μας εποχής. Η μείωση του τέλους στο 10% θα έχει θετικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για την οικονομία. Και φυσικά ο μηδενισμός του τέλους ειδικά για τους νέους συμβολίζει και μια νέα εποχή που ανατέλλει. Το μέλλον είναι ψηφιακό.
Στα κίνητρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής προστίθεται και η έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα των φυσικών προσώπων για το 30% των δαπανών που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής προς συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους όπως υδραυλικοί, υπηρεσίες καθαρισμού, νομικές υπηρεσίες (διπλά για ιατρικες κ.ά. υπηρεσίες). Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής παραμένει αίτημα κοινωνικής δικαιοσύνης και προϋπόθεση για την άρση πολλών στρεβλώσεων στην οικονομία.
Η μείωση του τέλους στο 10% θα έχει θετικά πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για την οικονομία. Και φυσικά ο μηδενισμός του τέλους ειδικά για τους νέους συμβολίζει και μια νέα εποχή που ανατέλλει. Το μέλλον είναι ψηφιακό
Ακόμη, με την επέκταση του στεγαστικού επιδόματος και του πάσου στις συγκοινωνίες και στους 28.000 σπουδαστές δημοσίων ΙΕΚ αίρεται μία κοινωνική αδικία. Ήταν ντροπή ο αποκλεισμός των δημοσίων ΙΕΚ.
Και φυσικά διπλασιάζεται η έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για δαπάνες που αφορούν στην πράσινη οικονομία και την ψηφιοποίηση.
Έχετε υποστηρίξει ότι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών είναι πιο αποδοτική σε σύγκριση με άλλες μειώσεις φόρων. Πώς θα προχωρήσει η κυβέρνηση προς αυτή την κατεύθυνση;
Ακαδημαϊκές μελέτες έχουν δείξει ότι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και της φορολόγησης της εργασίας γενικότερα, έχει σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη, διότι ενθαρρύνεται η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στην άσπρη οικονομία. Η κυβέρνηση παρατείνει τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης για τον ιδιωτικό τομέα και το 2022 και παραμένει ο στόχος της μονιμοποίησης αυτών των δύο φοροελαφρύνσεων, όπως και η επέκτασή τους σε άλλες πηγές εισοδήματος, για να δημιουργούνται συνεχώς πολλές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Η κυβέρνηση παρατείνει τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης για τον ιδιωτικό τομέα και το 2022 και παραμένει ο στόχος της μονιμοποίησης αυτών των δύο φοροελαφρύνσεων, όπως και η επέκτασή τους σε άλλες πηγές εισοδήματος
Δεν ακούσαμε όμως στην ΔΕΘ κάτι για την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, της εισφοράς αλληλεγγύης για δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους, την οριζόντια μείωση συντελεστών ΦΠΑ αλλά και την περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Δεδομένου ότι από το 2023 επανέρχονται οι αυστηροί δημοσιονομικοί κανόνες πόσο εύκολο είναι να νομοθετηθούν τέτοιες ελαφρύνσεις; Υπάρχουν περιθώρια για νέες μειώσεις φόρων προσωρινού χαρακτήρα στον νέο προϋπολογισμό;
Κάθε πράγμα στην ώρα του.
Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε αύξηση 16,2% του ΑΕΠ το β τρίμηνο. Ακούσαμε τον πρωθυπουργό στην ΔΕΘ να βάζει τον πήχη της ανάπτυξης για το 2021 στο 5,9%. Τι βλέπετε για το 2022;
Στο δεύτερο τρίμηνο του έτους η οικονομία μας κατάφερε να ανακτήσει το χαμένο έδαφος της πανδημίας, με το τριμηνιαίο ΑΕΠ σε υψηλότερο σημείο από ό,τι στο τέλος του 2019. Δηλαδή πολύ νωρίτερα από ότι περίμεναν οι περισσότεροι αναλυτές και πιο γρήγορα από την Ευρωζώνη. Και αυτό παρά τους υγειονομικούς περιορισμούς που εξακολουθούσαν να υφίστανται το δεύτερο τρίμηνο και παρά την υστέρηση στον τουρισμό.
Ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι η ανεργία έχει πέσει κάτω από τα επίπεδα πριν την πανδημία, με τον αριθμό ανέργων στο χαμηλότερο σημείο από το 2010. Και πάλι σε σχέση με άλλες χώρες, η Ελλάδα έχει μία πιο γρήγορη βελτίωση της αγοράς εργασίας.
Έχουμε ακόμη πολλή δουλειά μπροστά μας. Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με την ίδια μεθοδικότητα για την υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων. Στόχος μας παραμένει η δημιουργία ενός ενάρετου οικονομικού κύκλου και η ανάπτυξη να φτάσει σε όλους τους πολίτες. Κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω.
Έχουμε ακόμη πολλή δουλειά μπροστά μας. Στόχος μας παραμένει η δημιουργία ενός ενάρετου οικονομικού κύκλου και η ανάπτυξη να φτάσει σε όλους τους πολίτες. Κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω.
Και φυσικά ειδικότερος στόχος η μείωση της ανεργίας των νέων, που παραμένει υπερβολικά υψηλή. Η πρωτοβουλία για το «Πρώτο Ενσημο» θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.
Έχουν εκφραστεί φόβοι ότι η άσκηση της νομισματικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, μπορεί να επηρεαστεί από τις πληθωριστικές πιέσεις, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους δανεισμού των κρατών, μεταξύ των οποίων και της Ελλάδας. Πόσο κοντά είμαστε σε μια τέτοια προοπτική;
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεχίζει και πιστεύει ότι οι πληθωριστικές πιέσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο είναι προσωρινές και δεν έχουν δομικό χαρακτήρα. Έχουμε εμπιστοσύνη στην ΕΚΤ και στην ανεξαρτησία της. Σε ό,τι αφορά στο δημόσιο χρέος, να σημειώσουμε ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος έχει μέση υπολειπόμενη διάρκεια τα 21 έτη, έναντι περίπου 8 έτη για άλλα κράτη μέλη.
Πρόσφατα ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τον «Ηρακλή» 2. Το νέο πλέγμα ρυθμίσεων επαρκεί για την αντιμετώπιση του προβλήματος των κόκκινων δανείων; Σε ποιο ύψος εκτιμάτε πως θα κινηθεί η νέα γενιά κόκκινων δανείων λόγω πανδημίας και πώς ακούτε τις προτάσεις του Διοικητή της ΤτΕ για δημιουργία μιας bad bank;
Τα δύο προηγούμενα έτη συντελέστηκε πολύ μεγάλη πρόοδος στη διαχείριση της κληρονομιάς των κόκκινων δανείων και αυτό σε μεγάλο βαθμό το πιστώνεται ο κ. Ζαββός. Ενώ τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα (NPEs) αναλογούσαν σε ποσοστό άνω του 50% του χαρτοφυλακίου των τραπεζών, θα πέσουν σε μονοψήφιο ποσοστό το 2022. Αυτό επιτρέπει στον τραπεζικό τομέα να γυρίσει σελίδα αφήνοντας πίσω τα προβλήματα του παρελθόντος και να επικεντρωθεί στην βασική του εργασία που δεν πρέπει να είναι άλλη από τη δανειοδότηση της πραγματικής οικονομίας. Η τελευταία εκτίμηση των τραπεζών είναι ότι η νέα γενιά κόκκινων δανείων θα είναι μικρότερη του αναμενόμενου. Η κυβέρνηση δεν εξετάζει σήμερα συμπληρωματικές λύσεις.
Η τελευταία εκτίμηση των τραπεζών είναι ότι η νέα γενιά κόκκινων δανείων θα είναι μικρότερη του αναμενόμενου. Η κυβέρνηση δεν εξετάζει σήμερα συμπληρωματικές λύσεις.
Η κλιματική κρίση αποτελεί μία πρόκληση παγκοσμίως. Θα μπορούσαν να υπάρξουν φορολογικές παρεμβάσεις για να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι;
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Fit-for-55» που παρουσιάστηκε τον Ιούλιο επιτυγχάνει τον κοινό στόχο της μείωσης των ρύπων κατά 55% μέχρι το 2030 με ένα συνδυασμό ρυθμιστικών, φορολογικών και άλλων (ποσοτικών) παρεμβάσεων. Το που ακριβώς θα κάτσει η μπίλια απομένει να φανεί, καθ’ ότι η διαπραγμάτευση ανάμεσα στα κράτη μέλη για την τελική μορφή αυτών των παρεμβάσεων προβλέπεται να διαρκέσει δύο έτη. Ωστόσο πολύ σημαντική παράμετρος που θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν είναι η προστασία των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας. Για αυτό και σημαντικό μέρος των εσόδων που θα προκύψουν θα διοχετευτεί σε προγράμματα στήριξης και στην κοινωνική συνοχή. Η χώρα μας προβλέπεται, για παράδειγμα, με βάση την αρχική πρόταση να λάβει 4 δισ. από το καινούριο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα που θα δημιουργηθεί.
Πολύ σημαντική παράμετρος της κλιματικής κρίσης που θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν είναι η προστασία των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας
Η κλιματική κρίση είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που ενδιαφέρει εκ των πραγμάτων περισσότερο τις νεότερες γενιές και έχουμε οι μεγαλύτεροι από εμάς που μπορούμε να επηρεάσουμε τα πράγματα ηθική υποχρέωση να αντιμετωπίσουμε.
Σας προβληματίζει το κύμα ανατιμήσεων σε βασικά προϊόντα και υπηρεσίες, όπως το ηλεκτρικό ρεύμα; Πώς θα αντιμετωπιστούν οι πληθωριστικές πιέσεις;
Οι παράγοντες πίσω από την αύξηση του ηλεκτρικού ρεύματος είναι διεθνείς, και οφείλονται τόσο στην κλιματική αλλαγή όσο και στα απόνερα της πανδημίας. Αυξήσεις καταγράφονται σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες. Φυσικά δουλειά της κυβέρνησης είναι να προστατεύσει τους πιο ευάλωτους. Γι' αυτό και όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός, η Ελλάδα γίνεται η πρώτη χώρα που συγκροτεί ειδικό Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Η κρατική επιχορήγηση σε συνδυασμό με την έκπτωση την οποία παραχωρεί η ΔΕΗ, απομειώνουν δραστικά τις όποιες αυξήσεις.
Η χώρα χρειάζεται επενδύσεις για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για να βελτιώσει το δίκτυό της, για να είναι χαμηλές οι τιμές μεσοπρόθεσμα.
Πάρα πολύ σημαντική επιτυχία είναι η πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ προς 2,1 δισ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αποτίμηση στην Ευρώπη για μειοψηφικό πακέτο σε δίκτυο ενέργειας! Να θυμηθούμε ότι πριν δύο χρόνια η ΔΕΗ είχε ζημιές 2 δισ. Σήμερα αποκτά επιπλέον ρευστότητα για επενδύσεις. Η χώρα χρειάζεται επενδύσεις για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για να βελτιώσει το δίκτυό της, για να είναι χαμηλές οι τιμές μεσοπρόθεσμα.
Η κυβέρνηση έχει επενδύσει στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για την πορεία της οικονομίας τα επόμενα χρόνια. Πώς θα διασφαλίσετε ότι θα τηρηθούν όλα τα χρονοδιαγράμματα και θα αξιοποιηθούν αποτελεσματικά οι πόροι, με στόχο -μεταξύ άλλων- να δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας;
Όπως πολύ σωστά αναφέρετε, το Ελλάδα 2.0 είναι σχεδιασμένο για να δημιουργήσει 180.000 νέες θέσεις εργασίας. Η έκθεση της ΤτΕ προβλέπει ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα ενισχύσει το ΑΕΠ από 6,9% έως 8,5% μέχρι το 2026. Είμαστε προσηλωμένοι στην τήρηση των στόχων, των οροσήμων, και των χρονοδιαγραμμάτων. Γι’ αυτό και δημιουργήθηκε ειδική δομή στο Υπουργείο Οικονομικών που θα είναι επιφορτισμένη με τον συντονισμό και την υλοποίηση του προγράμματος. Να προσθέσω ακόμη ότι στον σχεδιασμό του Ελλάδα 2.0 δόθηκε μεγάλη προσοχή στην ωριμότητα των έργων που τελικά προκρίθηκαν.
Στο πλαίσιο και του Ταμείου Ανάκαμψης υπάρχει σε εξέλιξη μια συζήτηση για το ζητούμενο της πιστωτικής επέκτασης. Θα βρεθούν φόρμουλες για να αυξηθεί το πλήθος των αξιόχρεων επιχειρήσεων, διασφαλίζοντας ότι δεν θα βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα νέο απόθεμα προβληματικών δανείων;
Όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στην ΔΕΘ, υιοθετούνται κίνητρα για συγχωνεύσεις και συνεργασίες ανάμεσα σε επιχειρήσεις, όπως ο μειωμένος εταιρικός φόρος 15% αντί για 22%. Παράλληλα μειώνεται στο μισό ο φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου. Και φυσικά οι συνεργασίες και συγχωνεύσεις είναι ένα από τα πέντε κριτήρια για την επιλεξιμότητα των επιχειρήσεων για τη δανειοδότηση τους από τους πόρους του Ελλάδα 2.0.
Οι συνεργασίες και συγχωνεύσεις ανάμεσα σε επιχειρήσεις βελτιώνουν την παραγωγικότητα, διευκολύνοντας μεταξύ άλλων την πρόσβαση σε πιστωτική επέκταση
Εξυπακούεται ότι για όλα αυτά, υπάρχουν και οι αναγκαίες δικλείδες ασφαλείας ώστε να μην υπάρξει κατάχρηση των κινήτρων. Οι συνεργασίες και συγχωνεύσεις ανάμεσα σε επιχειρήσεις βελτιώνουν την παραγωγικότητα, ενισχύσουν συνολικά την οικονομία, διευκολύνοντας μεταξύ άλλων την πρόσβαση σε πιστωτική επέκταση και μειώνοντας την πιθανότητα δημιουργίας κόκκινων δανείων.
Περιμένουμε και ένα νομοσχέδιο για τον εθελοντισμό και τις ΜΚΟ. Τι θα περιλαμβάνει;
Θα βγει σύντομα σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για τις Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών (ΟΚοιΠ όπως μετονομάζονται, ανάμεσα σε άλλα, οι ΜΚΟ) και τον εθελοντισμό με τρεις βασικούς στόχους:
- Πρώτον, το σχέδιο νόμου θα βάζει τάξη στον χώρο δημιουργώντας ένα γενικό μητρώο και ένα ειδικότερο με αυστηρότερα κριτήρια, όπως πχ χρηματοοικονομικές καταστάσεις, διπλογραφικά βιβλία, απαγόρευση χρηματοδοτήσεως «οικογενειακών» ΟΚοιΠ κ.ά.
- Δεύτερον, θεσπίζονται φορολογικές διευκολύνσεις για τις ΟΚοιΠ του Ειδικού Μητρώου και τους δωρητές τους.
- Τρίτον, δημιουργείται επιτέλους θεσμικό πλαίσιο για την εθελοντική εργασία στη χώρα μας με υποχρέωση για ασφαλιστική και ιατροφαρμακευτική κάλυψη των εθελοντών. Η όρεξη για εθελοντική προσφορά από τους συμπολίτες μας είναι τεράστια. Προσφέρουμε όλοι στο κοινωνικό σύνολο.
Το νομοσχέδιο συνιστά μία ακόμη τομή καθώς επιλύει χρόνια προβλήματα και δημιουργεί ένα ελκυστικό και διαφανές πλαίσιο για τις δωρεές και την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας των πολιτών.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!