«Μπετόν», αδιάσπαστο και στην ιδιοκτησία του Δημοσίου θα παραμείνει το 34% της ΔΕΗ, καθώς αποκλείεται ξεκάθαρα η πώληση οποιουδήποτε περαιτέρω ποσοστού που θα απειλούσε την καταστατική μειοψηφία του Δημοσίου.
Η τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Οικονομικών σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, που προβλέπει τη μεταβίβαση του ποσοστού 10,32% της ΔΕΗ από το ΤΑΙΠΕΔ από Υπερταμείο, πιστοποιεί την απόφαση αυτή.
Τι προβλέπει η τροπολογία του ΥΠΟΙΚ
Ειδικότερα, όπως αναφέρει η τροπολογία, «προβλέπεται η αυτοδίκαιη και άνευ ανταλλάγματος μεταβίβαση του συνόλου των μετοχών της ΔΕΗ ΑΕ, κυριότητας του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), ήτοι τριάντα εννέα εκατομμυρίων τετρακοσίων σαράντα χιλιάδων (39.440.000) κοινών μετοχών στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (ΕΕΣΥΠ)». Και αυτό «προκειμένου ένα νομικό πρόσωπο στο Δημόσιο να κατέχει συνολικά 34,12% του μετοχικού κεφαλαίου ΔΕΗ, κατόπιν της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ΔΕΗ ΑΕ, που ολοκληρώθηκε στις 15 Νοεμβρίου 2021».
Υπενθυμίζεται ότι μετά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου το Υπερταμείο βρέθηκε με μετοχές της ΔΕΗ που αντιστοιχούν στο 23,8% (από 34%) και το ΤΑΙΠΕΔ με 10,32%, από 17%. Ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ είναι ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, και με δεδομένο ότι έχει αποκλειστεί οποιαδήποτε περαιτέρω πώληση ποσοστού της ΔΕΗ από το Δημόσιο, δεν είχε κανένα νόημα να παραμένει στο ΤΑΙΠΕΔ το 10% της ΔΕΗ.
Αντίθετα, το Υπερταμείο έχει χαρακτήρα επενδυτικό και αύξησης της αξίας μέσω αξιοποιήσεων και διατήρησης του 34% της ΔΕΗ εκεί. Υποδηλώνει τον επενδυτικό και μόνιμο χαρακτήρα της συμμετοχής του Δημοσίου, κάτι που προσδίδει αξία στην εταιρεία, αφού η στήριξη του Δημοσίου αποτελεί εγγυητικό παράγοντα για την πορεία της.
Τι είχε πει η Standard and Poor's
Το ενδεχόμενο περαιτέρω ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ τρόμαζε τους επενδυτές. Μάλιστα στην τελευταία της έκθεση η Standard and Poor's, μετά την ολοκλήρωση της αύξησης κεφαλαίου, αναφερόταν στις αρνητικές επιπτώσεις που θα είχε για τη ΔΕΗ το ενδεχόμενο περαιτέρω αποκρατικοποίησης.
Η S&P τόνισε πως η στήριξη του Δημοσίου παραμένει ισχυρή ως εγγυητικός παράγοντας και ανέφερε ότι το ενδεχόμενο να πουληθεί το 34,5% που κατέχει σήμερα το Δημόσιο θα ήταν λόγος υποβάθμισης της αξιολόγησης της ΔΕΗ.
Ειδικότερα, σημείωσε ότι σενάριο υποβάθμισης της αξιολόγησης της ΔΕΗ θα υπήρχε εάν:
- Παρατηρούνταν αδύναμες λειτουργικές επιδόσεις ή καθυστερήσεις στην υλοποίηση του στρατηγικού της σχεδίου (η πορεία κατάργησης των λιγνιτικών εργοστασίων).
- Είχε πτωτική αξιολόγηση η Ελλάδα ή παρατηρούνταν λιγότερη προθυμία και ικανότητα από το Δημόσιο να στηρίξει την εταιρεία, για παράδειγμα εάν πωλούσε το 34,1% της συμμετοχής της στη ΔΕΗ.
Η περαιτέρω αποκρατικοποίηση της δημόσιας εταιρίας με τη διάθεση του ποσοστού που κατείχε το ΤΑΙΠΕΔ προβλεπόταν από το πρώτο μνημόνιο με την υποχρέωση το ελληνικό Δημόσιο να υλοποιήσει τη δέσμευσή του το 2012. Η τότε κυβέρνηση δεν πρόλαβε να κάνει την πώληση μεταβιβάζοντας το 2014 το 17% στο ΤΑΙΠΕΔ.
Μετά την αύξηση κεφαλαίου το ποσοστό του ΤΑΙΠΕΔ στη ΔΕΗ διαμορφώθηκε σε 10,3%, ωστόσο όσο το διατηρούσε, το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε πώλησή του έμενε ανοιχτό. Με την τροπολογία μεταβίβασης στο Υπερταμείο και του ποσοστού αυτού της ΔΕΗ, το σενάριο αυτό κλείνει οριστικά και μαζί και η ανησυχία των ξένων επενδυτών μήπως χαθεί η στενή σχέση του Δημοσίου με την εταιρεία.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!