Αύριο πρόκειται να παρουσιαστούν με κάθε επισημότητα στην Αστυπάλαια τα πρώτα αποτελέσματα του έργου Astypalea Smart & Sustainable Island, η εκκίνηση του έργου για το πρώτο αυτόνομο και πράσινο ελληνικό νησί και να αναγγελθεί η έναρξη του διαγωνισμού για την κατασκευή υβριδικού συστήματος ΑΠΕ.
Με αφορμή την παράδοση από τη Volkswagen των πρώτων ηλεκτρικών οχημάτων για τον δήμο, το νησί θα επισκεφθούν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, αλλά και οι Α. Σκέρτσος, Γ. Κεφαλογιάννης, Γ. Γεραπετρίτης, Στ. Πέτσας και Κ. Φραγκογιάννης. Μαζί τους θα βρεθεί στην Αστυπάλαια και ο CEO της VW Χέρμπερτ Ντις, ο οποίος συνεργάζεται ήδη με τον αρμόδιο υφυπουργό Εξωτερικών για την οικονομική διπλωματία Κώστα Φραγκογιάννη.
Όπως αναφέρουν πληροφορίες, θα παραδοθεί το περιπολικό VW ID.4 της ΕΛ.ΑΣ. και δύο ακόμη ηλεκτρικά μοντέλα της VW θα παραδοθούν στο Λιμενικό Σώμα και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ επίσης ένα επιπλέον ηλεκτρικό μοντέλο της VW θα χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά εργαζομένων.
Σημειώνεται ότι ήδη δέκα συνολικά φορτιστές έχουν εγκατασταθεί στο νησί.
Η επίσκεψη του πρωθυπουργού, όμως, θα έχει διπλό σκοπό. Από τη μια το Μέγαρο Μαξίμου αναμένεται να στείλει μήνυμα σε ολόκληρο τον κόσμο ότι άνοιξε η τουριστική περίοδος και από την άλλη θα εξάρει την «πράσινη» επένδυση που πραγματοποιεί η αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen στο νησί αναπτύσσοντας την ηλεκτροκίνηση.
Το πρόγραμμα
Στόχος του προγράμματος στην Αστυπάλαια είναι σε σύνολο 1.500 οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης να αντικατασταθούν τα 1.000 από ηλεκτρικά.
Το project στην Αστυπάλαια χρηματοδοτείται από τη VW και η αρχική επένδυση θα είναι 3 εκατ. ευρώ, ενώ συνολικά το πρόγραμμα θα ανέλθει σε περίπου 10 εκατ. ευρώ. Τα αυτοκίνητα του ομίλου που θα επιλέξουν θα τα αποκτήσουν σε τιμές κόστους.
Όσον αφορά τις ενεργειακές υποδομές, θα κατασκευαστούν υβριδικοί σταθμοί για την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, με στόχο μέσω αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών να αναπτυχθεί ισχύς 3 MW, ενώ ταυτόχρονα θα δημιουργηθούν και συσσωρευτές αποθήκευσης ενέργειας 2 MW και 7 MWh.
Ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ και αφορά στην κάλυψη του 100% των ενεργειακών αναγκών του νησιού.
Οι νέες υποδομές θα αντικαταστήσουν τις 4 μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από diesel, οι οποίες παράγουν το 90% της ενέργειας του νησιού που ανέρχεται στο 1 MW.
Το δεύτερο έργο αφορά την κατασκευή ενός δικτύου φόρτισης για τα ηλεκτρικά οχήματα της Volkswagen. Η ολοκλήρωση της α' φάσης των έργων είναι το 2023 και μέχρι τότε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 100% της αντικατάστασης των οχημάτων και των φορτιστών, ενώ τα έργα ΑΠΕ θα έχουν ολοκληρωθεί στο 60%.
Οι πετρελαιοπαραγωγικές μονάδες αναμένεται να παραμείνουν στο νησί ακόμα και μετά την ολοκλήρωση των υβριδικών έργων προκειμένου να λειτουργήσουν ως εφεδρείες.
Κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση στην Αστυπάλαια
Το ΥΠΕΝ προχωρά σε μία σειρά παροχής ισχυρών κινήτρων για τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση στην Αστυπάλαια. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως κάτοχος αυτοκινήτου που θέλει να αποκτήσει ηλεκτρικό όχημα θα μπορεί να λάβει επιδότηση αξίας 15.000 ευρώ εφόσον αποσύρει το παλιό του όχημα. Τα κίνητρα αφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα-τρίκυκλα, ποδήλατα, οχήματα οδηγών ταξί και την κατασκευή φορτιστών.
Για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων θα παρέχεται επιδότηση της τάξης του 40%. Αυτή θα αφορά οχήματα αξίας έως και 50.000 ευρώ και θα μπορεί να ανέλθει κατά ανώτατο όριο στα 12.000 ευρώ με δυνατότητα προαιρετικής απόσυρσης που θα κοστολογείται στα 3.000 ευρώ.
Η επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού scooter ανέρχεται σε 1.600 ευρώ, ενώ αν υπάρχει δίκυκλο ή τρίκυκλο για απόσυρση τότε αυξάνεται κατά 800 ευρώ.
Για την ηλεκτρικών ποδηλάτων η επιδότηση ανέρχεται έως 800 ευρώ.
Η απόκτηση wall box φορτιστή ανέρχεται στα 500 ευρώ για τα φυσικά πρόσωπα και στα 400 ευρώ για τα νομικά πρόσωπα.
Τα ΑμεΑ, οι τρίτεκνοι και πολύτεκνοι λαμβάνουν ένα έξτρα μπόνους επιδότησης 500 ευρώ για δίκυκλο ή ποδήλατο και 1.000 ευρώ για ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Η πορεία της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα
Οι μεταφορές ευθύνονται για το 20% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και γι' αυτό ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε θέσει ως βασική προτεραιότητα την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Η ανταπόκριση του κοινού στο πρόγραμμα επιδοτήσεων «Κινούμαι ηλεκτρικά» ήταν θερμή.
Έχουν ήδη κατατεθεί 13.000 αιτήσεις στο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά, ενώ ένα στα δέκα καινούρια αυτοκίνητα είναι ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό. Παράλληλα στους πέντε πρώτους μήνες επιδότησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν ταξινομηθεί πάνω από 2.500 οχήματα, τη στιγμή που την προηγούμενη τετραετία είχαν πουληθεί μόλις 1.100 αυτοκίνητα.
Οι στόχοι για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων για το 2020 ξεπεράστηκαν με εντυπωσιακές επιδόσεις ως προς τις ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.
Την περασμένη χρονιά έλαβαν πινακίδες 2.131 νέα ηλεκτροκίνητα οχήματα έναντι του αρχικού στόχου που ήταν 1.350 ταξινομήσεις. Σημαντικό είναι να σημειωθεί πως οι συνολικές ταξινομήσεις της πενταετίας 2015-2019 ήταν μόλις 1.141, που σημαίνει ότι σε 12 μόνο μήνες προκύπτει αύξηση 87% σε σύγκριση με την προηγούμενη πενταετία.
Σημεία φόρτισης
Σήμερα λειτουργούν στην Ελλάδα περίπου 150 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης Η/Ο.
Τον Δεκέμβριο του 2020, 251 από τους 269 επιλέξιμους μεγάλους και μεσαίους δήμους της χώρας ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου για την εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ). Οι Δήμοι θα χρηματοδοτηθούν για την εκπόνηση των σχεδίων αυτών μέσω των οποίων θα χωροθετηθούν σημεία φόρτισης ανάλογα με την πληθυσμιακή πυκνότητα κάθε Δήμου. Οι μεγάλοι Δήμοι της χώρας αναμένεται να χωροθετήσουν εντός του 2021 περίπου 10.000 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης Η/Ο.
Παράλληλα, το δεύτερο εξάμηνο του 2021 θα δημοσιευτεί πρόσκληση και για τους μικρούς Δήμους, ολοκληρώνοντας έτσι συνολικά ένα εθνικό πλάνο που καλύπτει όλη τη χώρα από τον Έβρο έως την Κρήτη.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!