Αυξάνεται η αισιοδοξία για την πορεία του ελληνικού τουρισμού το 2024, μετά τα θετικά μηνύματα από τη Διεθνή Τουριστική Έκθεση του Βερολίνου (ITB). Οι φορείς του τουριστικού κλάδου που συμμετείχαν στην έκθεση εκφράζουν ικανοποίηση για την ανταπόκριση που υπήρξε, σημειώνοντας την εξαιρετική παρουσία της χώρας στο διεθνές τουριστικό προσκήνιο. Τα μηνύματα ενισχύουν τις προσδοκίες για τη φετινή τουριστική σεζόν.
Η σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη, που είχε προκαλέσει ανησυχία το προηγούμενο διάστημα, δεν φαίνεται να επηρεάζει τις κρατήσεις στην Ελλάδα. Η κατάσταση περιορίζεται πλέον στις πρώιμες προκρατήσεις, χωρίς να έχει σημαντική επιρροή στην εικόνα της χώρας στο σύνολό της. Επιπλέον, τουριστικοί παράγοντες αναφέρουν ότι η μείωση των προκρατήσεων στο νησί είχε ξεκινήσει πριν τις σεισμικές δονήσεις και αποδίδεται σε άλλους παράγοντες, όπως η γεωπολιτική αβεβαιότητα, οι υψηλές τιμές του τουριστικού προϊόντος και ο κορεσμός του προορισμού για πολλούς επισκέπτες.
Όσον αφορά τη γερμανική αγορά, που είναι η πιο σημαντική για την Ελλάδα σε όρους αφίξεων και εισπράξεων, υπήρχαν ανησυχίες μετά την πτώση του αριθμού των Γερμανών ταξιδιωτών το 2023. Ωστόσο, τα μηνύματα από την ITB είναι ενθαρρυντικά, καθώς οι προκρατήσεις για τη φετινή χρονιά παρουσιάζουν άνοδο 11% σε σχέση με το 2023, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Γερμανικής Ταξιδιωτικής Ένωσης (DRV), Norbert Fiebig. Η ανάκαμψη της γερμανικής αγοράς είναι καθοριστική, καθώς οι Γερμανοί τουρίστες παραμένουν ο κορυφαίος τουριστικός στόχος για την Ελλάδα, σε αριθμό αφίξεων και εισπράξεων.
Η δεύτερη πιο δημοφιλής χώρα για κρατήσεις
Η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, συμμετείχε ενεργά στις συναντήσεις της ελληνικής αποστολής στην έκθεση και είχε παραγωγικές συναντήσεις με κορυφαία στελέχη από μεγάλες τουριστικές εταιρείες, όπως η TUI, η Lufthansa, η Jet2 Holidays και η DER Touristik. Σκοπός αυτών των συναντήσεων ήταν να παρουσιαστεί η στρατηγική της Ελλάδας για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και να ενισχυθεί η δυναμική του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στην διεθνή αγορά.
Η TUI παρουσίασε την Ελλάδα ως τη δεύτερη πιο δημοφιλή χώρα για κρατήσεις, αμέσως μετά την Ισπανία, και τον 5ο πιο δημοφιλή προορισμό στον κόσμο για τους πελάτες της. Λόγω αυτής της δημοτικότητας, η εταιρεία ενισχύει τις συνεργασίες της με την Ελλάδα, επιδιώκοντας να αυξήσει τις τουριστικές ροές προς τη χώρα.
Η Jet2 Holidays ανακοίνωσε επίσης ότι προγραμματίζει τη διεύρυνση της παρουσίας της στην Ελλάδα και εξέφρασε το ενδιαφέρον της για συμφωνία που θα περιλαμβάνει αύξηση των προγραμματισμένων πτήσεων προς ελληνικούς προορισμούς. Παράλληλα, η DER Touristik σημείωσε διψήφια αύξηση στις κρατήσεις τα τελευταία χρόνια και ανακοίνωσε τη διοργάνωση του ετήσιου συνεδρίου της στη Ρόδο, υπογραμμίζοντας την ισχυρή σχέση της με την ελληνική αγορά.
Η Lufthansa αναγνώρισε τη δυναμική της Κρήτης ως προορισμού καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου και ανέφερε την αυξανόμενη ζήτηση για προορισμούς όπως η Ζάκυνθος και η Κεφαλονιά. Στο πλαίσιο αυτό, συζητήθηκε η ενίσχυση των απευθείας πτήσεων από τη Φρανκφούρτη προς αυτά τα ελληνικά νησιά, με στόχο την προσέλκυση ταξιδιωτών από αγορές υψηλής προτεραιότητας, όπως οι ΗΠΑ.
Θετικά μηνύματα
Τα θετικά μηνύματα ενισχύονται και από τα στοιχεία των αεροδρομίων. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η επιβατική κίνηση παρουσίασε αύξηση 14,5% τον Ιανουάριο 2025, με την κίνηση εξωτερικού να σημειώνει άνοδο 18,7%. Αυτή η θετική τάση συνεχίστηκε και τον Φεβρουάριο, με την επιβατική κίνηση να αυξάνεται κατά 8,9% σε σχέση με το 2024, φτάνοντας τα 1,75 εκατομμύρια επιβάτες.
Συνολικά, για τους πρώτους δύο μήνες του 2025, το αεροδρόμιο της Αθήνας παρουσίασε αύξηση 11,7% στην επιβατική κίνηση, με τις αφίξεις από το εξωτερικό να αυξάνονται κατά 15,3%. Αυτή η δυναμική εκκίνηση της τουριστικής σεζόν γεννά αισιοδοξία για την πορεία του ελληνικού τουρισμού το 2024, ενισχύοντας τη θετική εικόνα της χώρας στο διεθνές τουριστικό προσκήνιο.