Με ισχυρή παρουσία, σύγχρονες και φρέσκες εικόνες από άγνωστους στο μέσο Γερμανό προορισμούς, από τη Σαμοθράκη και τα Τζουμέρκα μέχρι τη Λίμνη Πλαστήρα, θελκτικά τουριστικά πακέτα, αλλά και προβολή κλασικών αγαπημένων τουριστικών προορισμών όπως η Κρήτη, η Ελλάδα συμμετείχε ανανεωμένη στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού ΙΤΒ στο Βερολίνο, που ολοκληρώνεται σήμερα.
Μετά την παύση τριών χρόνων εξαιτίας της πανδημίας η ΙΤΒ επέστρεψε, ανοίγοντας τις πύλες της φέτος μόνο σε εκπροσώπους του κλάδου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση του είδους παγκοσμίως, η οποία και στην περίπτωση της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας, που έχει κατακτήσει το δικό της δυνατό «brand name», προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες για επαφές και νέες συμφωνίες με τουρ οπερέιτoρ, αερομεταφορές και άλλους εκπροσώπους του γερμανικού και διεθνούς τουρισμού.
Με 75 εκθέτες από όλο το φάσμα του τουριστικού κλάδου, που εκπροσωπεί το 25% του ΑΕΠ της Ελλάδας, το μεγάλο σε έκταση και εμπλουτισμένo με διαδραστικά πολυμέσα ελληνικό περίπτερο είναι από τους πιο πολυσύχναστους και πολυσυζητημένους χώρους της φετινής ΙΤΒ, αντανακλώντας την σοβαρή προσπάθεια πολλών ετών του ελληνικού τουριστικού κλάδου.
Σταθερά ψηλά η Ελλάδα στον τουριστικό χάρτη
Τα νέα για τον ελληνικό τουρισμό στο Βερολίνο είναι εξόχως ευχάριστα και ελπιδοφόρα. «Η Ελλάδα αναμένει φέτος αύξηση κατά 10% σε σχέση με το 2022, βάσει των μέχρι τώρα προκρατήσεων, με την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν θα υπάρξουν έκτακτα γεγονότα που μπορούν να ανατρέψουν τον σχεδιασμό», ανέφερε η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Ολυμπία Αναστασοπούλου.
Όπως καταδεικνύει και η φετινή ΙΤΒ, η Ελλάδα παραμένει σταθερά στην πεντάδα των κορυφαίων προορισμών στην Ευρώπη. Είναι μάλιστα ο «νούμερo 1» προορισμός για τουριστικές επενδύσεις στην Ευρώπη, σύμφωνα με την Ολυμπία Αναστασοπούλου, τονίζοντας ότι 8 στις 10 τουριστικές επενδύσεις επί ευρωπαϊκού εδάφους γίνονται στην Ελλάδα. Η Ελλάδα, με τη νέα τουριστική της στρατηγική, δίνει έμφαση πλέον στη χρονική και χωρική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε δώδεκα μήνες και μάλιστα όχι μόνο στα γνωστά νησιά αλλά σε όλη την Ελλάδα.
«Η Ελλάδα δεν είναι μόνο Μύκονος και Κυκλάδες, είναι η ενδοχώρα, η Πελοπόννησος, η βόρεια Ελλάδα, το Ιόνιο», λέει χαρακτηριστικά η ίδια. Μάλιστα το βάρος πλέον πέφτει και στην ανάπτυξη νέων μορφών τουρισμού, όπως ο τουρισμός τρίτης ηλικίας -συνταξιούχων-, ο ιατρικός τουρισμός ή η προσέλκυση ψηφιακών νομάδων, παρέχοντας σειρά κινήτρων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα παραδοσιακά δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο γερμανικό τουριστικό κοινό και υπό αυτό το πρίσμα η κ. Αναστασοπούλου -εκπροσωπώντας τον υπ. Τουρισμού Βασίλη Κικίλια που δεν ήρθε στο Βερολίνο- συναντήθηκε και με τον Γερμανό συντονιστή για θέματα Ναυτικής Οικονομίας και Τουρισμού Ντίτερ Γιάνετσεκ από τους Πρασίνους, δίνοντας έμφαση σε θέματα φιλικού προς το περιβάλλον τουρισμού και βιωσιμότητας.
Η σκιά των Τεμπών
Από εκεί και πέρα όμως βαριά είναι η σκιά της τραγωδίας στα Τέμπη και στην ΙΤΒ. Η Ολυμπία Αναστασοπούλου εξέφρασε τη βαθιά θλίψη της για το σιδηροδρομικό δυστύχημα, όμως, όπως σημείωσε, «εμείς παρόλα αυτά είμαστε εδώ για να δουλέψουμε για τον τουρισμό», έναν κλάδο που αποτελεί «πηγή χαράς και αισιοδοξίας» για την Ελλάδα. «Η πολιτεία έχει αναλάβει την ευθύνη που της αναλογεί για τα Τέμπη και έχει ήδη προβεί στις κατάλληλες ενέργειες ώστε να μην ξανασυμβεί στο μέλλον και να αποδοθούν οι ευθύνες στην ολότητά τους» ανέφερε μετά από ερώτηση της DW. Υπογράμμισε μάλιστα ότι «δεν θα αμαυρωθεί η εικόνα της χώρας» διότι η Ελλάδα διαθέτει ένα «εξαιρετικό επίπεδο παροχής υπηρεσιών τουρισμού».
Από την άλλη πλευρά διάχυτη είναι η θλίψη και η ανησυχία ιδιαίτερα σε τοπικούς φορείς και επιχειρηματίες για ενδεχόμενες επιπτώσεις στην εικόνα της Ελλάδας στο τουριστικό κοινό. Υπάρχουν περιοχές π.χ. στη Θεσσαλία που αξιοποιούν το τρένο τα τελευταία χρόνια για ενδιαφέροντα βιώσιμα και οικονομικά τουριστικά πακέτα εναλλακτικών διαδρομών και οι τελευταίες εξελίξεις προκαλούν προβληματισμό για το μέλλον τους. Οι ακυρώσεις ξένων τουριστών μετά το οδυνηρό δυστύχημα στα Τέμπη είναι βέβαια μηδαμινές έως ελάχιστες προς το παρόν, ωστόσο όλοι στην περιοχή -και όχι μόνο- ευελπιστούν σε γρήγορη αποκατάσταση του δικτύου με άμεση υλοποίηση της ψηφιοποίησής του.
Όπως ανέφεραν στην DW εκθέτες από την Αλεξανδρούπουλη και την Καβάλα, μέχρι τη Θεσσαλονίκη, τη Θεσσαλία και την Ήπειρο η πικρή αλήθεια είναι ότι σε όλους είναι γνωστό προ πολλού ότι το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, ιδίως στην περιφέρεια, είναι απαξιωμένο σε αντίθεση πχ. με τους σύγχρονους οδικούς κόμβους της Εγνατίας ή της Ιονίας Οδού. Όπως είναι επίσης δεδομένο για τον τουριστικό κόσμο ότι οι ξένοι τουρίστες δεν προτιμούν το τρένο στην Ελλάδα για πολλούς λόγους: είτε γιατί δεν το γνωρίζουν, είτε γιατί φτάνουν απευθείας αεροπορικώς στους προορισμούς τους, είτε γιατί ενοικιάζουν αυτοκίνητα.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle, Δήμητρα Κυρανούδη, Βερολίνο
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!