Σε έναν ιδιότυπο πόλεμο με άγνωστες πολιτικο-οικονομικές πτυχές εξελίσσεται η φετινή τουριστική περίοδος, στην Ευρώπη.
Την ώρα που η πανδημία θέτει τους δικούς της κανόνες στο πραγματικό πεδίο της τουριστικής βιομηχανίας, αναδιανέμοντας την τράπουλα, κάτι αντίστοιχο φαίνεται να συμβαίνει και στο πεδίο των πολιτικών επιλογών, ανατρέποντας τους σχεδιασμούς πολλών ταξιδιωτών που διψούν να έρθουν στην Ελλάδα το καλοκαίρι.
Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Μεγάλη Βρετανία και ο βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον ο οποίος έχει χαράξει την πολιτική του "φωτεινού σηματοδότη" για την φετινή σεζόν. Η ένταξη της Ελλάδας στην πορτοκαλί ζώνη δημιούργησε αλγεινές εντυπώσεις στους παράγοντες της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας.
Πέρα και πάνω από την επιδημιολογική εικόνα της Ελλάδας, η οποία δεν ευνοεί ακόμη την ένταξη στην "πράσινη ζώνη", παράγοντες της αγοράς... ψιθυρίζουν πως υπάρχουν κι άλλοι λόγοι, για τους οποίους η Βρετανία δεν δείχνει διατεθειμένη να πρασινίσει γρήγορα το σύνολο της χώρας - ηπειρωτική και νησιά :
- Ο ένας λόγος είναι καθαρά οικονομικός, καθώς ο Βρετανός πρωθυπουργός επιδιώκει να διαφυλάξει, όσο περισσότερο μπορεί, τα διαθέσιμα της χώρας σε συνάλλαγμα, εντός συνόρων σε μια δύσκολη οικονομικά χρονιά για όλες τις ευρωπαϊκές οικονομίες
- Ο δεύτερος λόγος είναι μάλλον πολιτικοοικονομικός, καθώς διατηρώντας μόνο την Πορτογαλία στην "πράσινη ζώνη", ο Μπ. Τζόνσον επιχειρεί να στείλει μήνυμα προς την Ευρώπη, σε μία περίοδο που οι δύο πλευρές δεν βρίσκονται και στην καλύτερη δυνατή στιγμή τους. Έτσι τουλάχιστον μεταφράζουν την στάση του στελέχη της αγοράς.
Στον αντίποδα αυτών, οι Γερμανοί φαίνεται να είναι ένα βήμα πιο κοντά στην Ελλάδα. Η χαλάρωση των μέτρων έχει ως αποτέλεσμα οι πολίτες της χώρας να επιλέγουν πλέον με μεγαλύτερη άνεση την Ελλάδα, ως τόπο των καλοκαιρινών τους διακοπών, κάτι που φαίνεται και από την εκτόξευση των κρατήσεων στις αεροπορικές εταιρίες.
Παράγοντες του τουρισμού που τους ζητήθηκε να σχολιάσουν την εικόνα που υπάρχει αυτή την στιγμή σε ότι αφορά τις δύο αυτές αγορές, σημείωσαν με έμφαση ότι από την Βρετανική κυβέρνηση μπαίνουν... συνεχώς προσκόμματα, ώστε να έρθουν τουρίστες στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν βέβαια ότι μέχρι να φτάσει η ώρα μηδέν, την οποία χρονικά τοποθετούν στα μέσα του επόμενου μήνα, θα δούμε ακόμη πολλά επεισόδια στο σήριαλ... Στο τέλος, ωστόσο, εκτιμάται ότι θα επιτραπεί η ομαλή ροή τουριστών προς την Ελλάδα. Βέβαια, οι συνέπειες για την βαριά βιομηχανία της χώρας θα υπάρξουν, δηλαδή ακυρώσεις κρατήσεων που ήδη έχουν ξεκινήσει.
Η TUI δέχεται να αλλάξει προορισμό
Ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον έχει επιλέξει - ως γνωστόν - να χρησιμοποιήσει το σύστημα του «φωτεινού σηματοδότη» για πράσινους, πορτοκαλί και κόκκινους τουριστικούς προορισμούς, κάτι που δυσχεραίνει ιδιαίτερα την έλευση τουριστών στην Ελλάδα.
Όσοι Βρετανοί επιστρέψουν από διακοπές στην Ελλάδα, που βρίσκεται προς το παρόν στην πορτοκαλί ζώνη, θα είναι αναγκασμένοι να παραμείνουν σε 10ήμερη καραντίνα στα σπίτια τους και όχι στα ειδικά ξενοδοχεία που προβλέπονται για όσους επιστρέφουν από τους κόκκινους προορισμούς, κατά την επιστροφή τους (όπως η Τουρκία).
Όπως είναι φυσικό για πολλούς εξ αυτών αποτελεί απαγορευτική ακόμη και η σκέψη των διακοπών στην Ελλάδα, διότι δεν έχουν στην διάθεσή τους, τόσο πολύ χρόνο για ξόδεμα.
Βέβαια υπάρχει ένα ερώτημα, αν αυτό αποτελεί νομική υποχρέωση του κάθε βρετανού πολίτη ή απλά σύσταση.
Από την πλευρά της η TUI δεν δείχνει διάθεση να επιστρέψει χρήματα σε αυτούς που ήδη έχουν κλείσει τις διακοπές τους σε κάποιον πορτοκαλί προορισμό. Δέχεται να υπάρξει αλλαγή σε τόπο, αλλά όχι ακύρωση και επιστροφή χρημάτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η βρετανική αγορά είναι η δεύτερη σημαντικότερη -μετά τη Γερμανία - για τον ελληνικό τουρισμό, καθώς η Ελλάδα προσέλκυσε 3,5 εκατ. Βρετανούς ταξιδιώτες το 2019 και 1 εκατ. το 2020, αποφέροντας έσοδα 2,5 δισ. και 749 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Ισχυρή ζήτηση από την Γερμανία
Την ίδια στιγμή ελπιδοφόρα είναι τα μηνύματα για τον ελληνικό τουρισμό από άλλες αγορές, καθώς, τις τελευταίες επτά ημέρες, η ζήτηση για πτήσεις με την Lufthansa και την θυγατρική της Eurowings προς τα ελληνικά νησιά, τις Βαλεαρίδες Νήσους και την Ιταλία, έχει αυξηθεί έως και τρεις φορές.
Κατά 300% έχει αυξηθεί η ζήτηση και για εισιτήρια από Γερμανία προς πόλεις των ΗΠΑ. Η τάση αποδίδεται κυρίως στην πρόοδο της εκστρατείας εμβολιασμού, αλλά και στην απόφαση της γερμανικής κυβέρνησης να άρει την υποχρέωση για παραμονή σε καραντίνα για όσους επιστρέφουν από περιοχές «κινδύνου» λόγω της πανδημίας.
«Οι άνθρωποι έχουν μεγάλη λαχτάρα για διακοπές, για πολιτιστικές ανταλλαγές, για επανασύνδεση με συγγενείς, φίλους και συνεργάτες», δήλωσε το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ομίλου, Χάρι Χομάιστερ και διευκρίνισε ότι αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις πτήσεις μεταξύ Γερμανίας και ΗΠΑ.
Σε ό,τι αφορά στην Ευρώπη, η Ελλάδα και οι Βαλεαρίδες Νήσοι βρίσκονται στην κορυφή της ζήτησης και η Eurowings θα προσθέσει περισσότερες από 500 επιπλέον πτήσεις από γερμανικά αεροδρόμια προς την Ελλάδα, την Μαγιόρκα και την Ίμπιζα.
Ενδεικτικά, η Lufthansa θα πετάει το φετινό καλοκαίρι απευθείας σε 12 τουριστικές περιοχές της Ελλάδας, ενώ, όπως είπε ο Χ. Χομάιστερ, ειδικά για κάποιους προορισμούς της Ισπανίας, η ζήτηση υπερβαίνει ήδη την αντίστοιχη του 2019.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!