Η ανάγκη των ανθρώπων για ταξίδια και διακοπές μετά από δύο χρόνια περιορισμών λόγω πανδημίας καλλιέργησε υψηλές προσδοκίες -και δικαίως, όπως επιβεβαίωναν και στοιχεία των προκρατήσεων μέχρι τον Μάιο.
Ωστόσο, αυτές οι προσδοκίες υποδαυλίστηκαν από τον υψηλό πληθωρισμό και την ενεργειακή κρίση που επέφεραν πλήγμα στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, σύμφωνα με την ForwardKeys, εταιρείας που ειδικεύεται στην ανάλυση ταξιδιωτικών τάσεων.
Αυτό αποτυπώθηκε στις κρατήσεις της τελευταία στιγμής, που μειώθηκαν την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου κατά 44% σε σχέση με το 2019.
Τι έδειξε έρευνα
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Κοινής Γνώμης Civey στην οποία συμμετείχαν 5.000 άτομα, το 43% απάντησε ότι είτε θα ματαιώσει, είτε θα μειώσει τη δαπάνη για διακοπές (λιγότερες μέρες, φθηνότερος προορισμός) λόγω των αυξημένων τιμών ενέργειας, ειδών διατροφής αλλά και μετακινήσεων.
Πολύ ισχυρό και άμεσο ήταν το πλήγμα προήλθε από το χάος στα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια λόγω της έλλειψης προσωπικού και τις απεργίες, με αποτέλεσμα χιλιάδες πτήσεις να ακυρωθούν, επιβάτες να κινδυνεύουν να... ξεχειμωνιάσουν στα αεροδρόμια, να αναζητούν …τρόπους διαφυγής με άλλα μέσα.
Σε επίπεδο προορισμών η Αθήνα (όπως και η Λισαβόνα) είχε το μικρότερο αντίκτυπο σε σχέση με άλλους προορισμούς, καθώς οι κρατήσεις έχουν μειωθεί κατά 7%, έναντι της Πάλμα Μαγιόρκα και της Νίκαιας με 12%, με την Κωνσταντινούπολη να δέχεται το ισχυρότερο πλήγμα με 32%, σύμφωνα με τα στοιχεία της ForwardKeys.
«Οικογενειακές διαμάχες»
Το χάος στα αεροδρόμια λόγω έλλειψης προσωπικού δημιούργησαν «οικογενειακές διαμάχες». Ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ και πρώην διευθύνων σύμβουλος της British Airways Willie Walsh, κατηγόρησε το Heathrow ότι υποτίμησε την ταχύτητα ανάκαμψης μετά την πανδημία και επικεντρώθηκε στα κέρδη του σε βάρος των εταιρειών.
«Θα έπρεπε να ήταν καλύτερα προετοιμασμένοι. Το αεροδρόμιο θα έπρεπε να λειτουργεί καλύτερα. Οπότε είναι γελοίο, αλλά στο Ηeathrow είναι ένα σωρό ηλίθιοι, για να είμαι ειλικρινής μαζί σας. Απλώς δεν ξέρουν πώς να το κάνουν», είπε από το βήμα στο Διεθνές Αεροπορικό Σόου του Farnboroug, ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ που εκπροσωπεί τις αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο.
Η ομαλοποίηση απαιτεί χρόνο
Η κατάσταση πάντως στις αερομεταφορές δεν μπορεί να ομαλοποιηθεί από τη μια μέρα στην άλλη. Είναι χαρακτηριστικό ότι αν και η 15ημερη απεργία των πιλότων της SAS έληξε την περασμένη Τρίτη με τη συμφωνία για νέα συλλογική σύμβαση εργασίας 5,5 ετών και ενώ είχαν ακυρωθεί περισσότερες από 3.000 πτήσεις, επηρεάζοντας πάνω από 350.000 επιβάτες, αναστάτωση υπήρχε και τις επόμενες μέρες.
«Καθώς τα αεροσκάφη και το πλήρωμα θα βρίσκονται σε διαφορετικά μέρη, θα χρειαστούν μερικές ημέρες για να είναι ξανά σε πλήρη λειτουργία», δήλωσε ο Tonje Sund, υπεύθυνος Τύπου στη SAS Norway, ενώ αναλυτές εκτιμούσαν ότι η εταιρεία θα χρειαζόταν 72 ώρες για να συνεχίσει το πλήρες πρόγραμμά της.
Καλά δεδομένα για τα ελληνικά αεροδρόμια
Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας για την επιβατική κίνηση των αεροδρομίων, η φετινή συνολική επιβατική κίνηση πρώτου εξαμήνου 2022 προσέγγισε το 90,6% της επιβατικής κίνησης του πρώτου εξαμήνου του 2019.
Ειδικότερα, για την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουνίου του 2022 προκύπτει ότι:
- Ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών ανήλθε στα 22.407.879, παρουσιάζοντας άνοδο (+)269,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 όπου είχαν διακινηθεί 6.071.559 επιβάτες.
- Όσον αφορά στις πτήσεις στα αεροδρόμια της χώρας, αυτές ανήλθαν στις 207.289, από τις οποίες 90.564 ήταν εσωτερικού και 116.725 εξωτερικού, καταγράφοντας άνοδο (+)95,7%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, όπου είχαν πραγματοποιηθεί 105.930 πτήσεις.
- Τέλος , συγκρίνοντας τα στατιστικά στοιχεία με το εξάμηνο Ιανουαρίου/Ιουνίου του 2019 που οι πτήσεις ήταν 214.489, το πρώτο εξάμηνο του φετινού έτους σημειώθηκε πτώση (-)3,4% στην κίνηση αεροσκαφών. Στο σύνολο της επιβατικής κίνησης που ήταν 24.726.456 το εξάμηνο Ιανουαρίου/Ιουνίου του 2019, για το ίδιο εξεταζόμενο χρονικό διάστημα του 2022 σημειώθηκε πτώση 9,4%.