Ήδη από χθες, πριν δημοσιευτεί η σχετική απόφαση στο ΦΕΚ, μέσω της οποίας ορίζονται όλες τις λεπτομέρειες για το πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα με click away, αρκετές μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες, ανακοίνωσαν στις ιστοσελίδες τους ότι είναι έτοιμες να λειτουργήσουν μέσω της μεθόδου της εξ αποστάσεως παραγγελίας και της παραλαβής των εμπορευμάτων έξω από το κατάστημα κατόπιν ραντεβού.
Συγκεκριμένα, τα καταστήματα Max Stores που δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση παιχνιδιών, σχολικών και βιβλίων, τα καταστήματα παιχνιδιών Perfect Toys Πανταζόπουλος, η αλυσίδα ένδυσης Attrativo, οι αλυσίδες καλλυντικών Hondos και Sephora, η αλυσίδα αθλητικών ειδών Cosmos Sport και η εταιρεία ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών Πλαίσιο ανακοίνωσαν ήδη από το Σάββατο ότι δέχονται παραγγελίες εξ αποστάσεως με παραλαβή έξω από τα φυσικά τους καταστήματα. Μάλιστα κάποιες ανακοίνωσαν ότι ήδη από σήμερα Κυριακή είναι ανοιχτά μέσω click away.
Αν και χθες Σάββατο η αλυσίδα παιγνιδιών Μουστάκας ενημέρωσε μέσω της ιστοσελίδας της ότι οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν τις αγορές τους στο e-shop της, πλέον αποκλειστικά με την υπηρεσία click & pick και να παραλάβουν την παραγγελία τους από όποιο κατάστημα της το επιθυμούν ακόμη και αυθημερόν, σήμερα το click away έχει... εξαφανιστεί.
Η σχετική ΚΥΑ «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορoνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας για το διάστημα από την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2020 και ώρα 6:00 έως και την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2021 και ώρα 6:00» δημοσιεύτηκε πριν από λίγο.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ παρατείνεται τουλάχιστον έως τις 7 Ιανουαρίου η απαγόρευση κυκλοφορίας, με μια μικρή αλλαγή. Από το βράδυ σήμερα (13/12) η απαγόρευση θα αρχίζει στις 22.00 κι όχι στις 21.00 και θα διαρκεί έως τις 05.00. αλλάζουν οι ώρες, ενώ δίνεται η δυνατότητα λειτουργίας στα καταστήματα τροφίμων τις Κυριακές 13, 20 και 27 Δεκεμβρίου 2020.
Και τα εμπορικά κέντρα στη μάχη του click away
Επιπλέον, οι επιχειρήσεις που βρίσκονται σε κλειστού τύπου εμπορικά κέντρα και όσες λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας όλων των καταστημάτων λιανικού εμπορίου τύπου «κατάστημα εντός καταστήματος» (shops-in a-shop), μπορούν να αναπτύξουν τη διαδικασία εξ αποστάσεως προαγοράς/προεπιλογής μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας (click away) σε ανοιχτό εξωτερικό χώρο.
Ωστόσο φαίνεται ότι δεν επιλέγουν όλοι λιανέμποροι τη λειτουργία μέσω click away. Ήδη η αλυσίδα παιχνιδιών Jumbo από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα ανακοίνωσε πως η υπηρεσία click away δεν υφίσταται καθώς δεν υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές. Επίσης τα καταστήματα παιχνιδιών Comfuzio ενημερώνει τους πελάτες της ότι «η υπηρεσία Click Away που παροτρύνουν οι αρμόδιες αρχές δεν υποστηρίζεται για την δική σας ασφάλεια καθώς τα φυσικά μας καταστήματα βρίσκονται εντός εμπορικών κέντρων».
Εν τω μεταξύ στην απόφαση να κλείσει τα δύο καταστήματα που είχε ανοίξει τις προηγούμενες ημέρες μόνο για επαγγελματίες έλαβε η εταιρεία ΙΚΕΑ.
Όπως σημειώνει «σας ενημερώνουμε πως τα καταστήματα ΙΚΕΑ Κηφισός και ΙΚΕΑ Θεσσαλονίκη αύριο Σάββατο 12 Δεκεμβρίου θα παραμείνουν κλειστά και για τους επαγγελματίες. Τα Καταστήματα και Κέντρα Παραγγελιών και Παραλαβών ΙΚΕΑ παραμένουν προσωρινά κλειστά σύμφωνα με τις τελευταίες κυβερνητικές οδηγίες» και προσθέτει: «H δυνατότητα επιστροφής προϊόντων για αγορές από τα Καταστήματα και τα Κέντρα Παραγγελιών και Παραλαβών ΙΚΕΑ παρατείνεται 40 ημέρες μετά το άνοιγμα των καταστημάτων. Μπορείτε να κάνετε τις αγορές σας μέσω του ΙΚΕΑ e-shop. Τα αποθέματα των προϊόντων ανανεώνονται καθημερινά».
Πώς θα γίνεται η πώληση παιχνιδιών από τα σούπερ μάρκετ
Μετά τη σύγχυση που δημιουργήθηκε από τη δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη σχετικά με την απελευθέρωση της πώλησης παιχνιδιών από τα σούπερ μάρκετ, στην ΚΥΑ διευκρινίζεται ότι συνεχίζεται η απαγόρευση της πώλησης με εξαίρεση το ηλεκτρονικό εμπόριο. Το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα προϊόντα πλην τροφίμων και χριστουγεννιάτικων στολιδιών.
Οι κανόνες του click away
Εξ αποστάσεως προαγορά/προεπιλογή των αγαθών μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας (click away)
Καταχώρηση της παραγγελίας από την επιχείρηση και αποστολή στον πελάτη είτε ηλεκτρονικού αποδεικτικού εγγράφου της αγοράς (προπληρωμένη παραγγελία) είτε μηνύματος (SMS) που φέρει τα εξής στοιχεία:
- επωνυμία, διεύθυνση και Αριθμό Φορολογικού Μητρώου της επιχείρησης
- χρονικό διάστημα παραλαβής που δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο ώρες συνολικά
- παραλαβή από ένα άτομο και μόνο από ειδικά διαμορφωμένο εξωτερικό χώρο των καταστημάτων. Πληρωμή μόνο ηλεκτρονικά ή με POS κατά την παραλαβή
Κατά την παραλαβή
- τήρηση ελάχιστης απόστασης δύο μέτρων μεταξύ πελατών
- μέγιστος αριθμός ατόμων στην αναμονή: εννέα άτομα και
- μέγιστος χρόνος παραμονής στο σημείο παραλαβής: δέκα λεπτά
«Καπνός» 2,5 δισ. ευρώ
Την ίδια ώρα, απώλειες, που μπορεί να ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς ότι θα κοστίσει η παράταση του lockdown κατά την εορταστική περίοδο.
Ο συνολικός τζίρος του Δεκεμβρίου τόσο το 2019 όσο και το 2018 κυμάνθηκε γύρω στα 3,5 δισ. ευρώ, πολύ μακριά από τα 5,4 δισ. ευρώ του 2009. Για φέτος οι έμποροι, που βρίσκονται κυριολεκτικά στα κάγκελα με τις αποφάσεις της κυβέρνησης, εκτιμούν ότι το 70%-80% αυτών των πωλήσεων θα πρέπει να θεωρηθεί από τώρα χαμένο.
Μόλις στο 20% του τζίρου της περσινής χρονιάς υποστηρίζει ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, ότι θα φθάσουν εφέτος οι πωλήσεις της εορταστικής περιόδου, ενώ τονίζει πως οι επιπτώσεις στην οικονομία θα φανούν τους επόμενους μήνες.
Οι μόνοι κερδισμένοι θα είναι οι μεγάλες επιχειρήσεις που διαθέτουν τις αναγκαίες υποδομές, λένε με απογοήτευση οι έμποροι, ενώ επισημαίνουν πως εννέα στις δέκα επιχειρήσεις δεν έχουν ούτε ιστοσελίδα για να δουν οι πελάτες τα εμπορεύματά τους, ούτε χώρους για να λειτουργήσει το click away.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, όπως υπογράμμισε σε δήλωσή του ο πρόεδρός της Γιώργος Καρανίκας, εκτιμά ότι, «δημιουργείται μία άνιση αγορά δύο ταχυτήτων, η λειτουργία της οποίας είναι πασιφανές ότι δεν πληροί τους κανόνες του θεμιτού ανταγωνισμού: Από τη μία πλευρά είναι τα χιλιάδες κλειστά, επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης και οι θέσεις εργασίας τους βρίσκονται «στον αέρα». Στον αντίποδα βρίσκονται οι λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν τους πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρίες κούριερ, καθώς ακόμη και τα υπερσύγχρονα e-shop που διαθέτουν, «έπεσαν», ακριβώς λόγω του αυξημένου όγκου παραγγελιών που δέχονται».
Οι αποφάσεις της κυβέρνησης όπως ανακοινώθηκαν από τους Υπουργούς κ.κ. Άδωνι Γεωργιάδη και Στ. Πέτσα, οδηγούν στην οριστική απώλεια τζίρου για τις ΜμΕ, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, τονίζει σε ανακοίνωσή της η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ).
Όπως αναφέρει, μόνο οι μεγάλες επιχειρήσεις του εμπορίου και ένα μικρό ποσοστό των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων διαθέτουν e-shop με αποτέλεσμα όλος ο όγκος των πωλήσεων της εορταστικής περιόδου να συγκεντρωθεί και να οδηγηθεί στα ταμεία των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου του λιανικού εμπορίου.
«Συστήματα τύπου "click away", ραντεβού και ψηφιακές πωλήσεις, αποτελούν συμπληρωματικές μεθόδους και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την ολοκληρωμένη λειτουργία της αγοράς.
Σεβόμαστε αποδεδειγμένα τη γνώμη των ειδικών επιστημόνων για τα θέματα υγείας, όμως δεν μπορούμε να τους αφήσουμε να τοποθετούνται και σε πρακτικά ζητήματα της αγοράς, που γνωρίζουμε καλύτερα και αφορούν χιλιάδες συμπολίτες μας» δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, Σταύρος Καφούνης.
Από την πλευρά της κυβέρνησης πάντως δίνεται η δυνατότητα στα καταστήματα, τα οποία δεν έχουν e-shop, οι συναλλαγές να γίνονται με «ενδιάμεσο» την πλατφόρμα e-katanalotis μέσω της οποίας θα αποστέλλεται δωρεάν και το SMS της αγοράς στους καταναλωτές χωρίς να επιβαρύνεται η επιχείρηση.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!