Η Αθήνα επιβεβαίωσε και το 2024 τη δυναμική της ως τουριστικός προορισμός, με την πόλη να συνεχίζει την αναπτυξιακή της πορεία, παρά τις προκλήσεις που προκαλεί η ταχεία ανάπτυξη του τουριστικού τομέα.
Η αύξηση στις διεθνείς αφίξεις, με τα 7,9 εκατομμύρια επισκέπτες το 2024, έδειξε ότι η πόλη είναι πλέον καταξιωμένη στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, ξεπερνώντας το ρεκόρ του 2019. Το τουριστικό ρεύμα στην μετά-covid εποχή αποδεικνύει ότι η Αθήνα παραμένει ακαταμάχητος προορισμός για επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Αυτά περιλαμβάνονται μεταξύ των άλλων στα συμπεράσματα της «Ετήσιας Έρευνας Ικανοποίησης Επισκεπτών» που πραγματοποιήθηκε από την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και την GBR Consultin.
Προκλήσεις
Ωστόσο, η αυξημένη τουριστική ροή φέρνει και νέες προκλήσεις. Παρά τη δυναμική αυτή, η ποιότητα της τουριστικής εμπειρίας απαιτεί συνεχιζόμενη προσοχή. Καθαριότητα, ασφάλεια και προσβασιμότητα είναι παράγοντες που επηρεάζουν άμεσα την εικόνα της πόλης και θα πρέπει να βελτιωθούν για να διατηρηθεί η Αθήνα ως φιλόξενη και βιώσιμη πόλη. Επιπλέον, η αναβάθμιση των υποδομών και η ικανότητα να ανταποκριθεί η πόλη στις νέες απαιτήσεις θα καθορίσουν τη μελλοντική πορεία της.
Η δυναμική του 2024 είναι αδιαμφισβήτητη, όμως το μεγάλο ερώτημα είναι πώς η Αθήνα θα καταφέρει να συνδυάσει την ταχεία τουριστική ανάπτυξη με την ποιότητα ζωής των κατοίκων της. Πώς θα ισορροπήσει τις ανάγκες των επισκεπτών με εκείνες των πολιτών της; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα καθορίσει τη βιωσιμότητα του τουριστικού της μοντέλου για τα επόμενα χρόνια.
Οι εξελίξεις
Αναλυτικότερα, το 2024 τα ξενοδοχεία της Αθήνας παρουσίασαν σημαντικές εξελίξεις. Οι τιμές των ξενοδοχείων σημείωσαν ιστορικά υψηλά, ξεπερνώντας τις τιμές της Μαδρίτης και πλησιάζοντας τη Ρώμη. Αυτές οι αυξήσεις, αν και δείχνουν τη δυναμική του προορισμού, προκαλούν προβληματισμό για την αντιληπτή αξία της τουριστικής εμπειρίας, όπως καταδεικνύει και η έρευνα ικανοποίησης των επισκεπτών, η οποία δείχνει μια μείωση στην αντιλαμβανόμενη αξία εξαιτίας των αυξημένων τιμών.
Η αγορά των ξενοδοχείων συνεχίζει την ανάπτυξή της, με την είσοδο 11 νέων διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων, ανεβάζοντας τον αριθμό των αλυσίδων σε 23, οι οποίες διαχειρίζονται συνολικά 40 brands. Αυτή η εξέλιξη αποδεικνύει την εμπιστοσύνη των διεθνών επενδυτών στην Αθήνα και ενισχύει την παρουσία των αλυσίδων κυρίως στα ξενοδοχεία 5 αστέρων. Παράλληλα, η αυξημένη προσφορά καταλυμάτων δεν μεταφράστηκε άμεσα σε αυξημένη πληρότητα, καθώς η πληρότητα των ξενοδοχείων παρέμεινε στάσιμη παρά την αύξηση της ζήτησης.
Η βραχυχρόνια μίσθωση συνέχισε την ανοδική της πορεία το 2024, φτάνοντας τα 30.000 διαθέσιμα καταλύματα και καταγράφοντας αύξηση 16%. Παρά τη θετική πορεία αυτής της αγοράς, οι νέοι κανονισμοί που ψηφίστηκαν τον Δεκέμβριο του 2024 περιορίζουν τις νέες άδειες βραχυχρόνιας μίσθωσης στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών για το 2025. Παράλληλα, η αγορά των ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων παρουσίασε αύξηση 37% σε σχέση με το 2019.
Στις τιμές των ξενοδοχείων (ADR), η Αθήνα σημείωσε ιστορικά υψηλά το 2024, με αύξηση 10% σε σχέση με το 2023 και 42% σε σχέση με το 2019. Παρά το γεγονός ότι πλησιάζει τη Ρώμη, η πόλη εξακολουθεί να βρίσκεται πίσω από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως η Βαρκελώνη και η Μαδρίτη, όσον αφορά το κόστος διαμονής. Η διαφοροποίηση των τιμών αντανακλά την ανάπτυξη του πολυτελούς ξενοδοχειακού τομέα, αλλά και την ανάγκη για προσεκτικότερη στρατηγική στην καλύτερη διαχείριση της τουριστικής εμπειρίας.
Θετικά στοιχεία και προκλήσεις
Παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση, η εικόνα της Αθήνας ως προορισμού παραμένει με θετικά στοιχεία και προκλήσεις. Η συνολική ικανοποίηση των επισκεπτών παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα, με μέσο όρο 8,3 στα 10. Ωστόσο, η αντιλαμβανόμενη αξία της εμπειρίας μειώθηκε εξαιτίας των αυξημένων τιμών. Οι επισκέπτες, κυρίως από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, επιλέγουν την Αθήνα για την ιστορία της, τα αρχαιολογικά μνημεία και τις εναλλακτικές δραστηριότητες, όπως τα city bus tours, οι μουσικές εκδηλώσεις και η Αθηναϊκή Ριβιέρα.
→ Διαβάστε επίσης: Χρυσός: Ξέφρενο ράλι φέρνει ο ανταγωνισμός ΗΠΑ - Κίνας - Σενάρια για εκτόξευση στα 4.000 δολάρια
Παρ' όλα αυτά, τα προβλήματα στην καθαριότητα, την ασφάλεια και την προσβασιμότητα παραμένουν σε πρώτο πλάνο, με την προσβασιμότητα να βαθμολογείται με μόλις 6,1 στα 10, ενώ τα άτομα με ειδικές ανάγκες την αξιολογούν ακόμα πιο χαμηλά. Η κατάσταση των πεζοδρομίων, πλατειών και η καθαριότητα στους δημόσιους χώρους χρειάζονται άμεση βελτίωση, προκειμένου να ενισχυθεί η γενικότερη τουριστική εμπειρία και να βελτιωθεί η εικόνα της πόλης ως σύγχρονου και βιώσιμου προορισμού.
Η κοινή γνώμη στην Αττική παραμένει θετική απέναντι στον τουρισμό, ενώ οι κάτοικοι της υπόλοιπης Ελλάδας δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος και στις δικές τους περιοχές. Η προοπτική της συνεχούς ανάπτυξης και ενίσχυσης του τουριστικού τομέα είναι σίγουρα ενθαρρυντική, αλλά απαιτεί συντονισμένες δράσεις για την επίλυση των προκλήσεων που αναφέρθηκαν παραπάνω.