Σε ιστορικά υψηλά βρέθηκε την περασμένη χρονιά η κρουαζιέρα και πλέον όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στη φετινή περίοδο, όπου ισχύουν νέα δεδομένα με τις χρεώσεις. Μένει να δούμε πόσο θα επηρεάσει η νέα αυτή κατάσταση την έλευση των τουριστών.
Πέρα από κάθε αμφιβολία, το 2024 αποτελεί χρονιά-ορόσημο για τον κλάδο, με τα έσοδα να ξεπερνούν το ένα δισ. ευρώ, αντανακλώντας την ισχυρή ανάπτυξη που έχει επιτευχθεί μετά το ρεκόρ του 2023.
Η σταθερότητα, η στρατηγική τοποθεσία της Ελλάδας και η ανάδειξη των λιμανιών της ως σημαντικών κόμβων αποτελούν τα κλειδιά της επιτυχίας.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα έσοδα από την κρουαζιέρα ανήλθαν σε 1,016 δισ. ευρώ κατά το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2024, μια αύξηση της τάξης του 29,4% σε σχέση με τα 785,5 εκατ. ευρώ που καταγράφηκαν το ίδιο διάστημα του 2023.
Η αύξηση αυτή αποδίδεται τόσο στην άνοδο του αριθμού των επιβατών όσο και στην ενίσχυση της συνολικής εμπειρίας κρουαζιέρας στη χώρα.
Ρεκόρ κίνησης στα ελληνικά λιμάνια
Τα ελληνικά λιμάνια σημείωσαν σημαντική άνοδο σε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, με ορισμένα να ξεπερνούν κάθε προηγούμενο ρεκόρ:
- Πειραιάς: Καταγράφηκαν 812 αναχωρήσεις κρουαζιερόπλοιων, με 730 από αυτά να έχουν το λιμάνι ως home port.
- Θεσσαλονίκη: Οι αφίξεις αυξήθηκαν στις 81, από 68 το 2023 και 61 το 2022.
- Χανιά: Με 144 αφίξεις, τα Χανιά σημείωσαν αριθμούς ρεκόρ, φιλοξενώντας 286.000 επιβάτες και 115.000 μέλη πληρωμάτων.
- Μύκονος: Ξεπέρασε τις προσδοκίες, με 768 αφίξεις και πάνω από 1,29 εκατομμύρια επιβάτες, έναντι 1,19 εκατομμυρίων το 2023.
- Ηγουμενίτσα: Από μονοψήφιο αριθμό αφίξεων στο παρελθόν, εκτοξεύθηκε στις 28 αφίξεις το 2024.
Η σημαντική αύξηση αποδίδεται στη σταθερότητα της Ελλάδας ως προορισμού, σε αντίθεση με άλλες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου που επηρεάστηκαν από γεωπολιτικές εντάσεις.
Η ενίσχυση της ελληνικής κρουαζιέρας υποστηρίχθηκε από μεγάλες διεθνείς εταιρείες - όπως οι Costa Crociere, Viking Cruises, Celebrity Cruises και Royal Caribbean. Οι εταιρείες αυτές επένδυσαν σε ελληνικά λιμάνια, αναδεικνύοντας τη στρατηγική σημασία της χώρας ως βασικού κόμβου για τα δρομολόγιά τους.
Ειδικά η Μύκονος και η Σαντορίνη αποτέλεσαν πόλους έλξης, ενώ λιμάνια όπως ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη ενίσχυσαν τον ρόλο τους ως home ports.
Πολλά υποσχόμενο το 2025
Το 2025 διαγράφεται επίσης πολλά υποσχόμενο. Στον Πειραιά έχουν ήδη προγραμματιστεί 954 αφίξεις, με τις 844 να περιλαμβάνουν το λιμάνι ως σημείο εκκίνησης. Στη Θεσσαλονίκη, 78 κρουαζιερόπλοια έχουν προγραμματίσει αφίξεις, δείχνοντας τη συνεχή ανάπτυξη του λιμανιού ως εναλλακτικού προορισμού.
Ωστόσο, το νέο τέλος κρουαζιέρας που θεσπίστηκε για το 2025 προκαλεί ανησυχίες στον κλάδο. Το τέλος κυμαίνεται από 1 έως 20 ευρώ ανά επιβάτη, ανάλογα με την περίοδο και το λιμάνι. Καθώς οι τιμές των κρουαζιερών για το 2025 και το 2026 έχουν ήδη καθοριστεί, οι εταιρείες αναμένεται να επωμιστούν το κόστος, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τον μελλοντικό προγραμματισμό τους.
Στόχος του τέλους είναι η χρηματοδότηση έργων υποδομής και η ενίσχυση του τουρισμού. Τα έσοδα, που εκτιμώνται σε 52 εκατ. ευρώ ετησίως, θα διανεμηθούν κατά 1/3 στους Δήμους, 1/3 στο Υπουργείο Ναυτιλίας και 1/3 στο Υπουργείο Τουρισμού.
Η Ελλάδα καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάπτυξη του κλάδου και στις ανάγκες για βελτίωση των υποδομών. Η σωστή διαχείριση των εσόδων από το νέο τέλος θα είναι κρίσιμη για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας.
Οι αναβαθμίσεις στα λιμάνια και οι στοχευμένες επενδύσεις στην εμπειρία των επιβατών θα διασφαλίσουν ότι η Ελλάδα θα παραμείνει πρωτοπόρος στον τομέα της κρουαζιέρας, ενισχύοντας τη θέση της ως παγκόσμιος προορισμός για τον θαλάσσιο τουρισμό.
Με τα μοναδικά της χαρακτηριστικά, η χώρα φαίνεται έτοιμη να πρωταγωνιστήσει στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και να συνεχίσει τον ανοδικό της ρυθμό.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!