Η πανδημία έφερε σοβαρές αναταραχές στο εγχώριο λιανεμπόριο, ενώ ανέδειξε νέες τάσεις αλλά και τρωτά σημεία με την έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σε παρουσίασή του στο 12ο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ ο Νίκος Σταθάκης, senior manager της Deloitte, ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου -ο οποίος προ πανδημίας ήταν σταθερός στα επίπεδα των 51-53 δισ. ευρώ- υποχώρησε πέρυσι κατά 20%, στα 44 δισ. ευρώ, με τον τομέα του τροφίμου να παρουσιάζει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα.
Οι εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά κάνουν λόγο για αύξηση του τζίρου κατά 6,81%, με αποτέλεσμα να αγγίξει τα 47 δισ. ευρώ. Ειδικά για τον τομέα του λιανεμπορίου τροφίμων αναμένεται ήπια ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, ενώ για τους υπόλοιπους τομείς του κλάδου φαίνεται ότι θα απαιτηθεί να περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα για να επιστρέψει σε επίπεδα προ Covid-19.
Η τάση του... Phygital
Σε γενικές γραμμές αναδεικνύεται η τάση του Phygital, με άνθηση των dark stores και του λεγόμενου BOPIS (Buy online, Pickup in store), δηλαδή αγορές online και παραλαβή από το κατάστημα. Ακόμη είναι μόνιμου χαρακτήρα η μεταστροφή σε ένα μοντέλο λιανεμπορίου on line και ανέπαφο με delivery apps, DTC κανάλια κ.ά. Τέλος, δίνεται έμφαση από τους καταναλωτές στην εγγύτητα του καταστήματος, καθώς επίσης και σε τοπικά & βιώσιμα προϊόντα.
Online
Σε ό,τι αφορά τις online πωλήσεις στο λιανεμπόριο, αυτές έτρεξαν με ρυθμούς 15% πέρυσι, ενώ για φέτος η πρόβλεψη κάνει λόγο για άνοδο κοντά στο 11%, για να ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια πιο χαμηλά, μονοψήφια ποσοστά αύξησης. Σε κάθε περίπτωση, το ποσοστό τους επί του συνολικού τζίρου στο λιανεμπόριο δεν προβλέπεται να ξεπεράσει το 1,2%.
Στόχος των εταιρειών είναι πλέον ο προσωποποιημένος πελάτης, η βελτιστοποίηση του επιχειρηματικού μοντέλου αλλά και των προϊόντων και οι ψηφιακές πληρωμές χωρίς ρίσκο.
Τα 5 «κλειδιά»
Τα 5 σημεία-κλειδιά για τους retailers προκειμένου να μπορέσουν να επιβεβαιώσουν τη θέση τους στην αγορά που δραστηριοποιούνται είναι οι εξής:
- Ευκαιρίες ανάπτυξης: Νέα ψηφιακά κανάλια και επέκταση γεωγραφικής κάλυψης, καινοτόμα προϊόντα, διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο, συνεργασίες και deals.
- Λειτουργική αποδοτικότητα: Για την επίτευξη του στόχου αυτού δίνεται έμφαση στο on-demand delivery (το οποίο εμπλέκει το fulfiment, το demand planning, το supply chain & logistic), στην αυτοματοποίηση των διαδικασιών και τη βελτιστοποίηση της προϊοντικής γκάμας.
- Συνδεδεμένοι καταναλωτές και εξυπηρέτηση πελατών: Ανασχεδιασμός digital / in store και εμπειριών omnichannel, προσωποποίηση και υψηλή ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες πελατών.
- Κίνδυνοι, ασφάλεια και cybersecurity.
- AI, Analytics και τεχνολογική καινοτομία.
Ο κ. Σταθάκης υπογράμμισε πάντως ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση να μπορέσουν οι retailers να επιβιώσουν εάν τα analytics δεν καθοδηγούν τις αποφάσεις-κλειδιά για το μέλλον των εταιρειών τους.
Τα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού
Κατέληξε δε αναφέροντας ότι ο προσεκτικά σχεδιασμένος ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να φέρει σημαντικά οφέλη που σχετίζονται με την αποδοτικότητα κόστους, την ποιότητα των προϊόντων, την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων και την ικανοποίηση εργαζομένων και καταναλωτών. Ειδικότερα, σε μετρήσιμους στόχους μπορεί να φέρει:
- 10%-20% βελτιωμένη αποδοτικότητα περιουσιακών στοιχείων.
- 10%-35% ανάπτυξη εσόδων.
- 20%-30% μείωση κόστους.
- 3%-10% βελτιωμένη ασφάλεια και βιωσιμότητα.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!