Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική έχει λάβει πλέον εκρηκτικές διαστάσεις. Από τους κεντρικούς άξονες μέχρι την Αττική Οδό, η καθημερινή συμφόρηση αποτελεί κανονικότητα για εκατομμύρια πολίτες και επιχειρήσεις. Η έλλειψη επενδύσεων σε σύγχρονες υποδομές την τελευταία δεκαετία λόγω της οικονομικής κρίσης έχει επιδεινώσει την κατάσταση, καθιστώντας επείγουσα την ανάγκη για νέες, φιλόδοξες παρεμβάσεις. Σήμερα, μια σειρά από μεγάλα έργα – σε φάση υλοποίησης ή σχεδιασμού – φιλοδοξεί να ξαναγράψει τον χάρτη των μετακινήσεων στην Αθήνα και σε ολόκληρη την Αττική, δίνοντας έμφαση τόσο στο Μετρό όσο και στη ραγδαία αναπτυσσόμενη Δυτική Αττική.
Νέα εποχή για το Μετρό: Γραμμή 4 και επέκταση προς Ίλιον
Σημαντική ανάσα υπόσχεται η γραμμή 4 του Μετρό. Η κατασκευή της ξεκίνησε το 2021 και φέτος περνά σε φάση ταχύτερης υλοποίησης. Ο Μετροπόντικας ετοιμάζεται να πιάσει δουλειά και οι πρώτοι 15 σταθμοί από Άλσος Βεΐκου έως Γουδή παίρνουν σάρκα και οστά.
Δύο στρατηγικές διασυνδέσεις με τις υπάρχουσες γραμμές (Πανεπιστήμιο και Ευαγγελισμός) θα ενισχύσουν τη συνοχή του δικτύου.΄
Τα έργα τρέχει το σχήμα ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM ενώ τις πρόδρομες εργασίες η ΕΡΕΤΒΟ.
Παράλληλα, η επέκταση της γραμμής 2 προς το Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς, βρίσκεται στη φάση αναζήτησης χρηματοδότησης και διεκδίκησης από ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους.
Αν όλα πάνε βάσει σχεδίου, η Αθήνα θα διαθέτει 89 σταθμούς Μετρό μέχρι το 2030.
Ο Προαστιακός ξαναζωντανεύει στη Δυτική Αττική
Ένα σημαντικό έργο σταθερής τροχιάς που βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης είναι η νέα προαστιακή γραμμή Αθήνα-Άνω Λιόσια-Ελευσίνα-Μέγαρα. Με μήκος 36 χιλιομέτρων, το έργο αναβιώνει την παλιά γραμμή Αθήνας-Κορίνθου, εξυπηρετώντας τόσο οικιστικές όσο και βιομηχανικές περιοχές της Δυτικής Αττικής.
Το έργο, χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης και με ανάδοχο την ΜΕΤΚΑ της Mytilineos, έχει ως στόχο να τεθεί σε λειτουργία το 2026, προσθέτοντας ακόμα έναν κρίσιμο κρίκο στο δίκτυο μεταφορών της πρωτεύουσας.
Οδικές υποδομές: Ανάσες ανάπτυξης και αποσυμφόρηση
Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι τη Λυκόβρυση είναι το πρώτο έργο που αναμένει το «πράσινο φως» από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Αμέσως μετά, σειρά έχουν οι τρεις μεγάλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού: η σήραγγα Ηλιούπολης (που θα φέρει πιο κοντά το Ελληνικό στα βόρεια προάστια), και οι συνδέσεις με Ραφήνα και Λαύριο, ανοίγοντας νέους ορίζοντες για την Ανατολική Αττική.
Για τα έργα αυτά έχει κατατεθεί Πρότυπη Πρόταση από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ πριν από τις εθνικές εκλογές του Ιουνίου. Είναι η πρώτη του είδους της και εδώ αναμένουμε εξελίξεις. Το βέβαιο είναι ότι τα έργα για το Μετρό, τον Προαστιακό και τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια λόγω της σπουδαιότητας τους.
Ελευσίνα - Οινόφυτα: Η κίνηση-ματ για τον αποσυμφόρηση του Κηφισού
Πραγματική επανάσταση υπόσχεται ο νέος άξονας Ελευσίνα–Οινόφυτα.
Με μήκος 45 χιλιόμετρα, θα αποτελέσει τον "παράλληλο Κηφισό" που τόσο έχει ανάγκη το Λεκανοπέδιο.'
Μεγάλο μέρος της σημερινής κυκλοφορίας θα μεταφερθεί στον νέο δρόμο, απελευθερώνοντας τη βασική αρτηρία της Αθήνας από το καθημερινό μποτιλιάρισμα.
Πρότυπη πρόταση για το έργο έχει καταθέσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Ένα νέο τοπίο μετακινήσεων για την Αττική
Τα έργα αυτά, εφόσον προχωρήσουν εντός των χρονοδιαγραμμάτων, αναμένεται να αλλάξουν ριζικά την εικόνα της Αττικής τις επόμενες δεκαετίες. Η αναβάθμιση των μέσων σταθερής τροχιάς και οι νέες οδικές συνδέσεις θα προσφέρουν ουσιαστικές λύσεις στο τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα, δίνοντας στους πολίτες και στις επιχειρήσεις ένα πιο σύγχρονο και λειτουργικό αστικό περιβάλλον.