Τα σχέδια της Ελληνικό Μετρό για τα δίκτυα σταθερής τροχιάς Αθήνας και Θεσσαλονίκης παρουσιάζει ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Νίκος Κουρέτας, μιλώντας αποκλειστικά στην δεύτερη εκπομπή «Building the Future», που είναι μια παραγωγή της «Ημερησίας», σε συνεργασία με το ypodomes.com και την στήριξη του Ομίλου εταιρειών AKTOR GROUP.
Η γραμμή 4
Μιλώντας για τα έργα στην νέα γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας ο επικεφαλής της Ελληνικό Μετρό εξήγησε πως το έργο αφορά στην κατασκευή 15 νέων σταθμών αλλά και ένα νέο κέντρο ελέγχου στα Σεπόλια.

Στην παρούσα χρονική στιγμή, οι δύο μετροπόντικες που διανοίγουν την σήραγγα είναι σε πλήρη λειτουργία.
Ο πρώτος Μετροπόντικας ξεκίνησε από το ένα άκρο, το φρέαρ Κατεχάκη, πέρασε από τους μελλοντικούς σταθμούς Γουδή, Ζωγράφου και Ιλίσια και τώρα οδεύει προς τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη, έχοντας διανοίξει 2.600 μέτρα.
Ο δεύτερος Μετροπόντικας, ξεκίνησε από το άλλο άκρο, το φρέαρ Βεϊκου, πέρασε από τον μελλοντικό σταθμό «Άλσος Βεϊκου» και πλησιάζει τον σταθμό Γαλάτσι, έχοντας διανοίξει 870 μέτρα.
Στον σταθμό Κολωνάκι έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη του σταθμού με την στάθμη του να βρίσκεται περίπου 36 μέτρα κάτω από την γη. Επίσης προχωρά η διάνοιξη στους σταθμούς «Δικαστήρια» και στον σταθμό «Ακαδημία».

Μετρό Θεσσαλονίκης
Αναφορικά με το Μετρό Θεσσαλονίκης ο κ.Κουρέτας ανέφερε, η πόλη άλλαξε με τη λειτουργία του Μετρό. «Το Μετρό αλλάζει τις συνήθειες των κατοίκων, των επισκεπτών και των επαγγελματιών», είπε χαρακτηριστικά.
Έχουν γίνει περίπου 4,9 εκατ. επιβιβάσεις και έχουν εκδοθεί πάνω από 80.000 κάρτες. Οι μαθητές είναι στο 22% των καρτών και οι συνταξιούχοι στο 19% δείχνοντας πως το μέσο αγκαλιάστηκε από όλες τις ηλικιακές ομάδες.
Για τις παιδικές ασθένειες ανέφερε πως λόγω του υπεραυτόματου συστήματος που λειτουργεί, είναι φυσιολογικό - καθώς όλα ξεκίνησαν να λειτουργούν μαζί - να βγαίνουν κάποια προβλήματα τα οποία όμως αντιμετωπίζονται.
Επίσης αποκάλυψε πως ο σταθμός Αγία Σοφία είναι, βάσει εισιτηρίων, ο πιο κεντρικός σταθμός της πόλης.
Επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης
Μιλώντας για τις επεκτάσεις σημείωσε πως αναμένεται στο τέλος του έτους να λειτουργήσει η επέκταση προς Καλαμαριά με πέντε νέους σταθμούς και πως έχει παρουσιαστεί η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό που ανέδειξε ως πρώτη ανάγκη την επέκταση προς τα δυτικά της πόλης και θα ακολουθήσει αυτή προς το αεροδρόμιο.
Επεκτάσεις του μετρό Αθήνας
Για τις επεκτάσεις στην Αθήνα ο κ.Κουρέτας είπε πως η Ελληνικό Μετρό εξετάζει κατά προτεραιότητα τις επεκτάσεις της γραμμής 4 μέσω της Λ. Κηφισίας που θα φτάσει μέχρι τα βόρεια προάστια.
Με αυτή την επέκταση θα καλυφθεί ο πιο κορεσμένος άξονας της πρωτεύουσας και θα δοθούν σημαντικές ανάσες στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Επίσης μελετάται η επέκταση προς Πετρούπολη.
Στην γραμμή 2 έχουμε υπό δημοπράτηση την επέκταση της στα δυτικά από την Ανθούπολη μέχρι το Ίλιον. Η δυτική επέκταση θα διαθέτει 3 νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον, Άγιος Νικόλαος.
Στα νότια εξετάζεται η επέκταση από το Ελληνικό μέχρι τη Γλυφάδα στον πόλο της ανάπτυξης του Ελληνικού αλλά και στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Τέλος, ο κ.Κουρέτας έκανε γνωστό πως έχει ξεκινήσει η διαδικασία για την προμήθεια νέων συρμών για τις γραμμές 2 και 3 αλλά και νέους διρευματικούς συρμούς για την εξυπηρέτηση του αεροδρομίου της Αθήνας.

Μεγάλα έργα
Στην ενότητα «Μεγάλα Έργα» η 2η εκπομπή «Building the Future» εστιάζει στα έργα για το project του Ελληνικού. Και ειδικότερα στα έργα υποδομών, αλλά και στην υπογειοποίηση της παραλιακής Λεωφόρου Ποσειδώνος, ένα έργο μήκους 1,3 χλμ. με 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, που ξεκινά από το ύψος της παραλίας του Αλίμου και φτάνει στο ύψος της Μαρίνας του Αγίου Κοσμά.
Θα πρόκειται για ένα από τα πλέον σύγχρονα τούνελ στην Ευρώπη που με την κατασκευή του θα απελευθερώσει χώρο στην επιφάνεια, για να δημιουργηθεί ένα ενιαίο μέτωπο από την Λεωφόρο Βουλιαγμένης μέχρι την παραλία του Αγίου Κοσμά. Οι εργασίες είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο.
Γνωρίζουμε επίσης τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος με καζίνο, με κόστος περίπου 1,5 δισ. ευρώ από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- HARD ROCK INTERNATIONAL. Πρόσφατα εκδόθηκε η οικοδομική άδεια, οπότε αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα τα έργα θεμελίωσης.

Πρόκειται για έναν ουρανοξύστη με 44 ορόφους και με ύψος 195,2 μέτρα. Θα είναι το δεύτερο υψηλότερο κτίριο της χώρας, πίσω από το Riviera Tower το οποίο επίσης χτίζεται στην περιοχή. Θα συνδυάζει:
- ξενοδοχείο 5 αστέρων με 900 δωμάτια και 200 σουίτες,
- καζίνο,
- Εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο,
- χώρο ψυχαγωγίας-άθλησης-συνάθροισης κοινού,
- χώρους εστίασης (εστιατόρια-cafe, bar) και αναψυχής
- εμπορικά καταστήματα
H κατασκευή του αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου τρία χρόνια και να τεθεί σε λειτουργία το 2028. Εκτιμάται ότι κατά την διάρκεια λειτουργίας του θα δημιουργηθούν πάνω από 2.000 νέες θέσεις εργασίας.
Η ατζέντα της εβδομάδας
Προς ανανέωση ο στόλος λεωφορείων της Αθήνας
Την κατάσταση με τα λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας την ζούμε καθημερινά καθώς ο στόλος παραμένει αρκετά γερασμένος. Ωστόσο μετά την προμήθεια των πρώτων 140 ηλεκτρικών λεωφορείων στην Αθήνα γίνονται μεγάλες προσπάθειες η εικόνα αυτή να αλλάξει.
Μέχρι σήμερα περίπου 400 νέα λεωφορεία έχουν ενταχθεί στον στόλο της ΟΣΥ, της εταιρείας που λειτουργεί τα συγκεκριμένα μέσα και στο πλάνο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι ο αριθμός αυτός να αυξηθεί σε 950 μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Το νεότερο σε αυτή την διαδικασία είναι πως προκηρυχθηκε ακόμα ένας διαγωνισμός για επιπλέον 125 ηλεκτρικά δωδεκάμετρα λεωφορεία. Εφόσον ο διαγωνισμός ολοκληρωθεί χωρίς καθυστερήσεις, τότε τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία εκτιμάται ότι μπορεί να έρθουν στην πρωτεύουσα ακόμα και εντός του 2026.
Στόχος είναι να αντικατασταθεί ο παλιός ρυπογόνος στόλος κατά 100% την επόμενη τριετία με νέο, σύγχρονο και περιβαλλοντικά ουδέτερο. Στην μάχη αυτή επιστρατεύεται το επόμενο διάστημα ακόμα ένας διαγωνισμός για να αποκτήσει η πόλη τα πρώτα 50 λεωφορεία με καύσιμο το υδρογόνο.
Σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά λεωφορεία όπου η Αθήνα ήταν από τις τελευταίες πόλεις της Ευρώπης που τα απέκτησε, εφόσον προχωρήσει ο διαγωνισμός αυτός, θα είναι μέσα στις πρώτες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με αυτή την νέα τεχνολογία.
Ξεκινούν οι εργασίας για το στέγαστρο ΟΑΚΑ
Σε φάση υλοποίησης αναμένεται να περάσουν μέχρι το καλοκαίρι τα έργα για την ανακαίνιση του περίφημου στεγάστρου Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας το οποίο είχε κατασκευαστεί για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Ο σχετικός διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη.
Εκτός από την παρέμβαση στο Στέγαστρο Καλατράβα, αντίστοιχη ανακαίνιση θα γίνει και στο στέγαστρο του ποδηλατοδρομίου. Το κόστος του έργου είναι 78 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η διάρκεια του έργου είναι 14 μήνες που οδηγεί την ολοκλήρωση του μετά τα μέσα του 2026.
Εργα αποκατάστασης σε Θεσσαλία - Στερεά Ελλάδα
Το επόμενο διάστημα αναμένεται -εκτός απροόπτου- να υπογραφούν οι συμβάσεις για τα έργα αποκατάστασης σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα. Πρόκειται για τα μεγάλα σιδηροδρομικά και οδικά έργα τα οποία υπόσχονται όχι μόνο να επαναφέρουν, αλλά και να αναβαθμίσουν τις συγκεκριμένες υποδομές, που καταστράφηκαν από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias το 2023.
Τα έργα, αναμένεται μετά την υπογραφή τους να ολοκληρωθούν σταδιακά σε διάστημα 15-48 μήνες.
Αντικείμενο των έργων είναι η αποκατάσταση της κεντρικής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, στο τμήμα Δομοκός-Λάρισα αλλά και τα τοπικά σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα στη Θεσσαλία.
Παράλληλα έργα αποκατάστασης και αντιπλημμυρικής προστασίας υλοποιεί και η Περιφέρεια Θεσσαλίας.
ΕΥΔΑΠ: Δυο διαγωνισμοί για την αποχέτευση στην Αν. Αττική
Το πρόβλημα με την αποχέτευση στην Ανατολική Αττική είναι γνωστό και η ΕΥΔΑΠ τα τελευταία χρόνια, έχει ξεκινήσει την υλοποίηση σημαντικών έργων ύψους άνω των 2 δις.ευρώ για να καλύψει τα κενά. Στο πλαίσιο αυτό, ξεκίνησαν δύο διαγωνισμοί στην περιοχή. Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά την ολοκλήρωση της αποχέτευσης στην περιοχή της Παιανίας με 23,5 εκατ. Ευρώ.
Ο δεύτερος διαγωνισμός που αναμένεται να προκηρυχθεί, αφορά στο Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων Μαραθώνα με ποσό 65 εκατ. Ευρώ. Με την λειτουργία του θα συνδέσει τα δίκτυα της ευρύτερης περιοχής με έναν σύγχρονο βιολογικό καθαρισμό. Συνολικά το ΚΕΛ του Μαραθώνα θα είναι το τρίτο στην Ανατολική Αττική, μετά από εκείνα σε Κορωπί-Παιανία και Ραφήνα-Σπάτα.