Ο Πέτρος Σεπετάς μαζί με τη σύζυγό του Ελένη Θεοχάρη, ξεκίνησαν πριν από 30 χρόνια με μία «τρελή», για την εποχή εκείνη, επιχειρηματική ιδέα: Να δημιουργήσουν εργοστάσιο που θα εμφιαλώνει νερό, αξιοποιώντας μία εκ των πηγών των Ζαγοροχωρίων, την Βίκος.
Ο ιδρυτής της εταιρείας, που είναι γνωστή σήμερα με το brand «Βίκος», θυμήθηκε χθες σε ειδική δημοσιογραφική εκδήλωση στα Γιάννενα, με αφορμή τη δημιουργία του νέου βιομηχανοστασίου στο Καλπάκι, τα λόγια στελέχους πολυεθνικής που του είχε πει τότε: «πού πας να τα βάλεις με την Pepsi», η οποία κυριαρχούσε τότε στην αγορά νερού.
Σήμερα, 30 χρόνια μετά, «καμαρώνει» ότι η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων Α.Ε. (Βίκος) είναι «η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μη αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, πίσω μόνο από την Coca-Cola 3E».
Η εταιρεία «τρέχει» φέτος με ρυθμούς, πέριξ του 18%-20% ανεβάζοντας τον συνολικό κύκλο εργασιών πάνω από τα 100 εκατ. ευρώ. Είναι δε αξιοσημείωτο ότι τα PL αποτελούν πλέον μόλις το 12% του συνολικού τζίρου, όταν παλαιότερα ήταν το 35%.
Η επένδυση στο Καλπάκι
Η οικογένεια Σεπετά, μια δεμένη οικογένεια και μια σφιχτή ομάδα που φαίνεται πως δουλεύει σαν... καλολαδωμένη μηχανή, είναι πολύ υπερήφανη για τη νέα επένδυση, συνολικού ύψους 22 εκατ. ευρώ, που ολοκλήρωσε στο Καλπάκι.
Ο Πέτρος Σεπετάς, θυμήθηκε χθες ότι υπήρχαν έντονες αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία για την παραχώρηση εκτάσεων 60 στρεμμάτων από τη Δημοτική Αρχή, στα οποία… «βοσκούσαν περίπου 200 πρόβατα».
Πρόσθεσε ότι ο δήμαρχος δεν ενέδωσε στις αντιδράσεις αυτές και σε διαγωνισμό που έγινε παραχωρήθηκε η συγκεκριμένη έκταση αντί τιμήματος 50.000 ευρώ και σήμερα ο Δήμος παίρνει 200.000 ευρώ ετησίως από την εταιρεία για την άδεια εμπορίας του νερού. Συμπλήρωσε δε ότι ανάλογα χρήματα παίρνει και ο Δήμος Ιωαννιτών.
Για την συγκεκριμένη επένδυση, ο Κωνσταντίνος Σεπετάς, sales & marketing director της εταιρείας, ανέφερε ότι αφορά στη δημιουργία δύο γραμμών παραγωγής για αναψυκτικά σε συσκευασίες.
- Από γυαλί: με παραγωγική δυναμικότητα 20.000 φιαλών την ώρα
- Από αλουμίνιο: με παραγωγική δυναμικότητα 42.000 φιαλών την ώρα
Εστιάζει στο κανάλι του HoReCa
Η Βίκος, σύμφωνα με τον κ. Σεπετά, θα εστιάσει στο κανάλι του HoReCa, τη λεγόμενη κρύα αγορά όπου δεν είχε παρουσία μέχρι σήμερα.
Η νέα επένδυση θα χαρίσει και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στα προϊόντα βοηθώντας και τις εξαγωγές της εταιρείας η οποία έχει παρουσία σε:
- Κύπρος
- Γερμανία
- ΗΠΑ
- Χώρες που έχει ισχυρό το στοιχείο της ομογένειας
«Εξελισσόμαστε και σε μια εταιρεία… τεχνολογίας»
Ενας ακόμη εκπρόσωπος της δεύτερης γενιάς στην εταιρεία, ο Παύλος Σεπετάς (μαζί με το τρίτο παιδί των ιδρυτών, τον Ρηγίνο Σεπετά), ανέφερε ότι «ολοκληρώνεται μια σημαντική επένδυση για την αναβάθμιση των δυνατοτήτων μας, η οποία θα μας ανοίξει νέες αγορές εντός και εκτός συνόρων».
Πρόσθεσε δε με έμφαση ότι «εξελισσόμαστε και σε μία εταιρεία τεχνολογίας, που θα συλλέγει και θα αξιοποιεί δεδομένα σε όλο το φάσμα δραστηριοτήτων μας. Από την παραγωγή μέχρι τα logistics, αλλά και την εξοικονόμηση ενέργειας. Να μπορούμε έτσι να επιτυγχάνουμε έγκαιρη διάγνωση προβλημάτων που δεν ήταν ορατά πριν -να είμαστε ένα βήμα μπροστά».
Σύμφωνα με τον Παύλο Σεπετά, «η χρήση υψηλής τεχνολογίας εξασφαλίζει μεταξύ άλλων καλύτερη ποιότητα προϊόντων, βέλτιστη λειτουργία των γραμμών παραγωγής, βελτίωση της διανομής, ενδυνάμωση εργαζόμενων με νέα εργαλεία για μεγαλύτερη αποδοτικότητα, μείωση σπατάλης των πόρων και αύξηση της παραγωγικότητας».
Στα επόμενα χρόνια η εταιρεία θα δρομολογήσει επιπλέον επενδύσεις σε αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση, καθώς όπως ειπώθηκε, «η οικονομική και ενεργειακή αβεβαιότητα απαιτεί ταχύτητα στις αποφάσεις και ευελιξία σε παραγωγή και εφοδιαστική αλυσίδα».
Παράλληλα, όπως τόνισε ο Παύλος Σεπετάς, «θα επενδύσουμε και σε ανθρώπους. Να φέρουμε περισσότερους νέους ανθρώπους να δουλέψουν στη βιομηχανία. Τα Γιάννενα αποτελούν μια ραγδαία ανερχόμενη περιοχή, που μπορεί να αποτελέσει έναν από τους βιομηχανικούς κόμβους της χώρας μας».
Στο 7,1% το μερίδιο στα αναψυκτικά
Γενικότερα σε ό,τι αφορά στα αναψυκτικά, η αγορά εμφάνισε στο 9μηνο μια ανάπτυξη της τάξης του 1,4%, ενώ, όπως αναφέρθηκε από τη Διοίκηση της ηπειρώτικης βιομηχανίας, το brand Bίκος αναπτύχθηκε με 10,2% (σε αξία). Μέσα σε λίγα χρόνια, από 2014, έχει καταφέρει να έχει μερίδιο 7,1% σε μία αγορά που υπάρχουν εδραιωμένες και αναγνωρίσιμες μάρκες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η διοίκηση της εταιρείας, στο οργανωμένο λιανεμπόριο, εξαιρουμένης της ηγέτιδας εταιρείας, της Coca-Cola 3E, τα μερίδια στο εννεάμηνο έχουν ως εξής (σε επίπεδο όγκων):
Μερίδια σε όγκους (ΣΕΠ 2022)
- Λουξ: 9,1%
- Pepsico: 7,7%
- Βίκος: 7,1%
- Green Cola: 3,6%
- ΕΨΑ: 1,7%
Cola
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την κατηγορία της cola, η Βίκος βρίσκεται στην τρίτη θέση με μερίδιο 6,4%, με την ανάπτυξη της φέτος να είναι στα επίπεδα του 8,5% έναντι 0,* της αγοράς.
Μερίδια σε όγκους για την κατηγορία cola:
- Pepsico: 8%
- Βίκος: 6,4%
- Green Cola: 3,6%
- Λουξ: 1,1%
- ΕΨΑ: 0,1%
Επισημάνθηκε ακόμη ότι η εταιρεία Βίκος, αφουγκραζόμενη τη νέα τάση που έχει διαμορφωθεί στην αγορά για προϊόντα με λιγότερη ζάχαρη, λάνσαρε την Βίκος Cola Zero την άνοιξη του 2021, η οποία έχει ήδη καταφέρει να συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη της κατηγορίας. Η κατηγορία Cola Zero Sugar αποτελεί πλέον το 36% της συνολικής κατηγορίας Cola και αναπτύσσεται διαρκώς (+7,7% στο 9μηνο του 2022 με την Βίκος να «τρέχει» με 39%).
Πορτοκαλάδα
Στην κατηγορία της πορτοκαλάδας, η Βίκος βρίσκεται στην 3η θέση με μερίδιο 9,3%, σημειώνοντας ανάπτυξη 10,9% σε όγκους στο φετινό 9μηνο. Απέχει πάντως αρκετά από τις Coca Cola 3E και Λουξ.
Μερίδια σε όγκους
- Coca Cola 3E: 38,4%
- Λουξ: 25,9%
- Βίκος: 9,3%
- Pepsico: 7,4%
- ΕΨΑ: 5,5%
- Green Cola: 3,2%
Λεμονάδα
Στην κατηγορία της λεμονάδας, η Βίκος έχει περάσει στην 3η θέση με μερίδιο 11,5% έχοντας κερδίσει 0,8 μονάδες σε σχέση με πέρυσι χάρη στην ανάπτυξη 10,5% σε όγκους στο 9μηνο.
Μερίδια σε όγκους (9μηνο 2022)
- Λουξ: 36,5%
- Coca Cola 3E: 20,8%
- Βίκος: 11,5%
- ΕΨΑ: 9,2%
- Green Cola: 5,0%
- Pepsico: 4,1%
Pink Grapefruit
Ο Κωνσταντίνος Σεπετάς έκανε ιδιαίτερη έμφαση και στην αγορά του pink grapefruit, η οποία «έτρεχε» στο 9μηνο με ρυθμό 42,2%. Το σύνολο της συγκεκριμένης αγοράς εκτιμάται στα 3 εκατ. λίτρα στο οργανωμένο λιανεμπόριο, ενώ το προϊόν της Βίκος, μολονότι λανσαρίστηκε τον Μάρτιο του 2022, μέσα σε έξι μήνες έχει καταφέρει να κατακτήσει μερίδιο 12,3%.
Μάλιστα, τους τελευταίους μήνες αναπτύσσεται με ρυθμούς 20% στην αγορά της μικρής λιανικής.
Μερίδια σε όγκους
- Coca Cola 3E: 57,2%
- Ολυμπιακή Ζυθοποιία: 14,2%
- Βίκος: 12,3%
- Green Cola: 5,5%
- ΕΨΑ: 1,6%
Νερό
Σε ό,τι αφορά την core business, δηλαδή, το νερό που κάνει το 70% του συνολικού τζίρου της εταιρείας, σε μία αγορά που ανέβαινε 2,1% στο 9μηνο, το brand Bίκος αναπτύσσεται κατά 7,4% μονάδες και το μερίδιό της έφθασε το 17,1% ενισχυμένο κατά 0,8 μονάδες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέφερε, τα μερίδια σε όγκους (για branded νερά) διαμορφώθηκαν ως εξής:
Μερίδια αγοράς
- Ζαγόρι: 17,7%
- Βίκος: 17,1%
- Θεώνη: 7,3%
- Κορπή: 6,6%
- Πηγές Κωστηλάτας: 2,3%
- Αύρα: 1,8%
Συνολικά πάντως, συμπεριλαμβανομένων και των Pl προϊόντων, Ζαγόρι και Βίκος κατέχουν σχεδόν το μισό της συνολικής αγοράς.
Επενδύσεις
Συνολικά η εταιρεία, όπως ανέφερε ο Κωνσταντίνος Σεπετάς, έχει επενδύσει 47 εκατ. ευρώ την τελευταία 7ετία έχοντας αυτή τη στιγμή:
- 3 εργοστάσια στην Ήπειρο (νερό, αναψυκτικά και προπλάσματα φιαλών από PET & πώματα)
- 1 στην Ορεινή Κορίνθια
- 32 γραμμές παραγωγής
- Παραγωγική δυναμικότητα 421.000 φιάλες ην ώρα
- 2 logistics centers σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
- 449 εργαζόμενοι
Αναφορικά με τις άλλες επενδύσεις, η εταιρεία το 2023 θα λανσάρει σειρά από ανακυκλωμένο υλικό rpet.
Η εταιρεία έχει επενδύσει ακόμη σε έξυπνα συστήματα μέτρησης και αξιοποίησης ενέργειας στις εγκαταστάσεις και σε αντικατάσταση μηχανημάτων, μειώνοντας έτσι τις ενεργειακές της ανάγκες. Παράλληλα επένδυσε στην ιδιοπαραγωγή σε δύο εγκαταστάσεις της, ενώ άλλες τρεις βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης.
Κλείνοντας την παρουσίαση της εταιρείας προς τους δημοσιογράφους, η Ελένη Θεοχάρη, γενική διευθύντρια της Βίκος, υπογράμμισε με τη σειρά της ότι «συνεχίζεται ο κύκλος της εταιρείας, έχοντας ως πυρήνα τις αρχές και τις αξίες μας. Οι οποίες συνδέουν το χθες με το σήμερα και με το αύριο. Πρόκειται για μία ανθρωποκεντρική εταιρεία», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!