Ανεβαίνουν οι τόνοι στην αγορά ενόψει της «Μαύρης Παρασκευής» που τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έχει μετατραπεί σε «Μαύρη Εβδομάδα». Οι μεγάλες αλυσίδες από την περασμένη Παρασκευή έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να προσελκύσουν όσο γίνεται περισσότερους πελάτες.
Οι προσφορές σε πολλές περιπτώσεις είναι πραγματικά εντυπωσιακές, με τις τιμές σε επώνυμα προϊόντα να εμφανίζονται μειωμένα ακόμη και κατά 80%.
Να σημειωθεί ότι ουσιαστικά οι προσφορές θα… κλείσουν το βράδυ της Κυριακής και την Δευτέρα θα ξημερώσει η «cyber Monday».
Η εικόνα μέχρι στιγμής δεν είναι ούτε αποκαρδιωτική, αλλά ούτε επιτρέπει και πανηγυρισμούς για τις επιχειρήσεις. Και αυτό, διότι ναι μεν η κίνηση βρίσκεται σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα, ωστόσο, είναι σε επίπεδα χαμηλότερα αυτών που περίμεναν οι επιχειρηματίες.
Τι ελπίζουν και τι φοβούνται οι καταναλωτές
Σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς, η εικόνα αυτή οφείλεται σε τρεις βασικές αιτίες:
- Η πρώτη έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι περισσότεροι καταναλωτές θα περιμένουν μέχρι την τελευταία στιγμή, ώστε να κερδίσουν το μέγιστο δυνατό, δηλαδή, μεγαλύτερες εκπτώσεις, όχι ότι απαραίτητα αυτό θα συμβεί, αλλά η τάση αυτή υπάρχει στο καταναλωτικό κοινό.
- Οι επιχειρήσεις προχωρούν μεν σε μεγάλες εκπτώσεις, αλλά όχι σε όλα τα προϊόντα και μάλλον σε λιγότερα από άλλες χρονιές και αυτό διότι υπάρχει ένα σχετικό πρόβλημα επάρκειας αγαθών.
- Τα περιοριστικά μέτρα, τέλος, έχουν αναγκάσει πολλούς καταναλωτές να κάνουν δεύτερες σκέψεις και μάλλον να πατήσουν φρένο στην κατανάλωση.
Εν κατακλείδι, οι άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν ότι ο τζίρος θα διαμορφωθεί περίπου στο 80% - 85% του τζίρου του 2019, αν και η προ μηνός αισιοδοξία έφερνε εκτιμήσεις ότι εφέτος μπορεί να τον υπερβεί.
Τι δείχνει έρευνα του ΕΒΕΠ
Σύμφωνα με πρόσφατη τηλεφωνική έρευνα στην Αττική, από το τμήμα Μελετών του ΕΒΕΠ για το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής, φαίνεται πως οι 8 στους 10 καταναλωτές στο Λεκανοπέδιο επιθυμούν να εκμεταλλευθούν τις ελκυστικές τιμές, στο μέτρο του δυνατού και όπου φανούν χρήσιμες και συμφέρουσες λίγο πριν τις οικογενειακές υποχρεώσεις των γιορτών.
Αντίθετα, οι 2 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν αδυναμία κατανάλωσης και δεν εκδηλώνουν κανένα ενδιαφέρον για το λόγο ότι δεν τους περισσεύει οικογενειακό εισόδημα για αγορές. Οι αυξήσεις στη λιανική δείχνουν συγκρατημένες, παρά το γεγονός πως οι ανατιμήσεις στις τιμές κυμαίνονται στο 16% για μεταλλικά προϊόντα, 14% για ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη, 10% για βιομηχανικά, 7% για κλωστοϋφαντουργικά, 6% για πλαστικά, 4% για προϊόντα ξύλου και 2% σε φαρμακευτικά είδη.
Οι αυξήσεις που όμως «κακοφαίνονται» περισσότερο στα νοικοκυριά είναι στα τρόφιμα και στα καύσιμα.
Επιπλέον, από την έρευνα προκύπτει ότι, οι 9 στους 10 καταναλωτές της Black Friday & Cyber Monday έχουν ήδη κάνει έρευνα στα προϊόντα που έχουν στοχεύσει για τις προσωπικές αγορές.
- Οι 8 στους 10 θα ήθελαν «black friday τιμές» και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
- Οι 7 στους 10 καταναλωτές ενδιαφέρονται για ευκαιρίες σε ηλεκτρονικές συσκευές, παιχνίδια, smartphones, laptops, λευκές συσκευές, έπιπλα και είδη οικιακού εξοπλισμού.
- Οι 6 στους 10 καταναλωτές έχουν προ επιλέξει τα 4 είδη που, κατά μέσο όρο, ενδιαφέρονται να αγοράσουν.
- Οι 5 στους 10 προτιμούν να δαπανήσουν για αγορές οικογενειακών δώρων ενόψει εορτών σε συνδυασμό με προσωπικές αγορές. Οι 4 στους 10 κάνουν αγορές «Phygital» συνδυάζοντας την φυσική τους παρουσία με «digital» αγορές.
- Οι 3 στους 10 προτιμούν τις προσωπικές αγορές ρούχων, καλλυντικών, κοσμημάτων και τα ταξίδια.
- Οι 2 στους 10 προτίθενται να ξοδέψουν φέτος τουλάχιστον 50% περισσότερα, κυρίως σε φυσικά καταστήματα, αφού, πέρυσι, ήταν σε καραντίνα οι ίδιοι και η αγορά σε lockdown.
- Τέλος, 1 στους 10 ενοχλείται από τους ελέγχους στην είσοδο και τον αποτρέπει να επισκεφτεί εμπορικό κατάστημα.