Η μείωση του καθαρού δανεισμού της ΑΒΑΞ κατά 49% αποτέλεσε καταλύτη για τη στρατηγική στροφής του Ομίλου προς επενδύσεις υψηλής απόδοσης, σε τομείς πέραν της παραδοσιακής κατασκευής. Η εταιρεία σχεδιάζει να αυξήσει τη συμμετοχή των δραστηριοτήτων παραχωρήσεων, ΣΔΙΤ, οικιστικών αναπτύξεων και μαρινών, στο 40% των συνολικών λειτουργικών της κερδών (EBITDA) μέχρι το 2030.
Η διοίκηση του Ομίλου, με τον πρόεδρο Χρήστο Ιωάννου και τον εντεταλμένο σύμβουλο, Αντώνη Μιτζάλη, παρουσίασε φιλόδοξο πενταετές πλάνο, με επίκεντρο την αξιοποίηση των ταμειακών ροών της κατασκευαστικής δραστηριότητας σε αναπτυξιακές πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν σταθερότητα και μελλοντικές αποδόσεις. Η επιλογή των νέων επενδυτικών στόχων βασίζεται στην υφιστάμενη τεχνογνωσία και στην επιδίωξη για διψήφια απόδοση κεφαλαίων.
Νέες προοπτικές
Τα αποτελέσματα του 2024 αποτελούν ιστορικό σημείο καμπής για την ΑΒΑΞ. Με κύκλο εργασιών 651,5 εκατ. ευρώ (+43,6%), EBITDA στα 105,3 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 30,4 εκατ. ευρώ (+192%), ο Όμιλος έθεσε τον πήχη ψηλά για τη συνέχεια. Ο δείκτης καθαρού δανεισμού υποχώρησε στα 237,5 εκατ., με μόλις 61 εκατ. να βαρύνουν τη μητρική εταιρεία – το υπόλοιπο εξυπηρετείται από μελλοντικά μερίσματα παραχωρήσεων, ύψους 1 δισ. ευρώ.
Η απόδοση 10,4% στο περιθώριο EBITDA από τον κατασκευαστικό τομέα θεωρείται πλέον διατηρήσιμη, λόγω του ανεκτέλεστου ύψους 3,2 δισ. ευρώ και της αναμενόμενης υπογραφής νέων συμβάσεων 307 εκατ. ευρώ το 2025. Το επενδυτικό σχέδιο στηρίζεται και στην αναδιάρθρωση δανείων μέσω νέου ομολογιακού 300 εκατ. ευρώ.
Πως προχωρούν γραμμή 4 του Μετρό και Ελληνικό
Το κατασκευαστικό portfolio περιλαμβάνει σημαντικά έργα. Η νέα γραμμή 4 του Αθηναϊκού Μετρό καταγράφει καθυστερήσεις, καθώς μόνο 10 από τους 15 σταθμούς έχουν αποδοθεί για κατασκευή στην Άβαξ, ώστε να ξεκινήσει εργασίες, ενώ ο μετροπόντικας έχει προχωρήσει σχεδόν 3 χλμ. στην Κατεχάκη και σχεδόν 1 χλμ. από το Άλσος Βεΐκου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις των στελεχών της Αβαξ, η παράδοση εντός του αρχικού χρονοδιαγράμματος (2029) θεωρείται ανέφικτη.
Στο Ελληνικό, ο Όμιλος έχει ολοκληρώσει το 51% των έργων υποδομής για τη Lamda Development. Η υπογειοποίηση της Ποσειδώνος προχωρά, αλλά η πλήρης ολοκλήρωση μετατίθεται για το 2027, «καθώς μένουν γραφειοκρατικά θέματα να λυθούν. Αλλά και αναγκαλιες παρεμβάσεις σε δίκτυα κινής ωφέλειας», όπως είπε ο κ. Μιτζάλης. Η συμμετοχή της ΑΒΑΞ στο διαγωνισμό για το εμπορικό κέντρο The Ellinikon Mall ενισχύει τη θέση της στον τομέα του real estate.
Στο οδικό δίκτυο, η ΑΒΑΞ υλοποιεί το πλέον σύνθετο και τεχνικά απαιτητικό τμήμα της Πατρών – Πύργος, με τις εργασίες να εξελίσσονται εντατικά. Σύμφωνα με τον υφιστάμενο προγραμματισμό, μέρος του έργου αναμένεται να παραδοθεί σε κυκλοφορία στα τέλη Ιουλίου (μαζί με άλλα σημεία που κατασκευάζουν άλλες εταιρείες), ενώ η πλήρης ολοκλήρωση προβλέπεται έως τον Νοέμβριο.
Παράλληλα, η ΑΒΑΞ συμμετέχει σε σε δίκτυα σημαντικών ΣΔΙΤ: μετεγκατάσταση φυλακών Κορυδαλλού (765 εκατ.), κυβερνητικό πάρκο στη Δάφνη (520 εκατ.) και δύο οδικά έργα συνολικής αξίας 700 εκατ. ευρώ (Μαυροβούνι – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη). Τα υφιστάμενα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις αναμένεται να αποφέρουν 900 εκατ. ευρώ έσοδα στη διάρκεια ζωής τους.
Όχι άλλη διάθεση μετοχών
Ο Όμιλος συνεχίζει την υλοποίηση έργων εντός και εκτός συνόρων, μεταξύ αυτών τα τρία νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος σε Κομοτηνή, Σπάρτη και Θεσσαλονίκη, καθώς και ενεργειακές υποδομές σε Ρουμανία και Ιράκ. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται επίσης τα έργα Flyover στη Θεσσαλονίκη (17%) και Μπράλος – Άμφισσα (11%), ενώ το Ιωάννινα – Κακαβιά αναμένεται να εισέλθει στο στάδιο κατασκευής από το καλοκαίρι.
Η διοίκηση δεν αποκλείει την επιστροφή σε επενδύσεις σε ΑΠΕ, παρότι αποεπενδύθηκε το 2022, εφόσον προκύψουν ευκαιρίες με καλύτερες αποδόσεις. Η συμμετοχή της ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις στο Χρηματιστήριο δεν είναι άμεση προτεραιότητα, αλλά ενδεχομένως να εξεταστεί στο μέλλον.
Με την αύξηση του μερίσματος στα 0,07 ευρώ ανά μετοχή (+133% από το 2023) και η ΑΒΑΞ λέει «όχι» σε νέο placement.