Παρά τις θετικές προοπτικές για το 2023 σε ότι αφορά την πορεία της τουριστικής βιομηχανίας, εντούτοις υπάρχουν παράγοντες που τις καθιστούν ως ιδιαίτερα επισφαλής όχι τόσο ως προς την μεγάλη εικόνα, όσο ως προς το στοίχημα της σαιζόν που δεν είναι άλλο από την επίτευξη ρεκόρ αναφορικά με τις εισπράξεις.
Στο ξεκίνημα της περιόδου ή για την ακρίβεια στην πορεία έναρξής της, οι ενδείξεις αναφορικά με τις προκρατήσεις που υπάρχουν είναι ιδιαίτερα θετικές και δείχνουν μεγάλη άνοδο σε σχέση με πέρυσι. Οι αγορές από τις οποίες η Ελλάδα λαμβάνει ισχυρή δυναμική είναι κυρίως αυτής της Βρετανίας, ακολουθεί η Γαλλία, ενώ σταθερή είναι η εικόνα από την Γερμανία. Θετικά τα σημάδια και από τις ΗΠΑ και την Αυστραλία.
Επίσης δυνατό αναμένεται να είναι ο κύμα και από την Κίνα, όπου εφέτος για πρώτη χρονιά μετά την έναρξη της πανδημίας οι πολίτες της θα μπορέσουν να ταξιδεύουν ελεύθερα. Μία αγορά από την οποία υπάρχουν προσδοκίες είναι αυτή της Ινδίας.
Και ενώ όλα τα παραπάνω συνθέτουν την μεγάλη εικόνα, εντούτοις υπάρχουν κάποιοι παράγοντες, όπως για παράδειγμα η ακρίβεια και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος.
Προβληματίζει η ακρίβεια
Ο υψηλός πληθωρισμός που επιμένει σε όλο τον δυτικό κόσμο, δημιουργεί σοβαρούς προβληματισμού για το αν και κατά πόσο οι εν δυνάμει ταξιδιώτες θα μπορέσουν να κάνουν πράξη τους σχεδιασμούς τους. Πρακτικά αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι τουρίστες θα επισκεφτούν την χώρα μας αλλά θα ξοδέψουν λιγότερα.
Αν αυτό συμβεί θα αποτελέσει ένα φρένο στο κομμάτι των εσόδων. Να σημειωθεί ότι τόσο πέρυσι, αλλά και το 2021 οι καλές επιδόσεις στηρίχθηκαν σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση της μέσης δαπάνης, αφού οι αφίξεις δεν ήταν εκείνες που στήριξαν την αγορά.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι στους καλούς πελάτες της χώρας, ειδικά σε Γερμανία και Βρετανία ο πληθωρισμός καλπάζει και δεν υπάρχει εικόνα ανάλογα με αυτή της Ελλάδος, όπου παρατηρείται σημαντική αποκλιμάκωση τους τελευταίους μήνες.
Για παράδειγμα στην Γερμανία, που είναι ο καλύτερος πελάτης της χώρας, ο πληθωρισμός ανήλθε στο 9,3% τον Φεβρουάριο από 9,2% τον Ιανουάριο, παρά τις επεμβάσεις της γερμανικής κυβέρνησης για στήριξη των νοικοκυριών και σε αντίθεση με τους αναλυτές που ανέμεναν περαιτέρω αποκλιμάκωση κοντά στο 9%. Αντίστοιχα, στην δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, τη Γαλλία, υπό την επίδραση της αύξησης του κόστους των τροφίμων και των υπηρεσιών, σε ετήσια βάση οι τιμές καταναλωτή αυξήθηκαν κατά 7,2% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, ξεπερνώντας και το 7% του αμέσως προηγούμενου μήνα.
Στην Βρετανία, που αποτέλεσε το 2022 την πρώτη σε αφίξεις αγορά του ελληνικού τουρισμού, παρότι ο πληθωρισμός υποχώρησε για τρίτο συνεχόμενο μήνα τον Ιανουάριο φθάνοντας στο 10,1%, στέγαση, φυσικό αέριο και ηλεκτρικό ρεύμα καθώς και τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά, συνέχισαν το ανοδικό τους σερί, πιέζοντας περαιτέρω τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Πρόβλημα είναι επίσης να δημιουργηθεί και από το γεγονός ότι οι τιμές εφέτος στην Ελλάδα θα είναι αυξημένες σε σχέση με πέρυσι, τόσο στα ξενοδοχεία όσο και στην εστίαση.
Εντείνεται ο ανταγωνισμός στην Μεσόγειο
Ανησυχία προκαλεί και το γεγονός ότι ο ανταγωνισμός εφέτος θα είναι ιδιαίτερα σκληρός από τις υπόλοιπες αγορές της Μεσογείου, οι οποίες διεκδικούν, με αξιώσεις, μερίδιο από την παγκόσμια τουριστική πίτα του 2023.
Ιδιαίτερη δυναμική για παράδειγμα καταγράφει το τελευταίο διάστημα ο προορισμός της γειτονικής Τουρκίας, με την αύξηση των προκρατήσεων από την γερμανική αγορά να φτάνει σύμφωνα με γερμανικούς tour operators και το 50%, σε σχέση με πέρυσι. Πέρα από την Τουρκία βέβαια, δυναμικό come back κάνει φέτος και η Ισπανία.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!