Με ανάπτυξη 5,1% «έτρεξε» το 2021 η Γαία Τρόφιμα (Gaea), κλείνοντας τη χρονιά στα 16,85 εκατ., χάρη κυρίως στη σημαντική αύξηση των δραστηριοτήτων της σε Ελλάδα και Αγγλία.
Οι ρυθμοί ανάπτυξης θα ήταν διψήφια εάν δεν υποχωρούσε σημαντικά, σε ποσοστό 12,7%, η αγορά των ΗΠΑ.
Σημειώνεται ότι το 80% των πωλήσεων της εταιρείας πραγματοποιείται στρατηγικά σε πέντε χώρες, ενώ το 93% του τζίρου της πραγματοποιείται σε 10 αγορές. Συνολικά, το 84% του τζίρου της αφορά σε εξαγωγές.
Τζίρος ανά χώρα (σε χιλ. ευρώ)
Χώρες |
2021 |
Μερίδιο |
2020 |
Μερίδιο |
Δ%2021/2021 |
Γερμανία/Αυστρία |
5.027 |
30% |
4.889 |
31% |
2,8% |
Ελλάδα/Κύπρος |
2.709 |
16% |
2.386 |
15% |
13,6% |
ΗΠΑ |
2.409 |
14% |
2.758 |
17% |
(12,7%) |
Ην. Βασίλειο |
1.964 |
12% |
1.601 |
10% |
22,7% |
Νορβηγία |
1.353 |
8% |
1.301 |
8% |
4% |
Ρωσία |
592 |
4% |
548 |
3% |
8% |
Γαλλία |
457 |
3% |
405 |
3% |
12,7% |
Ρουμανία |
319 |
2% |
384 |
2% |
(16,9%) |
Ολλανδία |
303 |
2% |
185 |
1% |
63,8% |
Φινλανδία |
294 |
2% |
245 |
2% |
20,1% |
Δανία |
276 |
2% |
234 |
1% |
17,5% |
Ουκρανία |
201 |
1% |
154 |
1% |
30,3% |
Καζακστάν |
186 |
1% |
178 |
1% |
4,4% |
Ιταλία |
154 |
1% |
169 |
1% |
(8,8%) |
Άλλες ξένες αγορές |
604 |
4% |
587 |
4% |
3% |
ΣΥΝΟΛΟ |
16.849 |
|
16.025 |
|
5,1% |
Σε προ πανδημίας επίπεδα Ολλανδία και Ελλάδα
Το 2021, όπως αναφέρεται στις χρηματοοικονομικές της καταστάσεις, υπήρξε ένα μείγμα μεταξύ των περιορισμών που σχετίζονται με τον κορονοϊό και των μέτρων απελευθέρωσης μετά το Covid 19.
Μεταξύ άλλων, χώρες όπως η Ολλανδία, όπου το πελατολόγιο της αποτελείται κυρίως από πελάτες στον τομέα εξυπηρέτησης πελατών (Cash & Carry), επέστρεψε σε επίπεδα πωλήσεων που είχε πριν από την πανδημία. Το ίδιο ισχύει και για την Ελλάδα, όπου ο τουρισμός αυξήθηκε ελαφρά.
Ισορροπία στις κατηγορίες ελαιών & ελαιολάδου
Επίσης πέρυσι, η εταιρεία πέτυχε το στόχο της για αύξηση της συμμετοχής της δραστηριότητας ελαιών στον συνολικό κύκλο εργασιών. Το 2020, οι δραστηριότητες που αφορούσαν στην ελιά είχαν μερίδιο 44% στον κύκλο εργασιών, ενώ το 2021 το ποσοστό αυξήθηκε σε 47%.
Οι πωλήσεις του ελαιολάδου αυξήθηκαν κατά 2% συμμετέχοντας στον συνολικό κύκλο εργασιών του 2021 με ποσοστό 45%.
Ολα τα υπόλοιπα προϊόντα, όπως η κατηγορία «ξύδια -dressings», «σάλτσες – αλείμματα», παρουσίασαν απώλειες 10% συγκριτικά με το 2020 και συμμετείχαν κατά 8% στον συνολικό κύκλο εργασιών.
Τζίρος ανά προϊοντική κατηγορία (σε χιλ. ευρώ)
Προϊόν |
2021 |
Μερίδιο |
2020 |
Μερίδιο |
Δ%2021/2021 |
Ελαιόλαδο |
7.663 |
45% |
7.498 |
47% |
2% |
Ελιές |
7.844 |
47% |
7.038 |
44% |
11% |
Άλλα προϊόντα |
1.342 |
8% |
1.489 |
9% |
(10%) |
ΣΥΝΟΛΟ |
16.849 |
|
16.025 |
|
5,1% |
Επιστροφή στην κερδοφορία
Η εταιρεία παρουσίασε θετικά λειτουργικά αποτελέσματα ύψους €1,513 εκατ. Λόγω της διαγραφής του εμπορικού σήματος που αποφάσισε η διοίκηση της εταιρείας (Zertus GmbH) –με την αξία της να ανέρχεται σε €707.025- τα συνολικά αποτελέσματα προ φόρων ήταν σημαντικά χαμηλότερα, φθάνοντας τα €442 χιλ.
Παράλληλα η χρήση έκλεισε με σημαντική αύξηση των EBITDA (στα €1,69 εκατ. από €235 χιλ. το 2020) και επιστροφή στην κερδοφορία (€343 χιλ. ) από ζημίες €762 χιλ. το 2020.
Πώς συγκράτησε το μικτό περιθώριο κέρδους
Το μικτό περιθώριο κέρδους ως ποσοστό επί των πωλήσεων παρέμεινε σταθερό περίπου στα 32%. Αυτό, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι αποτέλεσμα τριών βασικών παραγόντων:
- η σταθεροποίηση του κόστους της πρώτης ύλης για τις δυο βασικές κατηγορίες
- η αλλαγή στην στρατηγική που υιοθετήθηκε σε σχέση με τις προμήθειες. Η διοίκηση της εταιρείας αποφάσισε τη διαφοροποίηση της πολιτικής της εταιρείας για αποκλειστική συνεργασία με εμπόρους, προχωρώντας σε αγορές απευθείας από ελαιοτριβεία-παραγωγούς. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η υψηλή ποιότητα του ελαιολάδου για την εταιρεία και επιτυγχάνεται μείωση στις τιμές αγοράς. Η βελτιωμένη κατάσταση των ταμειακών ροών επέτρεψε την μαζική αγορά πρώτων υλών, γεγονός που επέδρασε σημαντικά στην αγορά της πρώτης ύλης σε καλύτερες τιμές
- η αύξηση των πωλήσεων προϊόντων ελιάς, η οποία που ως πρώτη ύλη διαθέτει υψηλότερο περιθώριο κέρδους. Οι ελιές αποτελούν το 47% της πρώτης ύλης σε σύγκριση με το 2020, που το μερίδιο αυτό ήταν 44%.
Επενδύσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι εντός της περασμένης χρονιάς ολοκληρώθηκαν σημαντικές επενδύσεις στο εργοστάσιο της εταιρείας αξίας περίπου €600 χιλ.
Η Γαία Τρόφιμα:
- εγκατέστησε ένα νέο σύστημα ραφιών,
- αγόρασε νέα μηχανήματα,
- βελτίωσε την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος.
Στρατηγικές
Προκειμένου να διαχειριστεί τον κίνδυνο της αύξησης της τιμής της πρώτης ύλης, η εταιρεία ακολουθεί διαφορετικές στρατηγικές, όπως:
- Σημαντική αύξηση τιμής για τους πελάτες της.
- Δημιουργία καινοτόμων προϊόντων με πρόσθετη αξία για τους καταναλωτές της.
- Ισορροπημένη σύνθεση χαρτοφυλακίου, καθώς οι τιμές του ελληνικού ελαιολάδου (που κυρίως επηρεάζονται από τις διεθνείς αγορές) και των ελληνικών ελιών (που επηρεάζονται από την εγχώρια αγορά) δεν συσχετίζονται πάντα.
- Ετήσιες συμβάσεις με προμηθευτές με σταθερές τιμές.
- Πρόβλεψη/προγραμματισμός της απαιτούμενης πρώτης ύλης για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας.
- Το 2021 η εταιρεία επένδυσε σε νέες δεξαμενές ελαιολάδου, προκειμένου να αυξήσει την δυνατότητά της για αποθήκευση. Με τον τρόπο αυτό, η εταιρεία επωφελείται περαιτέρω από αγοραστικές ευκαιρίες.
Πώς θα καλύψει τον χαμένο τζίρο από Ουκρανία-Ρωσία
Οι προοπτικές της εταιρείας διαγράφονται θετικές. Όπως αναφέρεται στις καταστάσεις, «η εταιρεία διαθέτει ένα δυνατό βασικό μέτοχο, την Zertus GmbH, η οποία προτίθεται να επενδύσει περαιτέρω στην ανάπτυξη της εταιρείας. Τα προϊόντα της εταιρείας ανταποκρίνονται στις βασικές τάσεις για υγιεινή διατροφή και σνακ, ενώ το όνομα της εταιρείας (brand) παραμένει δυνατό».
Τονίζεται ακόμη ότι στόχος της εταιρείας ήταν να πουλήσει προϊόντα αξίας περίπου €850 χιλ. σε πελάτες στην Ουκρανία και τη Ρωσία, ωστόσο «η διοίκηση αποφάσισε να σταματήσει προς το παρόν τις εξαγωγές σε αυτές τις χώρες και προσπαθεί να αντικαταστήσει αυτόν τον τζίρο με επιπλέον πρωτοβουλίες σε άλλες χώρες.
Η διοίκηση αναμένει την εξομάλυνση της αγοράς πρώτων υλών και ενέργειας προς το τέλος του έτους, εάν η σύγκρουση Ρωσίας/ Ουκρανίας επιλυθεί σύντομα».
Για τις τιμές της πρώτης ύλης για το ελαιόλαδο, αναφέρεται ότι τείνουν να αυξάνονται κατά 20% βάσει των επιπέδων τιμών κατά το τέλος του 2021. Οι τιμές των επιτραπέζιων ελιών τείνουν να αυξάνονται κατά 30-65% βάσει των επιπέδων τιμών κατά το 2021.
Οι πυλώνες ανάπτυξης
Η εταιρεία εξακολουθεί να ακολουθεί το στρατηγικό της σχέδιο, εστιάζοντας στα ακόλουθα σημεία:
- Επικερδής ανάπτυξη. Η εταιρεία θα εστιάσει στο βασικό κορμό της επιχείρησης, ο οποίος είναι η επεξεργασία ελαιόλαδου και οι ελιές. Στις πέντε πρώτες χώρες (Γερμανία, ΗΠΑ, Ελλάδα, Νορβηγία και Ηνωμένο Βασίλειο) η εταιρεία επιθυμεί να αναπτύξει την επιχείρηση περαιτέρω μαζί με τους συνεργάτες της.
- Μείωση της εξάρτησης από τον τομέα του ελαιολάδου. Η εταιρεία προσπαθεί να αναπτυχθεί, εκτός του τομέα του ελαιολάδου, και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων και ιδιαίτερα στην κατηγορία της ελιάς. Προς αυτή την κατεύθυνση, η εταιρεία δημιούργησε νέες ανακυκλώσιμες συσκευασίες, διαβλέποντας ότι παρουσιάζονται περαιτέρω ευκαιρίες στις αγορές τροφίμων ελιάς και αλλαγές στην πολιτικής αγοράς της εν λόγω πρώτης ύλης.
- Βελτίωση της αλυσίδας αξίας διάθεσης/στρατηγικής αγορών. Η εταιρεία προμηθεύεται περισσότερο ελαιόλαδο απευθείας από τα ελαιοτριβεία και αυξάνει το δίκτυό της σε συνεργαζόμενα ανεξάρτητα ελαιοτριβεία. Το γεγονός αυτό θα παρέχει καλύτερα περιθώρια κέρδους και καλύτερο έλεγχο της ποιότητας. Όσον αφορά τα δυο ανώτερης ποιότητας ελαιόλαδα, η εταιρεία προμηθεύτηκε την αναμενόμενη ετήσια ποσότητα στην αρχή του έτους. Επιπλέον, η γνώση της εταιρείας για την αλυσίδα αξίας των προμηθευτών ελιάς έχει βελτιωθεί χάρη στις συνεργασίες με παραγωγούς ελαιών
- Ανάπτυξη διεθνούς στρατηγικής μάρκετινγκ. Το εμπορικό σήμα της εταιρείας εκσυγχρονίστηκε. Συγκεκριμένα, δημιουργήθηκε ένα καινούργιο λογότυπο και ένα καινούργιο σχέδιο ετικέτας για τα προϊόντα της εταιρείας. Επιτεύχθηκε ομοιογενής εμφάνιση της Εταιρείας στο δίκτυο πωλήσεων. Επιπλέον, η εταιρεία αναπτύσσει νέα στρατηγική μάρκετινγκ που βασίζεται στην ελληνική κουλτούρα, τη χαρά της ζωής και της ελληνικής υγιεινής διατροφής. Μετά τις θεμελιώδεις εργασίες μάρκετινγκ που είχαν γίνει το 2021, το 2022 θα επικεντρωθεί κυρίως σε καμπάνιες επικοινωνίας. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα αποτελέσουν το βασικό κανάλι επικοινωνίας
- Καινοτομία. Η καινοτομία είναι ουσιώδης για μια εταιρεία του μεγέθους της Gaea. Το 2021 δημιούργησαν διαφορετικά νέα προϊόντα, όπως ελαιόλαδο για μαγείρεμα, Olive toppings, ελληνικά ντρέσινγκ και μαρινάδες. Tο 2022 θα προσφέρει αυτά τα νέα προϊόντα στους πελάτες της, ενώ παράλληλα θα επικεντρώσει την ανάπτυξη σε νέα ελληνικά spreads
- Μείωση Ξένων Κεφαλαίων. Με βελτιωμένες ταμειακές ροές, η εταιρεία θα μειώσει περαιτέρω τις οικονομικές της υποχρεώσεις. Στόχος της είναι η μείωση των δανειακών της υποχρεώσεων και των υπηρεσιών πρακτόρευσης επιχειρηματικών απαιτήσεων.