Για τα μεγάλα έργα υποδομών που βρίσκονται στο καλεντάρι του υπουργείου, όπως ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας - Πύργου, ο Ε65 και η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, αλλά και για το μείζον στοίχημα της ασφάλειας στον σιδηρόδρομο μιλά στην «Η» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Δήμας, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
«Ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ παραιτήθηκε διότι όντως επικοινωνιακά το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρχαν λανθασμένα και μη συνεκτικά μηνύματα από την πλευρά του», υποστηρίζει ο κ. Δήμας, επιμένοντας σε όσα είπε στη Βουλή, πως το πόρισμα βασίστηκε εν μέρει και σε θεωρίες συνωμοσίας.
«Οσον αφορά στην πυρόσφαιρα, το πόρισμα δημιούργησε πολύ μεγάλη σύγχυση. Είναι ίσως και ευγενική λέξη αυτή από την άποψη ότι κάποιες θεωρίες συνωμοσίας που αναστάτωσαν όλη την χώρα υιοθετήθηκαν και από κάποια πολιτικά κόμματα και εισχώρησαν στο πόρισμα», δηλώνει ο κ. Δήμας.
Το πόρισμα, πάντως, για την τραγωδία των Τεμπών σπεύδει να συμπληρώσει πως «έχει πολλά και σημαντικά συμπεράσματα, ειδικότερα για το τι πρέπει να κάνουμε από δω και μπρος ώστε να έχουμε ακόμα πιο ασφαλείς σιδηρόδρομους στη χώρα».
Ο κ. Δήμας εκφράζει την ελπίδα, τις αμέσως επόμενες ημέρες να υπογραφούν οι συμβάσεις με τους αναδόχους για την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη. «Από τη στιγμή που θα υπογραφούν οι συμβάσεις έχουμε 15 μήνες ώστε να ολοκληρωθούν τα έργα για να αποκατασταθεί η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας Θεσσαλονίκης», λέει ο κ. Δήμας.
Ολόκληρη η συνέντευξη
Είδαμε την παραίτηση του αν. Προέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ κ. Χρήστου Παπαδημητρίου, μετά τις καταιγιστικές εξελίξεις αλλά και τις παλινωδίες σε σχέση με το τμήμα του πορίσματος που αφορούσε στην πυρόσφαιρα. Με αυτές τις εξελίξεις δεν νομίζετε ότι εντείνεται η σύγχυση γύρω από αυτό το τραγικό δυστύχημα αλλά και η τοξικότητα γύρω από ένα τόσο μείζον θέμα; Και τελικά πότε θα μάθουμε την αλήθεια; Τι πραγματικά συνέβη;
Αρχικά να ξεκινήσω λέγοντας πως η προτεραιότητα όλων μας - δεν αφαιρώ κανέναν και πιστεύω όλα τα πολιτικά κόμματα - είναι πράγματι να λάμψει η αλήθεια. Όλοι επιθυμούμε να έχουμε την πλήρη γνώση του τι ακριβώς συνέβη.
Το λέω αυτό, διότι ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ παραιτήθηκε διότι όντως επικοινωνιακά το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρχαν λανθασμένα και μη συνεκτικά μηνύματα και από την πλευρά του..
Το πόρισμα πρέπει να πούμε ότι έχει πολλά και σημαντικά συμπεράσματα, ειδικότερα για το τι πρέπει να κάνουμε από δω και μπρος ώστε να έχουμε ακόμα πιο ασφαλείς σιδηρόδρομους στη χώρα, προτάσεις που η κυβέρνηση έχει πει ότι θα ληφθούν πάρα πολύ σοβαρά υπόψη στην επικείμενη μεταρρύθμιση.
Από εκεί και έπειτα όμως, όσον αφορά στην πυρόσφαιρα δημιούργησε πολύ μεγάλη σύγχυση. Είναι ίσως και ευγενική λέξη από την άποψη ότι κάποιες θεωρίες συνωμοσίας που κυκλοφορούσαν στην χώρα και αναστάτωσαν όλη την χώρα υιοθετήθηκαν και από κάποια πολιτικά κόμματα και εισχώρησαν στο πόρισμά.
Αυτό το είπατε και στη Βουλή, ότι το πόρισμα βασίστηκε εν μέρει και σε θεωρίες συνωμοσίας. Τι εννοείτε;
Σε όλους μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι δύο σημαντικά πανεπιστήμια ευθέως αμφισβητούν τη συμμετοχή που υποτίθεται ότι είχαν στην συγγραφή του συγκεκριμένου πορίσματος. Η παραίτηση του αν. Προέδρου νομίζω ότι το αποδεικνύει.
Άρα, ναι, έχουμε σύγχυση όσον αφορά στο κομμάτι της πυρόσφαιρας. Από εκεί και πέρα όμως, επαναλαμβάνω ότι το μεγαλύτερο κομμάτι του πορίσματος είναι σημαντικό, έχει σημαντικά πράγματα και συστάσεις προς την κυβέρνηση, τις οποίες λαμβάνουμε υπόψιν μας.
Το μεγάλο ζητούμενο, βέβαια, είναι η ασφάλεια στις μεταφορές και εκεί πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά βήματα...
Σωστά. Πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα και γι αυτό λέω ότι το πόρισμα έχει και κάποιες πολύ σημαντικές συστάσεις.
Αυτό το οποίο θέλουμε να κάνουμε είναι να έχουμε περισσότερα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια όσον αφορά στις αποφάσεις που λαμβάνονται στον νέο οργανισμό.
Φυσικά προχωράμε όμως και στην πλήρη αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου. Και να σας πω ότι χθες ενημερώσαμε την αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για τα σχέδια συμβάσεων που υπάρχουν. Είναι το τελευταίο βήμα πριν την υπογραφή των συμβάσεων.
Ελπίζουμε ότι τις αμέσως επόμενες ημέρες να υπογράψουμε και τις συμβάσεις με τους αναδόχους και από τη στιγμή που θα υπογραφούν οι συμβάσεις έχουμε 15 μήνες ώστε να ολοκληρωθούν τα έργα για να αποκατασταθεί η σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας Θεσσαλονίκης.
Να περάσουμε στο μέτωπο των υποδομών. Εκεί ποιες είναι οι προτεραιότητες του υπουργείου;
Είναι πολλά και διαφορετικά έργα, τα οποία προσπαθούμε να τρέξουμε. Παράλληλα περάσαμε και δύο πολύ σημαντικές διατάξεις χτες στη Βουλή για να μπορέσουμε να επιταχύνουμε τη διαδικασία και συμβασιοποίηση αλλά και ολοκλήρωσης κάποιων μεγάλων έργων.
Να ξεκινήσω από το Πάτρα-Πύργος. Ένας δρόμος ο οποίος μας έχει απασχολήσει όλους, ειδικότερα την τοπική κοινωνία στο παρελθόν, με πολλά ατυχήματα. Και εδώ θέλω να τονίσω ότι από τον Δεκέμβριο του 2023 το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει πιλοτικά μέτρα ασφάλειας, τα οποία έχουν πετύχει σε πολύ μεγάλο βαθμό και θα είναι μπούσουλας και για τα επόμενα έργα.
Το καλοκαίρι, τον Ιούλιο, τέλη Ιουλίου, θα παραδώσουμε στην κυκλοφορία τα πρώτα 65 χιλιόμετρα, τα οποία είναι από τον Πύργο, πηγαίνοντας βόρεια, φτάνοντας μέχρι τον Αλισσό. Και στη συνέχεια μέχρι το τέλος του έτους τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα, συνεχίζοντας βόρεια φτάνοντας μέχρι την Πάτρα.
Άρα θα έχουμε έναν ασφαλή σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που θα ενώνει την Αθήνα, την Ελευσίνα, την Κόρινθο, την Πάτρα και τον Πύργο μέχρι το τέλος του έτους.
Από εκεί και πέρα προχωράει και η επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά. Θα έχουμε 5 επιπλέον σταθμούς μέχρι τους πρώτους μήνες του νέου έτους που θα παραδοθούν στην κυκλοφορία.
Ο Ε65, επίσης και ειδικότερα το κομμάτι που συνδέει την Καλαμπάκα με την Εγνατία Οδό - καταλαβαίνετε πόσο σημαντικό είναι να συνδέσεις την Κεντρική Ελλάδα με την Ήπειρο - αυτό θα παραδοθεί την άνοιξη του 2026 στην κυκλοφορία.
Και υπάρχουν πολλά μεγάλα έργα τα οποία παράλληλα τρέχουν. Εκτός από τα έργα υποδομών έχουμε και πάρα πολλά αρδευτικά έργα σε πολλές περιοχές της χώρας: Φράγματα, δίκτυα, αντιπλημμυρικά έργα.
Αλλά και δικαστικά μέγαρα, σχολεία. Ειδικότερα σε περιοχές που καταστράφηκαν από τον Daniel έχουμε 33 σχολεία τα οποία θα αναμορφώσουμε και θα είναι έτοιμα όλα μέχρι την αρχή της σχολικής χρονιάς.
Μια που είπατε για τα έργα στη Θεσσαλία, πώς προχωράμε;
Έχουμε 11 συμβάσεις εκ των οποίων οι 5 αφορούν το σιδηρόδρομο, την σιδηροδρομική αποκατάσταση, οι τέσσερις το οδικό δίκτυο, οι άλλες δύο έχουν να κάνουν με παροχή τεχνικών υπηρεσιών.
Πλέον έχουμε αποστείλει τις προσκλήσεις στους τελικούς αναδόχους για να υπογράψουν τις συμβάσεις και ξεκινάνε κατευθείαν τα έργα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Στα σιδηροδρομικά θέλουμε 15 μήνες για την ολοκλήρωση τους από την υπογραφή της σύμβασης. Στα οδικά έργα θέλουμε 48 μήνες για την ολοκλήρωση όλων των εργασιών. Τα περισσότερα θα έχουν ολοκληρωθεί πολύ νωρίτερα από τους 48 μήνες. Όμως υπάρχουν κάποια έργα δύσκολα τεχνικής φύσεως, τα οποία απαιτούν περισσότερο χρονικό διάστημα.