Νέα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κωστής Χατζηδάκης: Υποχρεωτική η προσωρινή σύνταξη (vid)

Ο Κωστής Χατζηδάκης με τον Γιάννη Φώσκολο
Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσων Κωστής Χατζηδάκης με τον διευθυντή της «Η» Γιάννη Φώσκολο

Υποχρεωτική καθίσταται η προσωρινή σύνταξη για τους υποψήφιους συνταξιούχους, με τους ίδιους όρους που ισχύει και σήμερα, όπως αποκαλύπτει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Ημερησία.

Η νέα ρύθμιση έρχεται άμεσα στη Βουλή, στο πλαίσιο της νομοθετικής πρότασης που καταθέτει το υπουργείο Εργασίας με στόχο την αντιμετώπιση του προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων.

Ο κ. Χατζηδάκης εξηγεί και την φόρμουλα που θα ακολουθηθεί για τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές, επισημαίνοντας πως ο ΕΦΚΑ, ανάλογα και με την πράξη, θα καλύπτει ένα λογικό ποσό.

Ο υπουργός Εργασίας μιλά, φυσικά, για το εργασιακό νομοσχέδιο που ετοιμάζεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Τοποθετείται για τις επίμαχες διατάξεις αναφορικά με τα ωράρια και τις απολύσεις, ενώ εξηγεί την φόρμουλα της 4ήμερης εργασίας.

Τοποθετείται, τέλος και για τους στόχους περαιτέρω μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, ξεκαθαρίζοντας πως η κατεύθυνση, σε επαφή με το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Ανάπτυξης και το Γραφείο του Πρωθυπουργού είναι προς περαιτέρω μείωση, ώστε η ελάφρυνση να φτάσει σωρευτικά τις 5 ποσοστιαίες μονάδες.

Ολόκληρη η συνέντευξη του Κωστή Χατζηδάκη έχει ως εξής:

Κύριε Χατζηδάκη, ετοιμάζεστε να φέρετε στη Βουλή ένα βαρύ νομοσχέδιο για τις εργασιακές σχέσεις. Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί πως θεσμοθετείτε απλήρωτες υπερωρίες και κατάργηση 8ώρου. Τι προβλέπει η ρύθμιση για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας;

Δεν αντιλέγω ότι σήμερα μπορεί να υπάρχουν απλήρωτες υπερωρίες. Αλλά το νομοσχέδιο επιδιώκει, μεταξύ άλλων, να αντιμετωπίσει και αυτό το πρόβλημα. Πώς; Εισάγοντας την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας. Είναι ένας ηλεκτρονικός μηχανισμός που θα καταγράφει πότε πας στην δουλειά, πότε φεύγεις, πόσες υπερωρίες κάνεις. Κι έτσι δεν θα μπορεί να σε κλέβει κάποιο αφεντικό που θέλει να παραβιάσει το νόμο. Αυτό είναι ένα μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης και για τους εργαζόμενους φυσικά –είναι μεγάλη εγγύηση για τους εργαζόμενους- αλλά είναι και ένα μέτρο δικαιοσύνης μεταξύ των επιχειρήσεων. Για να μην υπάρχουν οι «έξυπνοι» που κλέβουν και οι άλλοι οι οποίοι ακολουθούν το νόμο. Άρα θα προχωρήσουμε έτσι.

Οι υπερωρίες αυξάνονται και πάμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, το οποίο μπορεί να είναι διευκόλυνση υπό συνθήκες και για τις επιχειρήσεις και για τους εργαζόμενους. Εναπόκειται σε αυτούς να συμφωνήσουν. Η βάση είναι το 8ωρο και από εκεί και πέρα πληρώνεται κανείς παραπάνω υπερωρίες αν θέλει και συμφωνεί με τον εργοδότη του.

Το 8ωρο είναι η βάση για την διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Δεν είναι καινούργιο μέτρο. Ισχύει 30 χρόνια στην Ελλάδα.

Το 8ωρο είναι επίσης η βάση και για την διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Δεν είναι καινούργιο μέτρο. Ισχύει 30 χρόνια στην Ελλάδα. Έχουν υπογραφεί κάποιες επιχειρησιακές συμβάσεις και στην Ελλάδα, και μάλιστα επί ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων διότι εξυπηρετούσε και τις δύο πλευρές.

Η διαφορά σε σχέση με τις υπερωρίες είναι ότι το αντάλλαγμα για τον εργαζόμενο εδώ είναι παραπάνω χρόνος για να κάθεται στο σπίτι του, για να πάρει παραπάνω άδεια, για να κάνει ό,τι νομίζει ο ίδιος και ό,τι εξυπηρετεί τις ανάγκες του. Αυτό είναι το μέτρο. Και νομίζω ότι ορισμένοι έχουν μνήμη χρυσόψαρου, ιδιαίτερα οι ασχολούμενοι με αυτά. Διότι τους ανθρώπους που δεν ξέρουν δεν τους αδικώ.

Το μόνο που αλλάζει είναι ότι αν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση μπορεί ο εργαζόμενος με δικό του αίτημα να προχωρεί τη διαδικασία

Aλλά, οι ασχολούμενοι να παριστάνουν ότι εκπλήσσονται και να λένε «πω, πω, πω», ενώ το μόνο που αλλάζει σε αυτή τη ρύθμιση είναι ότι αν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση σε επίπεδο επιχείρησης ή αν δεν υπάρχει καθόλου σωματείο, μπορεί ο εργαζόμενος με δικό του αίτημα να προχωρεί αυτή τη διαδικασία κι αν συμφωνήσει με τον εργοδότη του συμφώνησε. Ε λοιπόν, αυτά που λένε είναι υποκριτικά! Διότι αν δεν συμφωνήσουν – ο εργοδότης μπορεί να μην το θέλει, να μην τον εξυπηρετεί και να προτιμά άλλη μέθοδο ή να μην προτιμά καμία μέθοδο - αν δεν υπάρχει σύμπτωση, τότε πολύ απλά δεν θα γίνεται!

Μιλήσατε και για 4ήμερη εργασία. Πώς θα προχωρά αυτή η φόρμουλα;

Είναι μέσα στο πλαίσιο της διευθέτησης του χρόνου εργασίας. Δηλαδή μπορεί εμένα να με εξυπηρετεί να κάθομαι σπίτι μου την Παρασκευή και να δουλεύω μόνο 4 ημέρες. Τότε θα δουλεύω μέχρι 10 ώρες Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, για παράδειγμα. Και θα κάθομαι Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή. Συμφωνώντας το με τον εργοδότη μου.

Θα δουλεύω μέχρι 10 ώρες Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, για παράδειγμα. Και θα κάθομαι Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή.

Και διερωτώμαι: Είναι πιο σύγχρονο και πιο προοδευτικό οπωσδήποτε να δουλεύεις ακατέβατα 5 ημέρες την εβδομάδα, επειδή έτσι συμφωνήθηκε πριν από ορισμένες δεκαετίες; Ή αν θες εσύ ο ίδιος, και συμφωνείς με τον εργοδότη σου, να δουλεύεις 4 ημέρες την εβδομάδα; Είναι κακό; Είναι εναντίον των συμφερόντων των εργαζομένων; Εγώ ξέρω πολλούς εργαζόμενους τους οποίους θα τους διευκόλυνε κάτι τέτοιο και συμβαίνει ήδη και σε αρκετές χώρες του εξωτερικού. Αυτή η αντίληψη ότι «πω πω, να μην το δοκιμάσουμε» είναι μια αραχνιασμένη αντίληψη. Μια αντίληψη που αντανακλά κάποιους ξεπερασμένους δογματισμούς.

Ο αντίλογος όμως είναι ότι στη σχέση εργαζόμενου και εργοδότη πάντα το αδύναμο μέρος είναι ο εργαζόμενος. Πώς μπορεί να διασφαλιστεί μέσα από την ατομική συμφωνία ότι ο εργοδότης δεν θα αυθαιρετεί εναντίον του εργαζόμενου;

Με πολλούς τρόπους. Πρώτον, αν δεν κάνει αίτημα ο εργαζόμενος δεν ξεκινά η διαδικασία. Δεύτερον, υπάρχουν σε πολλές περιπτώσεις συνδικάτα που ελέγχουν αυτή τη διαδικασία. Τρίτον, υπάρχουν οι καταγγελίες μέσω ΣΕΠΕ κ.λπ. Τέταρτον, θα υπάρξει η ψηφιακή κάρτα εργασίας που θα έρχεται αυτόματα και online να ελέγχει τους χρόνους. Και πέμπτον, θα υπάρχει και προστασία από την απόλυση στο νομοσχέδιο, αν τυχόν ο εργοδότης σου προτείνει να μπεις στη διευθέτηση κι εσύ το αρνηθείς. Αν ο εργοδότης στη συνέχεια επιχειρήσει να σε απολύσει, η πρόβλεψη του νομοσχεδίου καθιστά αυτομάτως άκυρη την απόλυση. Άρα ο εργαζόμενος είναι καλυμμένος με 5 διαφορετικούς τρόπους.

Θα υπάρχει προστασία από την απόλυση αν τυχόν ο εργοδότης σου προτείνει να μπεις στη διευθέτηση κι εσύ το αρνηθείς

Και να σας πω και κάτι άλλο. Εμείς δεν παριστάνουμε εδώ πέρα ότι ανακαλύψαμε την πυρίτιδα. Ισχύει αυτό, υπάρχει ως δυνατότητα στο 54% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Θέλουμε να είμαστε χώρα της Ευρώπης ή κάτι διαφορετικό; Τι θέλουμε; Ας το αποφασίσουμε. Και επίσης θέλουμε ο Χατζηδάκης, ο οποιοσδήποτε Χατζηδάκης να αποφασίζει τη ζωή του καθενός και της καθεμιάς, πώς θα διευθετεί την ημέρα του ο εργαζόμενος, την εβδομάδα του, πώς θα κάνει τον προγραμματισμό του στο σπίτι του; Πρέπει δηλαδή να τα κάνω εγώ;

Δηλαδή, με συγχωρείτε, είναι πολύ κολακευτικό για μένα να με εμπιστεύονται τόσο πολύ και η αντιπολίτευση και ο ΣΥΡΙΖΑ και όλοι όσοι κάνουν κριτική για το νομοσχέδιο, ότι εγώ, εν τη σοφία μου, μπορώ να κανονίσω τα πάντα από εδώ, από το υπουργείο Εργασίας χωρίς να αφήνω μια κάποια ελευθερία και αυτονομία στις ανθρώπινες και στις εργασιακές σχέσεις και στον προγραμματισμό του καθενός. Ευχαριστώ πολύ για αυτή την τιμή, για το ότι όλοι θεωρούν ότι είμαι τόσο πολύ σούπερ εγκέφαλος ώστε να μπορώ να τα κανονίσω όλα, αλλά υπερβάλουν νομίζω.

Νομίζω ότι μπορούν να τα κανονίζουν μόνοι τους οι άνθρωποι. Καλύτερα να τους δώσουμε τη δυνατότητα να κανονίζουν τις ζωές τους.

Νομίζω ότι μπορούν να τα κανονίζουν μόνοι τους οι άνθρωποι. Καλύτερα να τους δώσουμε τη δυνατότητα να κανονίζουν τις ζωές τους. Όπως αποφασίζουν ποια κατεύθυνση θέλουν να πάρουν στη ζωή τους, ποια δουλειά θέλουν να κάνουν, σε ποια τράπεζα θα βάλουν τα όποια λεφτά έχουν, από ποιο σούπερ μάρκετ θα πάνε να ψωνίσουν.

Νομίζω δικαιούνται να κανονίζουν με όσο μεγαλύτερη αυτονομία γίνεται και τη μέρα τους στην εργασία, την εβδομάδα τους, πότε θα κάθονται, πότε θα παίρνουν άδειες, αν θέλουν να διευθετήσουν το χρόνο τους, έτσι ώστε να μην έχουν 4 εβδομάδες άδεια, αλλά 5 εβδομάδες άδεια. Γιατί να τους εμποδίσω και γιατί εγώ να έρθω με μια προκρούστεια λογική- εργοστάσιο λουκάνικων- να τα κανονίζω όλα όπως ήταν κανονισμένα πριν από μερικές δεκαετίες;

Το νομοσχέδιο προβλέπει αλλαγές στο δίκαιο των απολύσεων; Ποιες είναι αυτές;

Το νομοσχέδιο έχει ένα εκτενή κατάλογο που περιγράφει όλες τις περιπτώσεις για τις οποίες είναι άκυρες οι απολύσεις. Είναι πολύ μακρύς ο κατάλογος. Για λόγους καταγωγής, για λόγους θρησκείας, για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού, για λόγους συνδικαλιστικούς, αν είσαι έγκυος, κλπ.

Και προσθέτουμε κι άλλους. Έναν από τους λόγους – σας τον είπα νωρίτερα – είναι αυτός που καθιστά άκυρη την απόλυση αν ο εργοδότης σου προτείνει να κάνεις υπερωρίες ή αν σου πει θέλω να διευθετήσουμε το χρόνο εργασίας κι εσύ το αρνηθείς. Αν σου πει τότε «θα σε απολύσω», αυτομάτως είναι λόγος άκυρης απόλυσης. Προσθέτουμε κι άλλο λόγο: βάζουμε τους πατεράδες. Όποτε γεννηθεί ένα παιδί στην οικογένεια, όχι μόνο η μητέρα αλλά και ο πατέρας, σε κάθε γέννηση παιδιού, είναι προστατευμένος από απόλυση για 6 μήνες. Τόσο «ανάλγητο» είναι αυτό το νομοσχέδιο! Και γενικότερα για όλες τις περιπτώσεις, ακόμα και στις περιπτώσεις που υπάρχει ένταση ας πούμε μεταξύ του μισθωτού και του εργοδότη και το πράγμα οδηγηθεί στα άκρα και εκεί θα ακολουθήσουμε αυτό που γίνεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Εμάς η κατεύθυνσή μας γενικά είναι να κάνουμε το εξής: Θα πάμε στη Βουλή και θα πούμε «άρθρο 1, άρθρο 2, άρθρο 3, άρθρο 100. Εμείς ακολουθούμε μια πρακτική που εφαρμόζεται εδώ κι εδώ κι εδώ στην Ευρώπη.» Και θα καλούμε την αντιπολίτευση, στην κριτική που θα μας κάνουν, να μας λένε πού εφαρμόζονται οι λύσεις που λένε εκείνοι. Να δούμε, αν εμείς είμαστε εναρμονισμένοι με την Ευρώπη και με την κοινή λογική ή είναι εναρμονισμένοι εκείνοι.

Δεν είμαστε τόσο αφελείς να πάμε να συγκρουστούμε αν θέλετε και με τους ψηφοφόρους μας! Ξέρετε, μας ψηφίζουν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι.

Προσέξτε, δεν είμαστε τόσο αφελείς να πάμε να συγκρουστούμε αν θέλετε και με τους ψηφοφόρους μας! Ξέρετε, μας ψηφίζουν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι. Δεν τους χαρίζουμε σε κανέναν! Εμείς πιστεύουμε φυσικά ότι δεν μπορεί να υπάρχουν εργαζόμενοι χωρίς επιχειρήσεις, αλλά λέμε και στους επιχειρηματίες ότι δεν μπορεί να υπάρχουν επιχειρήσεις με τους εργαζόμενους στα κεραμίδια. Δεν γίνεται αυτό το πράγμα. Και προσπαθούμε να βρούμε μια δίκαιη ισορροπία που να είναι προς όφελος της οικονομίας, των επιχειρήσεων, των εργαζομένων και των ανέργων! Γιατί όσο καλύτερα πάει η οικονομία τόσο γρηγορότερα θα βρουν και οι άνεργοι δουλειές.

Εκτός από τις αλλαγές σε ωράρια και απολύσεις, ποιες άλλες σημαντικές ρυθμίσεις περιλαμβάνει αυτό το νομοσχέδιο;

Να σας πω ορισμένα άλλα «ανάλγητα» πράγματα που κάνουμε. Θεσπίζουμε το «δικαίωμα αποσύνδεσης», το δικαίωμα δηλαδή του εργαζόμενου που εργάζεται σε τηλεργασία να μην απαντά σε κλήσεις και μηνύματα του εργοδότη πέραν του συμφωνημένου ωραρίου, προστατεύοντας έτσι την οικογενειακή και προσωπική του ζωή. Προχωρούμε στην κύρωση της Σύμβασης της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στο χώρο εργασίας. Θεσπίζουμε την άδεια πατρότητας 14 ημερών μετ’ αποδοχών και ενισχύουμε τη γονική άδεια, καθώς θα είναι πλέον επιδοτούμενη για δύο μήνες από τον ΟΑΕΔ και για τους δύο γονείς, αντιμετωπίζοντας έτσι ένα αντικίνητρο για την πρόσληψη γυναικών στην εργασία. Εισάγουμε προβλέψεις για την συνδικαλιστική έκφραση και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας στην εργασία των εργαζομένων σε συνεργατικές πλατφόρμες, όπως τα delivery, κλπ.

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας με τις εγγυήσεις της είναι ίσως η πιο σημαντική αλλαγή του νομοσχεδίου. Μια επανάσταση στην εργασία!

Βασικά όμως εισάγουμε την «ψηφιακή κάρτα εργασίας». Η οποία θα καταγράφει αυτόματα τον χρόνο προσέλευσης, αποχώρησης, υπερεργασίας και υπερωριών, με έλεγχο από το υπουργείο Εργασίας. Θα λειτουργήσει ως εγγύηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, αλλά και ως στήριξη των επιχειρήσεων που εφαρμόζουν σήμερα το νόμο απέναντι σε αυτές που παρανομούν. Η ψηφιακή κάρτα εργασίας με τις εγγυήσεις της είναι ίσως η πιο σημαντική αλλαγή του νομοσχεδίου. Μια επανάσταση στην εργασία! Μια αλλαγή συνδεδεμένη με πολλές καινοτομίες του νομοσχεδίου.

Η ανεργία εκτιμάται πως θα είναι το μεγάλο πρόβλημα μετά την αποσωλήνωση της οικονομίας από τα οριζόντια μέτρα στήριξης. Πώς θα αντιμετωπίσετε την αύξηση της; Έχετε μιλήσει για πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης και κατάρτισης. Πως θα αναπτυχθούν και τι θα προβλέπουν ; Πως θα αλλάξει το επίδομα ανεργίας;

Να σημειώσω κατ’ αρχάς ότι ξεκινάμε από μία καλή βάση. Έχουμε τη δεύτερη καλύτερη επίδοση στην ΕΕ στη συγκράτηση της ανεργίας μετά την Ιταλία, ως αποτέλεσμα του προγράμματος κοινωνικής στήριξης της κυβέρνησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας- συνολικά 40 δις, ενώ μόνο το Υπουργείο μας έχει δώσει 7,1 δις σε 3 εκατ. ωφελούμενους!

Μας ενδιαφέρει η επόμενη μέρα. Γι’ αυτό, εδώ και καιρό διαμορφώνουμε το σχέδιο για την επόμενη ημέρα της αγοράς εργασίας.

Φυσικά όμως μας ενδιαφέρει και η επόμενη μέρα και η αντιμετώπιση της όποιας αβεβαιότητας. Γι’ αυτό, εδώ και καιρό διαμορφώνουμε το σχέδιο για την επόμενη ημέρα της αγοράς εργασίας. Σχέδιο που θα βασιστεί στο πόρισμα που ετοιμάζει- και σύντομα θα παρουσιάσει στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης- η Ομάδα Εργασίας που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Εργασίας με επικεφαλής τον Υφυπουργό και καθηγητή κ. Τσακλόγλου. Οι βασικές κατευθύνσεις είναι: Οι πολιτικές επιδοτούμενης απασχόλησης, όπως αναφέρατε και εσείς, στο βαθμό που επιτρέπονται από το ενωσιακό δίκαιο. Οι δυναμικές πολιτικές κατάρτισης με έμφαση στην επανακατάρτιση (reskilling) και την αναβάθμιση δεξιοτήτων (upskilling) των εργαζομένων και των ανέργων, με ιδιαίτερη έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες. Και ο ανασχεδιασμός των πολιτικών απασχόλησης έτσι ώστε να απαντούν στις ανάγκες της συγκυρίας. Όλη αυτή η προσπάθεια θα γίνει με αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ και μάλιστα εμπροσθοβαρώς. Σε σχέση με το επίδομα ανεργίας αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι θα δώσουμε περισσότερα χρήματα και ότι θα διαμορφωθεί με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να πιάνει τόπο και να οδηγεί σε καλύτερα αποτελέσματα για τους ανέργους!

Ένα από τα βασικότερα προβλήματα που έχετε να αντιμετωπίσετε είναι ο όγκος των εκκρεμών συντάξεων. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την εκκαθάρισή τους και τι πρωτοβουλίες περιλαμβάνει;

Πρώτα απ’ όλα, να θυμήσουμε ότι το 2000, 2005, 2010 και το 2015 το θέμα των εκκρεμών συντάξεων υπήρχε πολύ λιγότερο στη δημόσια συζήτηση. Το θέμα προέκυψε από τη φύρδην μίγδην συγχώνευση από το ΣΥΡΙΖΑ και την τρόικα το 2016 των παλιών ασφαλιστικών ταμείων στον ΕΦΚΑ, η οποία έγινε χωρίς αρχές και χωρίς business plan. Με αποτέλεσμα να μπλεχτούν τα ταμεία, τα λογισμικά και οι υπάλληλοι. Και τώρα προσπαθούμε να τα ξεμπλέξουμε. Όταν ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση υπήρχαν 1.059.000 εκκρεμότητες ασφαλιστικού χαρακτήρα. Υπήρξε πρόοδος επί Γ. Βρούτση με μέτρα που είχαν ληφθεί (όπως το μπόνους στους υπαλλήλους που υπεραπέδιδαν στην έκδοση συντάξεων και οι μονιμοποιήσεις κάποιων υπαλλήλων του ΕΦΚΑ) με αποτέλεσμα το 2020 να δοθούν 31% περισσότερες εκκρεμείς συντάξεις σε σχέση με το 2019.

Το θέμα είναι σίγουρα πολύ μεγάλο. Και επιχειρούμε να το αντιμετωπίσουμε με σύστημα.

Αλλά το θέμα είναι σίγουρα πολύ μεγάλο. Και επιχειρούμε να το αντιμετωπίσουμε με σύστημα. Με τις προσλήψεις με συμβάσεις έργου 100 νέων οικονομολόγων και 100 συνταξιούχων προσφάτως συνταξιοδοτηθέντων του ΕΦΚΑ οι οποίοι θα πληρώνονται ανά σύνταξη που εκδίδουν. Με την εγκατάσταση 1.700 ηλεκτρονικών υπολογιστών που θα κάνουν πιο εύκολη και γρήγορη τη δουλειά των υπαλλήλων. Με τη ρύθμιση για την προκαταβολή εθνικών συντάξεων που θα πάρουν περίπου 35.000 συνταξιούχοι μαζί με τα αναδρομικά τώρα πριν το Πάσχα (σε κάποιες περιπτώσεις μιλάμε για αναδρομικά ετών!). Και παράλληλα φέρνουμε αυτή την εβδομάδα νομοθετική πρόταση στη Βουλή με την οποία θα ρίξουμε και άλλα όπλα στη μάχη, όπως είναι οι πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές.

Τι θα προβλέπει αυτή η νέα νομοθετική πρόταση;

Θα έχει πέντε με έξι διαφορετικές ρυθμίσεις. Θα στεκόμουν σε δύο για να μην σας κουράσω: η μία είναι ότι καθίσταται υποχρεωτική η προσωρινή σύνταξη. Μέχρι σήμερα την παίρνει λιγότερο από το ένα τρίτο των συνταξιούχων, ενώ είναι μια σημαντική ανακούφιση. Άλλωστε επειδή δεν έχουμε πολλές προσωρινές συντάξεις καταφύγαμε στο μέτρο της προκαταβολής των εθνικών συντάξεων, για να αντιμετωπίσουμε το μεγάλο πρόβλημα. Καθιστώντας υποχρεωτική την προσωρινή σύνταξη που αντιστοιχεί ανάλογα με την περίσταση στο 50%, 70%, 80% του τελευταίου μισθού ή της αναμενόμενης σύνταξης (ανάλογα με το κάθε ταμείο- όπως έχει, δεν αλλάζουμε τίποτα) ουσιαστικά περιορίζουμε και το πρόβλημα που υπάρχει με τις συντάξεις. Και αυτό διότι ο συνταξιούχος σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα παίρνει μία προσωρινή σύνταξη που θα είναι σε ένα ικανοποιητικό ύψος σε σχέση με την κανονική του σύνταξη. Άρα περιορίζουμε το κοινωνικό πρόβλημα.

Καθιστώντας υποχρεωτική την προσωρινή σύνταξη ουσιαστικά περιορίζουμε και το πρόβλημα που υπάρχει με τις συντάξεις.

Την ίδια στιγμή, στην προσπάθεια να ρίξουμε και άλλα όπλα στη μάχη (μετά τις προσπάθειες που έχουμε κάνει με τις επιπλέον προσλήψεις και την επιπλέον υλικοτεχνική υποδομή) προχωρούμε και το μέτρο με τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές, οι οποίοι αφού εκπαιδευτούν και περάσουν από σχετικά σεμινάρια, θα μπορούν και αυτοί να εκδίδουν διάφορες πράξεις, μεταξύ των οποίων θα είναι και σχέδιο προσωρινής ή οριστικής σύνταξης. Είναι μία μέθοδος που ακολουθείται στις πολεοδομίες με μηχανικούς, στις εφορίες με λογιστές και την υιοθετούμε και εδώ. Τον συνταξιούχο δεν τον ενδιαφέρει, αν αυτός που θα βγάλει την σύνταξή του θα είναι υπάλληλος του ΕΦΚΑ ή όχι. Τον ενδιαφέρει να πάρει τη σύνταξή του! Έχουμε αυτή την καθυστέρηση. Είναι απαράδεκτο στην χώρα μας το 2021 να υπάρχει αυτή η καθυστέρηση. Μπερδεύτηκαν τα πράγματα με τη φύρδην μίγδην συγχώνευση του ΕΦΚΑ το 2016 και για αυτό έχουμε τούτο το πρόβλημα. Και χρησιμοποιούμε όλα τα όπλα τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας.

Έχετε οριστικοποιήσει την φόρμουλα με την οποία θα αμείβονται αυτοί οι πιστοποιημένοι λογιστές και δικηγόροι;

Οι λεπτομέρειες θα καθοριστούν στην Υπουργική Απόφαση που θα ακολουθήσει το νόμο όταν ψηφιστεί. Αλλά η βασική αρχή είναι να καλύπτεται ένα λογικό κόστος από την πλευρά του ΕΦΚΑ. Θα διαλέγει δηλαδή ο συνταξιούχος τον πιστοποιημένο λογιστή ή τον δικηγόρο που θέλει και ο ΕΦΚΑ ανάλογα και με την πράξη θα καλύπτει ένα αντίστοιχο, λογικό επαναλαμβάνω, ποσό.

Το ετήσιο πλάνο του υπουργείου Εργασιας προβλέπει μελέτη για την περαιτέρω μείωση των εισφορών, ώστε η ελάφρυνση να φτάσει σωρευτικά τις 5 μοναδες έως το 2023. Για το 2022 προβλέπεται ήδη μείωση 0,5 π.μ. στις εισφορές επικουρικής ασφάλισης. Στοχεύετε σε έξτρα μείωση μέσα στο 2022;

Οι μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές αυξάνουν την απασχόληση και μειώνουν τη μαύρη εργασία. Ενώ είναι και μια ενίσχυση του εισοδήματος των εργαζομένων. Είναι συνεπώς πολύ σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε ήδη υλοποιήσει σε μεγάλο ποσοστό τη δέσμευσή μας για μείωση των ασφαλιστικών εισφορών με τη μέχρι τώρα σωρευτική μείωσή τους κατά 3,9 μονάδες, ενώ προβλέπεται και μείωση κατά 0,5 το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Σε ό,τι αφορά την υπολειπόμενη μείωση, είμαστε σε επαφή με το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Ανάπτυξης, και το Γραφείο του Πρωθυπουργού και η κατεύθυνση είναι αυτή που περιγράφετε, αλλά δεν μπορώ να σας δώσω ακριβές χρονοδιάγραμμα, διότι όλα αυτά συναρτώνται και από επιμέρους οικονομικά στοιχεία. Ενώ αναμένουμε και τα αποτελέσματα τη μελέτης που θα διενεργηθεί. Αυτό που σημειώνω εγώ πάντως είναι ότι, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ αύξησε τις ασφαλιστικές εισφορές, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο το εισόδημα των εργαζομένων, εμείς πήγαμε στην αντίθετη κατεύθυνση: μειώσαμε τις ασφαλιστικές εισφορές και έτσι αυξήσαμε το εισόδημα των εργαζομένων!

Ημερησία στο Google News Ακολούθησε την Ημερησία στο Google News!

Διαβάστε επίσης:

  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς

Newsletter

Η ημέρα ξεκινάει εδώ. Το imerisia.gr ετοιμάζει το δικό του newsletter. Κάντε εγγραφή εδώ για να είστε οι πρώτοι που θα λαμβάνετε όλες τις οικονομικές ειδήσεις της ημέρας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Περισσότερα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΝΕΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ