Σημαντικές προτάσεις και ενδιαφέρουσες προβλέψεις για την πορεία του ελληνικού τουρισμού κατατέθηκαν στο 5ο Συνέδριο Τουρισμού με τίτλο «Βόρεια Ελλάδα: Τουριστική Άνθιση Όλο το Χρόνο», που συνδιοργάνωσαν τα τέσσερα Επιμελητήρια: το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, το Ελληνο-Γαλλικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, Ελληνο-Γερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. Το συνέδριο έλαβε χώρα εντός της ΔΕΘ-Helexpo (αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης»).
Τα συμπεράσματα του συνεδρίου συνόψισε ο πρόεδρος Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Νικόλαος Μπακατσέλος, καλώντας στο βήμα την υφυπουργό Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη για να κλείσει τις εργασίες του συνεδρίου.
Τοποθετήσεις αυτοδιοικητικών και επιχειρηματιών για τον τουρισμό
Ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Θάνος, υπογράμμισε ότι το 2019 υπήρξαν 2,3 δισ. εκ ευρώ έσοδα στο ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας από τον τουρισμό και κατά 20% αύξηση της ημερήσιας δαπάνης σε σχέση με το 2018. Τόνισε ότι ο στόχος της ΠΚΜ είναι η «ισότιμη και ισόρροπη ανάπτυξη για όλους τους μήνες του χρόνου» και πρόσθεσε: «Έχουμε την επόμενη προγραμματική περίοδο και σχεδιάζουμε τη νέα γενιά έργων, ολοκληρωμένες χωρικές επενδύσεις και στρατηγικά πλαίσια». Αναφέρθηκε και στο κομμάτι του πολιτιστικού τουρισμού, στα χιονοδρομικά κέντρα, στην κρουαζιέρα, σε υποδομές που θα βοηθήσουν την διασύνδεση με τα Βαλκάνια, κ.ά..
Η διευθύνουσα σύμβουλος του αναπτυξιακού οργανισμού περιφέρειας Β. Αιγαίου, Μαρία Κωνστάνογλου, επεσήμανε ότι οι συγκοινωνίες - αεροπορικές και ακτοπλοϊκές - υπάρχουν, αλλά η τιμή των εισιτηρίων είναι αποτρεπτική σε μεγάλο βαθμό για την άφιξη στα νησιά, παρότι οι τιμές στις υπηρεσίες και την εστίαση είναι πολύ χαμηλές. «Δεν είναι ένα θέμα που είναι στα χέρια της Περιφέρειας, αλλά αφορά τον επιχειρηματία, να προσέξει το δικό του δίκτυο» είπε και πρόσθεσε: «Το αεροδρόμιο της Λέσβου και της Σάμου είναι εξαιρετικά, της Χίου έχει ξεκινήσει, αλλά οι τιμές των εισιτηρίων είναι υψηλές. Νομίζω, ότι η φετινή σεζόν θα εξελιχθεί πολύ καλύτερα σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα».
Ο δικηγόρος και συνιδρυτής της Partner Rhetor Low Firm, Ανδρέας Παπαμιμίκος, τόνισε ότι η Θεσσαλονίκη είναι τουριστικός προορισμός, αλλά όχι γνωστός και σε όλο τον κόσμο, γιατί απαιτείται το σωστό branding με διεθνή στόχευση. «Η Θεσσαλονίκη πρέπει να αποκτήσει μια σύγχρονη ψηφιακή ταυτότητα. Να υποστηρίξουμε τις τουριστικές επιχειρήσεις για να αξιοποιήσουν τα ψηφιακά εργαλεία και να κάνουμε επιθετικό μάρκετινγκ» είπε ο κ. Παπαμιμίκος. Σημείωσε ωστόσο, ότι τα τελευταία χρόνια όπως είπε, έχουν γίνει σωστά βήματα από τον κ. Τζιτζικώστα, και πιο πριν από τον κ. Μπουτάρη, που αφήνουν μια καλή παρακαταθήκη για τη συνέχεια και από τη σημερινή διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. «Να χτίσουμε ένα αφήγημα για την πόλη, ώστε να είναι τουριστικός προορισμός» είπε. Σημείωσε, ότι ήδη είναι «city break», προορισμός με εκλεκτή γαστρονομία, «θέλω όμως να πιστεύω ότι με την ανάπλαση της ΔΕΘ θα προσεγγίσει ακόμη περισσότερους τουρίστες» πρόσθεσε ο κ. Παπαμιμίκος.
Η υπεύθυνη μάρκετινγκ και επικοινωνίας Wise Ram, Δώρα Αργυροπούλου, επικαλέστηκε έρευνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της οποίας, το 2019 ο οδικός τουρισμός στην Ελλάδα έφτανε στο 35% των αφίξεων, ενώ το 2020-21 υπήρξε μια πτώση στον οδικό τουρισμό κατά 68%. Επέλεξαν λοιπόν τα Βαλκάνια να έρθουν μέσω αεροπλάνου. «Η Ρουμανία είναι Νο 1 αγορά, η Βουλγαρία και η Πολωνία ανεβαίνουν, θεωρώ ότι είναι ασφαλής, οικονομικός και αυτόνομος τρόπος μετακίνησης ο οδικός τουρισμός».
Ο πρόεδρος του τουριστικού οργανισμού Χαλκιδικής και της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος, σημείωσε ότι μπορούν να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, γαστρονομία, οδική διασύνδεση με τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Επεσήμανε ότι χρειάζεται ένα στρατηγικό σχέδιο με έμφαση στην ποιότητα, τη βιωσιμότητα, την προστασία του περιβάλλοντος, τον τοπικό χαρακτήρα και αυτά να προβληθούν με έξυπνο και παραγωγικό τρόπο. Τόνισε ότι με την αύξηση της τιμής των καυσίμων γίνεται επιτακτική η ανάγκη αλλαγής νομοθεσίας, ώστε οι τουριστικές μονάδες να αξιοποιούν την ενέργεια με σωστό τρόπο. «Βιώσιμος προορισμός σημαίνει βιώσιμος τρόπος ζωής για τους κατοίκους και μετά για τους επισκέπτες» είπε ο κ. Τάσιος και πρόσθεσε: «Να προβάλλουμε τη Β. Ελλάδα ως ένα προορισμό για όλο το χρόνο. Αυτό σημαίνει προώθηση των επενδύσεων, τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης μπορούν να βοηθήσουν, τα οφέλη από τον τουρισμό μπορούμε να τα αποκομίσαμε όλοι». Επεσήμανε ότι το μεγάλο στοίχημα είναι στην αυτοδιοίκηση, ώστε σε συνεργασία με την Πολιτεία, να μπορεί να συνδυάσει το «μέσα» με το «έξω» της επιχείρησης, δηλαδή το ευρύτερο δίκτυο και χώρο μέσα στο οποίο λειτουργεί η τουριστική επιχείρηση.
Ο εκδότης του Travel Talk, Klaus Hildebrandt, υπογράμμισε ότι η Γερμανία είναι η μεγαλύτερη πηγή τουρισμού στην Ευρώπη προ πανδημίας, με εβδομήντα εκατομμύρια μετακινήσεις και μέσο όρο διαμονής δεκατριών ημερών. Η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση σε επισκεψιμότητα μετά από Ισπανία και Τουρκία. «Η αειφορία δεν έχει να κάνει με το περιβάλλον μόνο, αλλά οι Γερμανοί ενδιαφέρονται για αυτό, επίσης για το κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον, την καθαριότητα, το φαγητό, κ.ά.» είπε.
Η αναπληρώτρια καθηγήτρια επιχειρηματικών, νομικών και κοινωνικών υπηρεσιών του πανεπιστημίου του Derby, Ελένη Μιχοπούλου, υπογράμμισε ότι πρέπει να προσεχθεί και ο τουρισμός ευεξίας, ιδιαίτερα μετά την πανδημία, η προσπελασιμότητα για άτομα με αναπηρίες, οι υποδομές για τους ηλικιωμένους, κ.ά. Επίσης θα πρέπει να υπάρξει εστίαση στις διαφορές που προκύπτουν μεταξύ παλιών και νέων επισκεπτών, ώστε όλοι να νοιώθουν καλά στο τόπο που επισκέπτονται και να μην αλλοιώνεται τη φυσιογνωμία του. Τόνισε ότι διάφορα ξενοδοχεία καταβάλλουν προσπάθειες για την αειφορία, αλλά ο επισκέπτης θέλει να πάει σε διάφορους χώρους. Σημείωσε, ότι θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο «ομοϊδεατών» για συνεργασία με διάφορα μέρη, που μοιράζονται τις ίδιες αρχές.
Ο διευθυντής του τομέα ιδιωτικών επενδύσεων της εταιρίας «Σαμαράς και Συνεργάτες Α.Ε.», Μιχάλης Χατζηβρέττας, υπογράμμισε ότι τα σημαντικότερα που προκύπτουν από τον νέο αναπτυξιακό νόμο, είναι το σφιχτό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έργων από την υποβολή της μελέτης, η επιτάχυνση των ελέγχων μέσα από ανεξάρτητους ελεγκτές, καθώς και τα αυξημένα ποσοστά ενισχύσεων για τις επιχειρήσεις, ανάλογα με την Περιφέρεια στην οποία βρίσκεται η επένδυση. Δικαιούχοι, όπως είπε, δεν είναι οι ατομικές επιχειρήσεις, αλλά είναι και επιχειρήσεις υπό σύσταση, ή υπό συγχώνευση, ενταγμένες στο ΓΕΜΗ, κ.ά.. Για τις επιχειρήσεις, αναλόγως μεγέθους, το όριο επένδυσης είναι τα εκατό χιλιάδες ευρώ και κλιμακωτά, ως ένα εκατομμύριο ευρώ. Με αφορμή την αύξηση της ενέργειας, οι επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν επενδύσεις ΑΠΕ ώστε να μειώσουν το λειτουργικό κόστος.
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο της τεχνολογίας και τις τουριστικές επιχειρήσεις, στο πάνελ που ακολούθησε, ο διευθυντής διδακτορικών σπουδών του πανεπιστημίου του Brighton, Ιωάννης Παντελίδης, επεσήμανε ότι από τον «έξυπνο» τουρισμό πρέπει να δούμε πλέον και τον «σοφό» τουρισμό, δηλαδή, την υγειονομική ασφάλεια στο χώρο προορισμού ιδιαίτερα μετά την πανδημία, καθώς και την αξιοποίηση των ψηφιακών δεδομένων μέσα από διαδικτυακές πλατφόρμες για προσωποποιημένα πακέτα, ώστε να αυξηθεί χρονικά και η τουριστική σεζόν. «Μπορούμε σε πολλά μέρη στην Ελλάδα να ξεκινάμε από Μάιο και να τελειώνουμε Οκτώβριο» είπε ο κ. Παντελίδης.
Η διευθύντρια της capsule T - Travel and Hospitality Accelerator - Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Κατερίνα Σαριδάκη, τόνισε ότι ο ταξιδιώτης αποφασίζει πλέον συχνά την τελευταία στιγμή, οπότε χρειάζεται να εξελιχθεί η δυνατότητα και η ευελιξία διαθεσιμότητας. Η πανδημία, τόνισε, βοήθησε πολύ στην ψηφιοποίηση και των μικρών μονάδων, ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικές.
Η συνιδρύτρια και οικονομική διευθύντρια της Clio Music Tours Δάφνη Τσεβρένη σημείωσε ότι πρέπει να αξιοποιηθεί και η ψηφιακή εμπειρία και οι τάσεις, ώστε οι εταιρίες ξεναγήσεων να μπορέσουν να προσαρμόσουν το προϊόν τους, προσφέροντας μαζί με την ξενάγηση συμπληρωματικά και ψηφιακές υπηρεσίες.
Mε πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!