Οι χειμερινοί προορισμοί έχουν αρχίσει να ζεσταίνονται, παρά το γεγονός ότι οι καιρικές συνθήκες δεν είναι ακόμη χειμωνιάτικες. Οι επιχειρηματίες και οι φορείς του κλάδου ευελπιστούν ότι το επόμενο διάστημα θα κορυφωθεί η ζήτηση, ειδικά όσο πλησιάζουμε προς τις εορτές των Χριστουγέννων. Το πρώτο δείγμα γραφής κατά το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου ήταν μάλλον θετικό, έστω και αν η τάση δεν ήταν ανάλογη σε όλους τους προορισμούς.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια αυξητική τάση στον αριθμό των Ευρωπαίων τουριστών που επιλέγουν την Ελλάδα για τις αποδράσεις τους. Η ηλικιακή ομάδα 35 έως 44 ετών κάνει τη διαφορά, καθώς δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ταξίδια κατά τη διάρκεια του χειμώνα ή στα όρια της θερινής περιόδου.
Αυτή η αλλαγή στις ταξιδιωτικές προτιμήσεις δημιουργεί θετικές προοπτικές για την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα. Πολλοί επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου υπογραμμίζουν την ανάγκη η χώρα να αξιοποιήσει τα γεωμορφολογικά της πλεονεκτήματα, ώστε να εξασφαλίσει μια πιο ισορροπημένη τουριστική ανάπτυξη, ανταποκρινόμενη στις νέες τάσεις και απαιτήσεις των τουριστών.
Σκοπεύει τα ταξιδέψει το 73% των Ευρωπαίων
Τα τελευταία στοιχεία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τουρισμού (European Travel Commission - ETC) δείχνουν ότι το 73% των Ευρωπαίων σκοπεύει να ταξιδέψει μεταξύ Οκτωβρίου 2024 και Μαρτίου 2025. Το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί κατά 6% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, δείχνοντας την αυξημένη επιθυμία για ταξίδια εκτός των παραδοσιακών καλοκαιρινών μηνών.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η ηλικιακή ομάδα 35 έως 44 ετών είναι η πλέον δραστήρια, με το 78% των Ευρωπαίων σε αυτή την κατηγορία να σχεδιάζει αποδράσεις κατά την αναφερόμενη περίοδο. Σημαντικό είναι ότι τέσσερις στους πέντε Ευρωπαίους προσαρμόζουν πλέον τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες στις κλιματικές αλλαγές. Το 18% μάλιστα δηλώνει πως ελέγχει τακτικά τις μετεωρολογικές προβλέψεις πριν οριστικοποιήσει το επόμενο ταξίδι του, κάτι που υπογραμμίζει την ευαισθησία και την προσαρμοστικότητα των σύγχρονων ταξιδιωτών στις περιβαλλοντικές συνθήκες.
Η τελευταία έρευνα της ETC με τίτλο «Monitoring Sentiment for Intra-European Travel» δείχνει ότι οι μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές συνεχίζουν να ενδιαφέρονται έντονα για ταξίδια. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 84% των ερωτηθέντων εκφράζει την επιθυμία να ταξιδέψει το επόμενο διάστημα, σημειώνοντας μια αύξηση της τάξης του 10% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Στη Γερμανία, το 79% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι σχεδιάζει ταξίδια, με το ποσοστό αυτό αυξημένο κατά 16% από το περασμένο έτος. Η Γαλλία ακολουθεί επίσης με έντονο ενδιαφέρον για ταξίδια, φτάνοντας το 78% των ερωτηθέντων, 15% περισσότερο από την προηγούμενη χρονιά. Αυτό το μείγμα των εθνικοτήτων των ταξιδιωτών είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για τον ελληνικό τουρισμό, καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Γαλλία αποτελούν μερικές από τις βασικές αγορές για την Ελλάδα.
Οι προοπτικές για τον χειμερινό τουρισμό
Για τον χειμώνα του 2025, ορισμένοι προορισμοί προσελκύουν το ενδιαφέρον των Ευρωπαίων ταξιδιωτών σε μεγάλο βαθμό. Η Ισπανία βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με μερίδιο 6,9% των προτιμήσεων, ενώ η Γαλλία και η Ιταλία ακολουθούν με ποσοστά 6,8% και 6,2% αντίστοιχα. Στη χρυσή πεντάδα συμπεριλαμβάνονται επίσης η Γερμανία και η Αυστρία, με μερίδια 4,8% και 4,7%. Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των δημοφιλών προορισμών, συγκεντρώνοντας το 4,5% των ταξιδιωτικών προτιμήσεων των Ευρωπαίων για την αναφερόμενη περίοδο. Η χώρα μας φαίνεται να προσελκύει ειδικά τους Αυστριακούς, τους Βρετανούς και τους Γάλλους τουρίστες, αν και απουσιάζει από τις προτιμήσεις άλλων εθνικοτήτων, όπως οι Βέλγοι, οι Ολλανδοί, οι Ιταλοί, οι Πολωνοί, οι Ισπανοί, οι Ελβετοί και οι Γερμανοί, οι οποίοι παραδοσιακά αποτελούν την κύρια αγορά για τον ελληνικό τουρισμό.
Η ίδια μελέτη καταγράφει ότι το 51% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών εκδηλώνει πρόθεση να επισκεφθεί λιγότερο τουριστικούς προορισμούς στις χώρες που σχεδιάζει να επισκεφθεί. Αυτή η τάση ευνοεί την προώθηση των ηπειρωτικών περιοχών της Ελλάδας που παραμένουν λιγότερο δημοφιλείς, όπως οι χειμερινοί προορισμοί. Επίσης, το 68% όσων σχεδιάζουν την επόμενη απόδρασή τους αναφέρουν ότι πρόκειται για ταξίδι αναψυχής, το 15% για επισκέψεις σε φίλους και συγγενείς, ενώ το 8% θα ταξιδέψει για επαγγελματικούς λόγους.
Παρά τη σημαντική επιθυμία για ταξίδια, το κόστος εξακολουθεί να αποτελεί βασικό παράγοντα στην επιλογή προορισμού για τους περισσότερους δυνητικούς ταξιδιώτες. Συγκεκριμένα, το 19% των ερωτηθέντων εκφράζει ανησυχία για το κόστος που θα απαιτηθεί για τις διακοπές τους, ακόμη και αν έχουν αυξήσει τον προϋπολογισμό τους. Το 27% αυτών διαθέτει budget μεταξύ 500 και 1.000 ευρώ ανά άτομο, ενώ το 26% προτίθεται να δαπανήσει περισσότερα χρήματα, με προϋπολογισμό που κυμαίνεται από 1.500 έως 2.500 ευρώ, ποσοστό αυξημένο κατά 3% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.
Η επιλογή προορισμού επηρεάζεται από παράγοντες όπως η ασφάλεια, που αποτελεί προτεραιότητα για το 18% των ταξιδιωτών. Οι καιρικές συνθήκες και οι προσφορές επίσης επηρεάζουν τις αποφάσεις των ταξιδιωτών, με το 12% των ερωτηθέντων να δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε αυτές τις παραμέτρους.
Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!